Gå til innhold

Syklet på bil.

Gjest Ulykkesfugl

Anbefalte innlegg

Gjest Ulykkesfugl

Jeg var ute å syklet i går, og da siste oppoverbakken kom, tenkte jeg å dra på skikkelig. jeg tittet på veien, men såg ingen der. så skulle jeg skifte gir, og merka at giret hang seg opp, så jeg tittet ned et øyeblikk for å se an kjedet.

Plutselig hører jeg TUUT, og der står en bil midt i gangveien. Mannen skulle til å kjøre ut fra sin avkjørsel og ut på hovedveien. Siden det var en del trafikk akkurat da, måtte han stå å vente til han fikk kjøre ut på veien. Men han blokkerte jo hele gangveien, og det endte med at jeg fikk et nærmere møte med frontruta hans, siden jeg ikke såg opp akkurat da han kom kjørende utpå veien.

Jeg fikk bremset godt ned, men ikke godt nok, så jeg knekte av ene refleksen, dermed kom ripen i lakken på bilen hans.

Jeg sitter nå her, opphoven i trynet og med en liten hjernerystelse.

Jeg kom syklende på mannens høyre side, så han har jo vikeplikt for meg, dessuten har man jo ikke lov å stoppe opp med bil på gangvei.

Men mannen mente at siden jeg ikke var oppmerksom og at hans bil sto helt i ro, var det min skyld.

Hvem har rett her?

Skal ringe han snart og vil gjerne høre med dere, pluss at jeg skal sjekke opp litt info på nettet om lignende saker.

Håper dere kan hjelpe meg med å svare på hvem som har rett av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest litt fra linken til maljo har jeg kommet til at bilføreren hadde vikeplikt for deg, siden han kom fra en privat utkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt fra linken til maljo har jeg kommet til at bilføreren hadde vikeplikt for deg, siden han kom fra en privat utkjørsel.

Men sto bilen stille og syklisten kjørte på ham - kan det ikke være bilistens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Men sto bilen stille og syklisten kjørte på ham - kan det ikke være bilistens skyld.

Det er jo det samme som å si at hvis du stopper bilen halvveis inn i krysset og er i vikepliktsituasjon er det den andre personens skyld hvis noen kjører inn i deg? Det høres jo ikke riktig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal som kjørende alltid ha kontroll over framkomstmiddelet ditt. Reparasjoner og annet skal ikke gjøres i fart. Det kunne like gjerne vært en katt eller en unge som kom ut i gangstien, og da ville du uansett ha brutt hastighetsgrensa. Gangfart på gangsti og fortau, var det ikke? Hurtigsyklingen i veibanen.

Er redd du har oddsene mot deg denne gangen, særlig ettersom bilen sto i ro.

Lucys vikepliktsituasjon er ikke helt det samme. Hvis en bil kjører ut, når den ser andre biler komme, er det vikepliktsbrudd om den hindrer dem. Hvis den kjører mens det er helt klart, og så stopper, er det ikke lenger et vikepliktsbrudd når neste bil kommer, men et trafikkhinder. Ikke nødvendigvis helt lovlig alltid det heller, men ikke lenger noen grunn til å vekke eksekusjonspeletongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sporadisk syklist

Hun så ned for å kikke på sykkelkjedet. Kan neppe kalles en reparasjon. Det skal være gangfart på gansti så sant det er myke trafikkanter til stede.

Jeg vet ikke noe om hvorvidt det er lov eller ikke lov å stoppe opp med bil på gangvei, men han burde jo ha sett deg komme syklende, samt registrert den store biltrafikken, og heller stanset bilen for å vente, før bilen kom inn på gangveien og okkuperte kjørebanen for ditt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil må i mange tilfeller ut på gangveien for å kunne se hva som kommer både i forhold til mye trafikanter på gangveien, og biler i veien. At bilen i sakte tempo kjører ut på gangveien, og der stopper opp til man har mulighet til å kjøre ut i veibanen er det ikke noe galt med.

Hvis man sykler så fort at man ikke klarer å stoppe, og i tillegg er oppmerksom, har man selv et ansvar. Det kunne jo like gjerne vært en mor med barnevogn som kom ut av denne utkjørselen.

Her må du selv ta ansvar. Det er ingenting bilisten kunne gjort for å avverget denne situasjonen, men hadde du vært oppmerksom kunne du ha syklet rundt/klart å stoppe i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å overse den svært viktige detaljen. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er 100% din skyld, men det tror jeg du vet innerst inne selv også. Hvis du hadde syklet i han fra venstre side, hvem sin skyld mener du det da hadde vært? Du var uoppmerksom, og det er sånn faktum er.

Det er lov å krysse en gangvei, for å komme seg ut fra eiendommen sin til hovedveien? Du har kaskje ikke førerkort selv? Hvordan skulle han ellers ha kommet ut på hovedveien?

Hoppe over gangstien?

