Gjest Ockar en 2 år gammel Pappilon Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 TRENGER RÅD TIL EN TO ÅR GAMMEL PAPPILON: Noen som kan hjelpe meg? Det er hunden til naboen. Jeg går sykemeldt så jeg har pådratt meg ansvaret forsøke hjelpe eier og hunden. Han er ikke stueren-ikke sosial med andre hunder-eter ik hundemat-bløt avføring-kan ikke gjøre hundetriks(sitte,gi labb etc ved beskjed). Problemet er at jeg ikke vet hvordan gi hunden ros og ris.Han liker ingen mat og jeg kan dermed ik belønne mat. Jeg har verken eller kommer ALDRI straffe en hun fysisk eller ved å skrike/rope til hunden! Har ALDRI og kommer ALDI fysisk straffe en hund! Bruker oppmuntrende stemme når han gjør noe bra og mørk (roper aldri) stemme + ignorere hunden når han gjør noe han ikke får lov til. MEN - funderer dette? eller tar det rett og slett bare tid? Han er to år gammel. Når han er ute på tur virker det som hunden ikke forstår poenget med å gå ut.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 TRENGER RÅD TIL EN TO ÅR GAMMEL PAPPILON: Noen som kan hjelpe meg? Det er hunden til naboen. Jeg går sykemeldt så jeg har pådratt meg ansvaret forsøke hjelpe eier og hunden. Han er ikke stueren-ikke sosial med andre hunder-eter ik hundemat-bløt avføring-kan ikke gjøre hundetriks(sitte,gi labb etc ved beskjed). Problemet er at jeg ikke vet hvordan gi hunden ros og ris.Han liker ingen mat og jeg kan dermed ik belønne mat. Jeg har verken eller kommer ALDRI straffe en hun fysisk eller ved å skrike/rope til hunden! Har ALDRI og kommer ALDI fysisk straffe en hund! Bruker oppmuntrende stemme når han gjør noe bra og mørk (roper aldri) stemme + ignorere hunden når han gjør noe han ikke får lov til. MEN - funderer dette? eller tar det rett og slett bare tid? Han er to år gammel. Når han er ute på tur virker det som hunden ikke forstår poenget med å gå ut. For det første: Dette høres ut som en situasjon der man trenger mer enn tid. Rett og slett en privattime eller fire med en adferdsekspert/hundetrener/instruktør. Det er ikke sikkert dette er en jobb for en uten veldig mye erfaring med hund. Når det er sagt, så kan man prøve noen ting. Generelt: Ta en tur til dyrlegen, og sjekk at det ikke er noe fysisk galt med han, hvis det er det er det det som skal løses først, og det jeg skriver nedenfor er ikke nødvendigvis relevant lenger. Ikke stueren: Gjør som man ville gjort med små valper, gå ut OFTE og vent til hunden tisser og bæsjer. (den kommer ikke til å bæsje hver gang, men det er viktig for eksempel etter at den har spist). Når den tisser/bæsjer inne, løft den ut MED EN GANG uansett vær! ROS når den gjør fra seg ute. Det er ikke sikkert det er så lurt å da legge opp til å gå en lang tur, for hvis den for eksempel er litt usikker på å gjøre fra seg på fremmede steder, så er det greit å lage seg et fast sted, som den blir trygg. Når den tisser inne, er det snakk om markering, eller er det bare der han tisser? Når det gjelder markering kan man egentlig behandle det på samme måte, der har jeg også lagt på et NEI! når han gjør det og ta han med rett ut, og ros når han tisser der... Spiser ikke hundemat: Er det fordi han ikke "liker" det? Ikke gi han noe valg. Får han mat tilgjengelig hele dagen? Lag faste mattider. En så voksen hund trenger ikke mat mer enn to ganger om dagen. Ikke gi han andre ting som brødskiver etc. Det gjør bare at han alltid vet at han får det hvis han protesterer lenge nok. Han kommer til å protestere og ikke ta maten sin i begynnelsen, men en hund tåler å gå sulten litt, og den kommer til å spise etterhvert. Gi den små posjoner av gangen. Bløt avføring kan komme av at han ikke får i seg de riktige tingene (ganske sannsynlig, hvis han ikke spiser noe hundemat) og det bør han få. Gi han mat, og ta det bort etter ti minutter, uansett om han har spist eller ikke, og da får han ikke tilbud om mat igjen før neste måltid. Og kjøp ORDENTLIG hundemat, ikke matbutikkhundemat. Hva er det han spiser hvis han ikke spiser