Gå til innhold

Delt omsorg - kostnader og støtte.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tari_*
Skrevet

Eksmannen min og jeg har delt omsorg for datteren vår. Han har hele tiden betalt sfo fordi han tjener mer enn meg. Nå har han funnet ut at hun ikke skal på sfo lenger når hun er hos han og at det da er mitt problem å betale sfo.

Jeg er avhengig av sfoplass for å kunne jobbe, har ikke råd til å gå ned i stillingsprosent. Noen som vet om jeg kan få lavere takst på sfo selv om vi har delt omsorg, om begge inntekter gjelder likevel? Eller om man kan få noen form for støtte til barnetilsyn selv om vi har delt omsorg?

Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Bidrag fra den «rikeste»

Det blir altså ikke noe spørsmål om hvilke utgifter hver enkelt faktisk har til barna når dere har delt omsorg siden loven forutsetter at dere har like utgifter når dere har delt omsorg. Den som har lavest inntekt vil motta bidrag fra den annen fordi dennes andel av halvparten av utgiftene vil være tyngre å bære enn for den med høyest inntekt. Videre skal barnet også få glede av at en av foreldrene er «rik"http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/1.1318175

Vedder på at han blir kjempeimponert når du søker om bidrag... og så skal alle ha det til at 50/50 vil DEMPE konfliktene... *ler høyt*

Gjest Gjest_Tari_*
Skrevet

Jo takk for svar..Nå er ikke min hensikt her å "ta" han...Kun å få råd og tips i forhold til å klare utiftene pr. måned når denne ekstra utgiften på 2200,- kommer i tillegg.

Skrevet
Jo takk for svar..Nå er ikke min hensikt her å "ta" han...Kun å få råd og tips i forhold til å klare utiftene pr. måned når denne ekstra utgiften på 2200,- kommer i tillegg.

Hvordan får du det til at jeg mente du skal "ta ham"?? Han er like ansvarlig for at barnet har tilsyn når barnet er hos deg, som du er når det er hos ham. Poenget er at dere skal samarbeide og at han skal forstå at han ikke bare kan gjøre ting vanskelig for deg, ved å droppe en slik ting som SFO fordi HAN ikke trenger det. DET er hele poenget med 50/50. At annet vil gå ut over barnet, og det burde dusten skjønt.

Du får ingen stønad fra det offentlige i denne saken. Ergo må du få igang samarbeid med ham igjen. Evnt søke om bidrag. (Og ettersom han har tenkt med ræva allerede, så antar jeg automatisk at han blir "imponert") Men jeg kan jo ta feil.

Gjest Gjest_Tari_*
Skrevet
Hvordan får du det til at jeg mente du skal "ta ham"?? Han er like ansvarlig for at barnet har tilsyn når barnet er hos deg, som du er når det er hos ham. Poenget er at dere skal samarbeide og at han skal forstå at han ikke bare kan gjøre ting vanskelig for deg, ved å droppe en slik ting som SFO fordi HAN ikke trenger det. DET er hele poenget med 50/50. At annet vil gå ut over barnet, og det burde dusten skjønt.

Du får ingen stønad fra det offentlige i denne saken. Ergo må du få igang samarbeid med ham igjen. Evnt søke om bidrag. (Og ettersom han har tenkt med ræva allerede, så antar jeg automatisk at han blir "imponert") Men jeg kan jo ta feil.

Beklager, da tolket jeg det feil.

Jeg var redd for at jeg måtte få igang samarbeid med han igjen...

Takk for svar!

Skrevet

Måten du ordlegger deg på tyder på at du i utgangspunktet har dømt han som en "unnaslunterer" som ikke tar økonomisk ansvar og som er konfliktskapende.

Det er ikke det ts sier i sitt innlegg. Hun sier heller ingenting om manglede eller høyere bidrag slik du insinuerer, og jeg synes du indirekte legger opp til konflikt med den holdningen du viser.

At TS har valgt felles omsorg kan ha gitt både henne og barnet andre foprdeler enn den direkte pengestøtten. Dette kan f.eks. være mulighet til utdannelse, jobbe overtid, andre stillinger/arbeidsgivere, etc, etc. Dessuten gir felles omsorg utvilsomt mindre konflikter generelt sett selv om TS har havnet oppi et uføre pga farens valg av løsning. Men dette problemet er IKKE VANLIG.

Til ts.

Det er veldig mange løsninger som praktiseres ved felles omsorg. Om det er snakk om kun ett barn (jeg vet ikke om dere har andre barn som er eldre eller går i barnehage), så er det vanlig at barnebidrag og skatteklasse 2 fordeles med annethvert år. Andre foreldre blir enig om økonomiske overføringer mellom foreldrene slik at forskjellen på økonomisk støtte ikke blir så stor om en har bostedsadresse annethvert år.

Men gjest har rett i at dere skal dele utgiftene ved denne typen kostnader, og jeg tror manglende respons fra andre er basert på at dette er et uvanlig problem for foreldre som praktiserer felles omsorg. Som oftest løses dette i minnelighet.

Du sier ingenting om du har bidrag, men om du tjener mindre enn faren har du kansje krav på bidrag.

Jeg TROR derfor at du fortsatt har "krav" på at han betaler 50% av SFO kostnadene. Dette vil NAV kunne gi deg mer informasjon om.

Skrevet

Snakk med sfo, og få en halv plass! Det burde vel gå an?

Blir det fortsatt for store utgifter, så snakk med mannen din om han kan bidra gjennom bidrag. Det har du vel sannsynligvis krav på siden han tjener mer - og kanskje vesentlig mer enn deg?...

Skrevet
Måten du ordlegger deg på tyder på at du i utgangspunktet har dømt han som en "unnaslunterer" som ikke tar økonomisk ansvar og som er konfliktskapende.

Det er ikke det ts sier i sitt innlegg. Hun sier heller ingenting om manglede eller høyere bidrag slik du insinuerer, og jeg synes du indirekte legger opp til konflikt med den holdningen du viser.

At TS har valgt felles omsorg kan ha gitt både henne og barnet andre foprdeler enn den direkte pengestøtten. Dette kan f.eks. være mulighet til utdannelse, jobbe overtid, andre stillinger/arbeidsgivere, etc, etc. Dessuten gir felles omsorg utvilsomt mindre konflikter generelt sett selv om TS har havnet oppi et uføre pga farens valg av løsning. Men dette problemet er IKKE VANLIG.

Til ts.

Det er veldig mange løsninger som praktiseres ved felles omsorg. Om det er snakk om kun ett barn (jeg vet ikke om dere har andre barn som er eldre eller går i barnehage), så er det vanlig at barnebidrag og skatteklasse 2 fordeles med annethvert år. Andre foreldre blir enig om økonomiske overføringer mellom foreldrene slik at forskjellen på økonomisk støtte ikke blir så stor om en har bostedsadresse annethvert år.

Men gjest har rett i at dere skal dele utgiftene ved denne typen kostnader, og jeg tror manglende respons fra andre er basert på at dette er et uvanlig problem for foreldre som praktiserer felles omsorg. Som oftest løses dette i minnelighet.

Du sier ingenting om du har bidrag, men om du tjener mindre enn faren har du kansje krav på bidrag.

Jeg TROR derfor at du fortsatt har "krav" på at han betaler 50% av SFO kostnadene. Dette vil NAV kunne gi deg mer informasjon om.

Javisst dømmes han som tulling når han ikke ser lenger enn sin egen lommebok! Og når ts sier "jeg var redd for å måtte få igang samarbeidet med ham igjen..." så konkluderer jeg med at jeg har rett.

Forøvrig er problemet STORT. Den ene parten nekter å sende med barnet utstyr eller vil ha betalt for utstyr de har kjøpt uten å spørre den andre.. og så videre. Det er JÆVLIG mye konflikter ute og går i slike saker ja.

Håper det ordner seg for ts i alle fall.

Gjest Gjest_Tari_*
Skrevet
Snakk med sfo, og få en halv plass! Det burde vel gå an?

Blir det fortsatt for store utgifter, så snakk med mannen din om han kan bidra gjennom bidrag. Det har du vel sannsynligvis krav på siden han tjener mer - og kanskje vesentlig mer enn deg?...

Dette lurte jeg på også, men jeg tror faktisk ikke det går an. Jeg skal undersøke det.

Om jeg skal ha bidrag må jeg tvinge dette igjennom..Han har jo besluttet å ikke ha sfo for å slippe å betale. Han har ny samboer så de er 2 om utgiftene..jeg bor alene og bærer alle utgifter selv. Jeg blir litt oppgitt, men har ikke lyst til å lage en konflikt ut av dette.

Tusen takk for svarene.

Skrevet

Om han tjener mye mer enn deg, så kan du ha krav på bidrag fra far. Les på nav sine sider, 2 foreldre sine hjemme sider skal også ha en del om den saken. I hvertfall sa min eks det da han fant ut at han ikke trengte å betale :). Om ingen av dere er bidragspliktige til den andre, skal likevel utgifter deles likt.

Et annet alternativ er å høre med klassekamerater om han kan få bli med hjem og være der til du kan hente han. Der er ofte noen andre foreldre som er hjemme etter skoletid. Naboer? Eller siden far ikke trenger SFO kan kanskje sønnen din komme hjem til han hver dag ? (med ny samboer kan det være at SFO ikke er så dumt likevel...)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Til Tari:

Hva så som om de har to inntekter??, den nye samboeren er ikke moren til barnet, du er moren og må ta ditt ansvar.

Hva så om han tjener bedre? Hvis du ikke har hatt forstand til å ta utdannelse å gjøre noe ut av deg selv, hvis han har slitt for å komme dit til han er i dag, hvorfor skal han måtte gi deg ekstra penger når dere har 50/50? hvorfor skal noen andre betale for ditt liv?

• Liker 1
Gjest David John jr.
Skrevet
Til Tari:

Hva så som om de har to inntekter??, den nye samboeren er ikke moren til barnet, du er moren og må ta ditt ansvar.

Hva så om han tjener bedre? Hvis du ikke har hatt forstand til å ta utdannelse å gjøre noe ut av deg selv, hvis han har slitt for å komme dit til han er i dag, hvorfor skal han måtte gi deg ekstra penger når dere har 50/50? hvorfor skal noen andre betale for ditt liv?

HELT ENIG

Tari - der er vel du som eier problemet ikke sant? Dere har valgt å leve separate liv. Det var kanskje til og med du som brøt ut? Hvorfor i all verden skal han da betale for utlegg du har? Du må selvsagt ordne opp i dette selv om du har noe selvrespekt.

• 2 måneder senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slike personer som deg gjør det verre for barnet! Med slike holdninger legger man opp til meget dårlig samarbeidsklima. Så dusten her er ingen andre enn skribenten over.

Man får ikke redusert SFO utgifter, annet enn at man får redusert SFO utgifter ved redusert SFO stilling. Og slik jeg forstår det har man da gått ned med 50%? Det skal gi reduksjon.

Utover det ville jeg gått i dialog og en fornuftig samtale med barnefar for å forsøkt å få ham til å være med å betale på SFO tiden (feks en deling).

God kommunikasjon, god dialog, gir et meget godt samarbeid og lykkelige barn!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette lurte jeg på også, men jeg tror faktisk ikke det går an. Jeg skal undersøke det.

Om jeg skal ha bidrag må jeg tvinge dette igjennom..Han har jo besluttet å ikke ha sfo for å slippe å betale. Han har ny samboer så de er 2 om utgiftene..jeg bor alene og bærer alle utgifter selv. Jeg blir litt oppgitt, men har ikke lyst til å lage en konflikt ut av dette.

Du må holde tungen rett i munnen. Hans nye samboer (og hennes økonomi) har ingenting med dette å gjøre. Derimot forsøk dialog, og ydmykhet. Forklar situasjonen og hør om han ikke kan være med på kostnadsdeling.

Skrevet

Du må holde tungen rett i munnen. Hans nye samboer (og hennes økonomi) har ingenting med dette å gjøre. Derimot forsøk dialog, og ydmykhet. Forklar situasjonen og hør om han ikke kan være med på kostnadsdeling.

At han har fått ny samboer har faktisk en betydning. Far får faktisk høyre bidragsevne når han bor sammen med noen.

DVS større sjanse for høyere bidrag ved 50/50 delt omsorg. Søk hos nav og lykke til.

Skrevet

Har du en halv ekstra barnetrygd? Jeg vet det er mange med delt bosted som ikke vet at man kan få dette, legger ved en link der det står om dette. Det er bare 500,- pr mnd, men alle monner drar, ikke sant:)

http://www.dinside.no/109401/dette-sier-de-om-dobbel-barnetrygd

Dette står på nav sine sider:

Barnet har delt bosted

Dersom barnets foreldre ikke bor sammen, er hovedregelen

at barnetrygden utbetales til den barnet bor fast

hos. Hvis foreldrene skriftlig har avtalt delt bosted for

barnet (etter § 36 første ledd i barneloven), kan hver av

dem få utbetalt halvdelen av den barnetrygden hver av

dem utløser rett til (ordinær eller utvidet stønad). Begge

partene må da søke og legge ved kopi av avtalen.

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/90692.cms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...