Når du sykler, og titter ned i fart, så må du skjønne at ting kan skje foran deg. Da han kjørte ut fra eiendommen sin, var det klart. Så kommer du syklende med øya nedover, og sykler i hans bil. Ergo din skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare ha syklet videre. Jeg smadret et sidespeil i rushen en gang, og da var jeg kjapp til å tråkke, for å si det sånn. Byttet fil slik at bilisten ikke kunne komme seg over, og borte var jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ute å syklet i går, og da siste oppoverbakken kom, tenkte jeg å dra på skikkelig. jeg tittet på veien, men såg ingen der. så skulle jeg skifte gir, og merka at giret hang seg opp, så jeg tittet ned et øyeblikk for å se an kjedet.

Plutselig hører jeg TUUT, og der står en bil midt i gangveien. Mannen skulle til å kjøre ut fra sin avkjørsel og ut på hovedveien. Siden det var en del trafikk akkurat da, måtte han stå å vente til han fikk kjøre ut på veien. Men han blokkerte jo hele gangveien, og det endte med at jeg fikk et nærmere møte med frontruta hans, siden jeg ikke såg opp akkurat da han kom kjørende utpå veien.

Jeg fikk bremset godt ned, men ikke godt nok, så jeg knekte av ene refleksen, dermed kom ripen i lakken på bilen hans.

Jeg kom syklende på mannens høyre side, så han har jo vikeplikt for meg, dessuten har man jo ikke lov å stoppe opp med bil på gangvei.

Men mannen mente at siden jeg ikke var oppmerksom og at hans bil sto helt i ro, var det min skyld.

Hvem har rett her?

Skal ringe han snart og vil gjerne høre med dere, pluss at jeg skal sjekke opp litt info på nettet om lignende saker.

Kjipt nok, så er det du som brøt vikeplikten, dersom han kom ut fra en vanlig vei som krysset gangveien :(

§7 pkt.4 i forskriften sier:

"4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt klart at bilisten som kom fra en utkjørsel, hadde vikeplikt for syklisten. Så lenge bilisten ikke kunne kjøre ut på veien pga trafikk der, måtte han ha plikt til å rygge unna når det kom annen trafikk på gang/sykkelveien.

Her bør syklisten kreve erstatning og oppreisning fra bilisten, bilisten burde i tillegg politianmeldes og dømmes strengt da det forelå personskade. Dersom syklisten hadde stor hastighet, burde bilisten i tillegg dømmes for personskade med særlig farlig redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil må i mange tilfeller ut på gangveien for å kunne se hva som kommer både i forhold til mye trafikanter på gangveien, og biler i veien. At bilen i sakte tempo kjører ut på gangveien, og der stopper opp til man har mulighet til å kjøre ut i veibanen er det ikke noe galt med.

Hvis man sykler så fort at man ikke klarer å stoppe, og i tillegg er oppmerksom, har man selv et ansvar. Det kunne jo like gjerne vært en mor med barnevogn som kom ut av denne utkjørselen.

Her må du selv ta ansvar. Det er ingenting bilisten kunne gjort for å avverget denne situasjonen, men hadde du vært oppmerksom kunne du ha syklet rundt/klart å stoppe i tide.

Helt korrekt. Bilisten tuter til og med på syklisten fordi vedkommende ser at syklisten er uoppmerksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har rett her?

Sykling på gang- og sykkelveier

På gang og sykkelveier skal syklister og gående tilstrebe et best mulig samspill. Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen med minimum kantstein.

Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler). Dette gjelder også om sykkelveien du bruker går langs forkjørsvei. Som oftest er gang- og sykkelveier beregnet på sykkeltrafikk i begge retninger. Dersom ikke gangtrafikken er veldig stor på disse veiene bør du velge å sykle her fremfor å sykle i veibanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Bilisten tuter til og med på syklisten fordi vedkommende ser at syklisten er uoppmerksom.

Helt feil! Det er syklisten som har forkjørsrett siden bilen stod i en avkjørsel. Uansett hvor hurtig syklisten nærmer seg, plikter bilisten å få fjernet bilen i tide, slik at den ikke står i veien for syklisten som kommer kjørende i sykkelstien. Han kunne jo bare rygget bilen inn på eiendommen han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil! Det er syklisten som har forkjørsrett siden bilen stod i en avkjørsel. Uansett hvor hurtig syklisten nærmer seg, plikter bilisten å få fjernet bilen i tide, slik at den ikke står i veien for syklisten som kommer kjørende i sykkelstien. Han kunne jo bare rygget bilen inn på eiendommen han kom fra.

Fullstendig feil!

Har du førerkort? Når har du lært at noen har påkjørselsrett i trafikken?!

INGEN har påkjørselsrett i trafikken. Dette er syklistens feil, ingen andres.

Går du rundt og tror på det du skriver i innlegget ditt, kommer du ikke til å ha førerkort lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig feil!

Har du førerkort? Når har du lært at noen har påkjørselsrett i trafikken?!

INGEN har påkjørselsrett i trafikken. Dette er syklistens feil, ingen andres.

Går du rundt og tror på det du skriver i innlegget ditt, kommer du ikke til å ha førerkort lenge.

Du har rett i at ingen har påkjørsrett, selv ikke sykllisten. Bilen stod imidlertid på en plass der den aldri skulle stått så lenge det var trafikk på sykkelstien. Bilen kom i tillegg fra en utkjørsel. Bilen skulle derfor veket for syklisten, hvilket den kunne gjort ved å rygge tilbake der den kom fra. Jeg mener fortsatt at dette var det eneste rette for bilisten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...