hundemat da? Han er ikke allergisk eller noe? Da bør du selvfølgelig snakke med dyrlege og skaffe et for han tåler... Når det gjelder belønning: Matlysten kan bli litt bedre når han ikke har tilgang til for hele tiden, og får litt bedre mat. Da kan det hende godbiter blir litt bedre. Husk at godbiter til en SÅ liten hund må være supersmå, noen bruker tubeost, der de bare presser ut litt så hunden kan slikke av som belønning. Du kan også bruke leker. Finn EN leke som hunden liker (eller ikke liker) og LEK DEN OPP. Vis den til hunden, og ta den vekk. Lek med den du, slik at den blir interessant. La han dra i den, og leke med den, og så tar du den bort midt i leken. Da blir denne leken en sånn spesiell leke som han bare får ha littegrann, og som du kan bruke som belønning. Og sørg for at han ikke har masse andre leker liggende hele tiden. Det er bra at du bruker stemmen og ignorering, og det tar ofte tid. Kanskje enda mer tid fordi den er to år, og allerede er litt vanskeligere å trene enn en valp, særlig hvis den ikke vet hva det er å lære seg ting. Tur: Bare tur er ikke morsomt. Gjør noe morsomt ut av det, gå til et morsomt sted der den kan løpe løs, lek litt med den, gå i skogen der det er masse å snuse på etc. Ikke sosial med andre hunder: Her vet jeg ikke helt hva du mener? Er han aggressiv, eller bare er han ikke så vant til andre hunder? En hund MÅ ikke elske andre hunder, men blir det et aggressivitetsproblem så bør du søke profesjonell hjelp, fordi det kan bli alvorlig og er masse stress for hunden. Og det er det litt vanskelig å si noe om her, for det er ikke sikkert det bare er å slippe en sånn hund sammen med mange andre hunder og så blir den sosial liksom.(det funker sjelden;) Uansett: Jeg ville gått på et dressurkurs. Der blir hunden sosialisert og du lærer hvordan du kan lære den ting av en person som SER hvordan hunden er. Det kan jo ikke vi her inne. Instruktøren der kan også på en privatime hjelpe deg med de problemene du har hjemme. Dra til dyrlegen og får utelukket at mageproblemene kommer av noe annet enn dårlig foring, og det at han ikke er husren kommer av fysiske ting.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Glemte å skrive at hvis du skal bruke Nei! for eksempel i en markeringssituasjon som jeg beskrev, så må selvfølgelig hunden vite hva nei er først...
Gjest fisk Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Hunder skal ikke ha noen form for melkeprodukter inkl. ost da dette kan føre til dårlig mage. Unntaket er yoghurt og syrnet melk som er bra for magen. Den skal heller ikke ha sukret mat som ofte gir rennende øyne og nedsatt immunforsvar. Som godbit kan du gi en liten bit leverpostei, tørrfisk (hunder elsker det), eller en liten kjøttbit. Husk at det er en liten hund og ikke gi for mye. Den må være sulten når du trener den, det øker effekten. Ellers enig med svarene over, men hvorfor er hunden foreksempel ikke vant til å være ute?
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Litt uenig i det med melkeprodukter fordi det ofte anbefales at hunder får syrnede melkeprod for å hjelpe på dårlig mage osv(generelt om melkeprod. er jeg enig). men nok om det. Vil du ikke bruke ost på tube, som sannsynligvis var et litt dårlig råd, siden noen kanskje kan reagere på det, så finnes det jo både leverpostei og annet på tube nå, så er du innafor liksom...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Sorry, så ikke at du allerede hadde sagt det med syrnet melk osv. Åkæi, litt distre her ja...
Vodecka Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Er det det at han markerer seg inne eller bare har uhell? For er kanskje lurt å prøve med kastrering, i første omgang kjemisk kastrering?
Troyamin Skrevet 19. august 2009 #8 Skrevet 19. august 2009 Er det det at han markerer seg inne eller bare har uhell? For er kanskje lurt å prøve med kastrering, i første omgang kjemisk kastrering? Ikke "din" tidligere Oscar da...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå