Gjest Grafica Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Kjøpte et sengesett fra Jysk som var rødt på den ene siden. Gjorde som vanlig, vasket sengetøyet før bruk. Men det holdt tydeligvis ikke... Dynene og putene våre er nå kraftig misfarget røde på den ene siden (med kraftig så mener jeg så kraftig at det synes gjennom lyst sengetøy!), noe som er lite lekkert, og jeg er dritsur... Det er jo noen måneder siden jeg kjøpte det og har jo ikke kvitteringen lenger, akkurat... Er det i det hele tatt mulig å klage? Det går jo ikke ann å bruke lyst sengetøy på senga lenger; det synes gjennom og jeg er også redd for om fargen skal smitte tilbake fra dyna over på dynetrekket og ødelegge enda mer... Hva skal jeg gjøre? Ta bilder og prøve og sende et brev til Jysk(hovedkontor?)? Ta det opp med butikken jeg kjøpte det i først? Er det i det hele tatt noe vits i å klage?
Gjest Vampen Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Kjøpte et sengesett fra Jysk som var rødt på den ene siden. Gjorde som vanlig, vasket sengetøyet før bruk. Men det holdt tydeligvis ikke... Dynene og putene våre er nå kraftig misfarget røde på den ene siden (med kraftig så mener jeg så kraftig at det synes gjennom lyst sengetøy!), noe som er lite lekkert, og jeg er dritsur... Det er jo noen måneder siden jeg kjøpte det og har jo ikke kvitteringen lenger, akkurat... Er det i det hele tatt mulig å klage? Det går jo ikke ann å bruke lyst sengetøy på senga lenger; det synes gjennom og jeg er også redd for om fargen skal smitte tilbake fra dyna over på dynetrekket og ødelegge enda mer... Hva skal jeg gjøre? Ta bilder og prøve og sende et brev til Jysk(hovedkontor?)? Ta det opp med butikken jeg kjøpte det i først? Er det i det hele tatt noe vits i å klage? Siden du har vasket det før bruk vil jeg si at du har en klagesak. Den første vasken skal fjerne overflødig farge. Hva slags merke er det? Grunnen til at jeg spør er at om det skulle være Høie (som Jysk selger) så er de ekstremt raske og flinke på reklamasjoner. Jeg ville tatt det opp med butikken hvor du kjøpte det i første omgang. Er dyna kjøpt hos Jysk?
Gjest Vampen Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Forresten, en ting til ang merket, Jysk er dansk, og de fleste merkene de fører får de via Danmark. Det fører til at de fleste merkene, som f.eks Kronborg, er merker man stort sett bare finner hos Jysk her til lands. Derfor vil det ikke være noe problem å bevise at sengetøyet er kjøpt hos de, selv uten kvittering. Du finner nemlig ikke de samme merkene hos f.eks Kid. Om det er Høie, som er en av de får norske merkene de fører, så er det et veldig sterkt merkenavn. Det gjør at Høie er veldig opptatt å bevare et godt rykte. Den ene gangen jeg har opplevd en reklamasjon på et sengesett fra Høie ville de ikke engang diskutere eller se an saken, kunden hadde et nytt i posten dagen etter. Så sånn sett betyr det ikke så mye om du har kvittering.
Gjest Grafica Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg husker ærlig talt ikke hvilket merke det er. Skal gå og sjekke lappen etterpå. Vasket det før bruk, og det har også blitt vasket en gang til i ettertid, men det fortsatt å misfarge mer etterpå (hadde kun det ene settet med sengetøy da, så hadde ikke annet valg enn å legge det på igjen). Dynene og putene er ikke kjøpt hos Jysk; vet ikke hvor noe av det er fra egentlig, siden det er ting vi hadde med oss fra foreldrene våre sitt hjem når vi flyttet sammen. Edit: Det eneste som står på lappen på de er "textiles vertrauen", noe jibberish også ordet Manchester. En sånn type lapp: link Dobbeltedit: Her er link til sengesettet Endret 18. august 2009 av Grafica
Gjest Vampen Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Jeg tror ikke det blir noe problem å reklamere på sengetøyet. Det er tydeligvis en feilvare, noe som innebærer at produsenten tar utgiften, ikke de. Siden du ikke har kvittering gir de deg nok ikke penger tilbake, men du får nok med all sannsynlighet byttet det. Enten i en som ikke er feilvare, eller en annet sengesett. De taper altså ikke noe, de får igjen penger av produsenten for feilvaren, og du får et nytt sengesett. Er det samme pris bytter man bare, er det nye billigere får du en tilgodelapp og er det dyrere betaler du mellomlegget. Så det bør gå enkelt og smertefritt til tross for at du ikke har kvittering. Når det gjelder dyna er den ødelagt som en følge av en feilvare de har solgt, og da bør du også kunne få erstatning for den. Det som eventuelt blir vanskelig der er at det ikke er lett å bestemme verdien på en dyne som ikke er kjøpt hos Jysk. Jeg vil tro den enkleste løsningen blir om du eventuelt får nye dyner fra Jysk som erstatning som tilsvarer i type og kvalitet. Nå skal det sies at jeg ikke er ekspert på lover og regler, men jeg har jobbet i Jysk så jeg vet litt om hva slags rutiner og regler de har. Om det ikke er dyner av en veldig dyr type det er snakk om så er det egentlig ikke verre enn at f.eks butikksjefen kan fikse det der og da. Er det dyre dyner det er snakk om må eventuelt en distriksjef se på det. Men jeg tror som sagt det bør gå ganske greit.. Ta en tur til butikken, forklar at sengesettet er en feilvare (få med at du har vasket det før bruk) og si også at det har ødelagt dynene. Det burde som sagt være en enkel sak. Det er uansett ikke vits i å ta kontakt med Hovedkontoret, for de kommer bare til å sende saken til butikken. Og det er ikke alle i Jysk som er like effektive, pluss at det ofte er lite folk på jobb, så da kan det raskt ta tid før du hører noe. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Du har i utgangspunktet ingen rettigheter når du ikke har kvittering. Gjør det til en vane å ta vare på kvitteringer for alt du kjøper som kan gå i stykker og som du i så fall kan kreve noe tilbake for. Ellers må du bare spørre pent og håpe at de har en grei kundeservice.
Gjest Grafica Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Takk for svar Vampen! Da skal jeg ta meg en tur på Jysk seinere i uken. Tenkte å ta bilder, samt ta med et av putetrekkene (for der har til og med lappen blitt misfarget). Er ikke dyre dyner, så da satser jeg på at det går greit å få nytt Tusen takk for hjelpen!
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 Kjøpte et sengesett fra Jysk som var rødt på den ene siden. Gjorde som vanlig, vasket sengetøyet før bruk. Men det holdt tydeligvis ikke... Dynene og putene våre er nå kraftig misfarget røde på den ene siden (med kraftig så mener jeg så kraftig at det synes gjennom lyst sengetøy!), noe som er lite lekkert, og jeg er dritsur... Det er jo noen måneder siden jeg kjøpte det og har jo ikke kvitteringen lenger, akkurat... Er det i det hele tatt mulig å klage? Det går jo ikke ann å bruke lyst sengetøy på senga lenger; det synes gjennom og jeg er også redd for om fargen skal smitte tilbake fra dyna over på dynetrekket og ødelegge enda mer... Hva skal jeg gjøre? Ta bilder og prøve og sende et brev til Jysk(hovedkontor?)? Ta det opp med butikken jeg kjøpte det i først? Er det i det hele tatt noe vits i å klage? fulgte du vaskeseddelen? Viktig at du vasker de på den tempratur som vises på lappen. en annen ting er at kjøper du billig på jysk,så får du hva du betaler for...mye dritt
Rødvinspiken Skrevet 19. august 2009 #9 Skrevet 19. august 2009 Jeg ville tatt med begge sengesettene + det av dyner og puter som har blitt misfarget når du drar til butikken for å klage. Du ber om å få nytt og de kan få det som er feilvare og ødelagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå