Gå til innhold

leggetid 14 år, 9.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er selv elev på VG1, er 16 år, og er meget missfornøyd med hvordan foreldrene mine behandler meg. De er utrolig strenge og sier jeg MÅ gå i seng senest 23:00 i ukedagene da det er skole dagen etterpå, og at mobilen og pc'en må ligge igjen nede på rommet. I helgene og feriene, er det slik at jeg blir send i seng alt ifra 23:30 til 00:30 (skjeldent 01:00). Heller ikke da får jeg ha mobil og pc på rommet. Synes selv ikke dette er rettferdig overfor meg i det hele tatt. Om jeg ikke går i seng når foreldrene mine sier det, ender det bare med at de tar fra meg pc'en og mobilen, og låser den inne i opptil 2 uker. Noen som kan si noe om hva som kan gjøres, og hva dere evt. synes om dette?...

Jeg synes det er helt riktig at du skal til sengs kl. 23 på vanlige hverdager. I helgene kan det godt være litt mer løslige avtaler der innetid er en ting, så tid for kun være på rommet sitt og så legger en seg når det passer en. Her blir tenåringene vekket kl. 11 i helgene. Mobil og pc er en tidstyv og søvnforstyrrer. Mange unge klarer ikke å sette mobilen på lydløs og lar seg forstyrre hele natten igjennom. Dette går da rett på god nok søvn. Her ryker internett ned kl. 22.30 på hverdager og kl. 1 i helger.

• Liker 1
Skrevet

Min tenåring legger seg senest kl 22.00 på hverdager (hun er 15), og må være hjemme senest kl 23.00 i helger. Hvorfor? Jo, fordi nok søvn er viktig for å gjøre det bra på skolen!! Jeg ønsker at hun skal få seg en skikkelig utdannelse, da nytter det ikke å henge ute til langt på natt og ligge og dra seg i helger og ferier. Heldigvis har hun venner med oppegående foreldre som også setter grenser for utetid og leggetid. Jeg har en 12 åring også som legger seg senest 21.30 i hverdager og som til vanlig må være hjemme på kveldstid i helger, men gjerne med besøk av venninner.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Håper dette er en ''trolle tråd''.

Skrevet

Håper dette er en ''trolle tråd''.

Hvorfor skulle det være det??

Skrevet

Hvorfor skulle det være det??

Trodde nå det skulle være åpenbart, men javell da.

Klokka 22:30 er nå LITT tidlig, synes du ikke? Det er ikke ofte du ser det.

Skrevet

Tidlig nei. Til og med voksne folk som skal på jobb dagen etter går og legger seg rundt 22.30-23.00. Det er helt normalt. Hvorfor skal da en 16åring være oppe midt på natta?

Skrevet

Jeg syns dette er helt latterlig og vel strengt :gjeiper:

Mange i tråden sier at om man ikke har grenser fullfører man kanskje ikke VGS osv.

Jeg er 18 år, bor alene og driver på med mitt 3 år på VGS.

Har aldri hatt noen så strenge leggetider som 22:30.. HALLO i luken :sjokkert:

La dem få sitte oppe om natta, og se at det faktisk er et helvete å stå opp dagen etter, så forstår de det!

Skrevet

Jeg syns dette er helt latterlig og vel strengt :gjeiper:

Mange i tråden sier at om man ikke har grenser fullfører man kanskje ikke VGS osv.

Jeg er 18 år, bor alene og driver på med mitt 3 år på VGS.

Har aldri hatt noen så strenge leggetider som 22:30.. HALLO i luken :sjokkert:

La dem få sitte oppe om natta, og se at det faktisk er et helvete å stå opp dagen etter, så forstår de det!

Synes dere virkelig det er hårreisende at en 16-åring legger seg klokka halv elleve når han/hun skal tidlig opp på skolen dagen etter?

Til og med voksne som skal på jobb til åtte, legger seg vel ikke så mye senere enn det...

Skjønner ikke hva som er så latterlig med det.

Skrevet

Herreguuud, så strenge dere skal være på leggetid!

Jeg tror det har noen med personligheten å gjøre. Ja, selvfølgelig er det viktig å få masse søvn - spesielt blant barn og unge. Jeg har selv aldri hatt noe problem med å stå opp, selv om jeg la meg 2 på natta.

Har vell siden ungdomskolen fått lov til å legge meg når det passet best for meg. Selvfølgelig var ikke mamma og pappa veldig begeistret hvis det ble over 23.00 men det har gått greit til nå. Mange som tror det går rimelig dårlig med barn som selv får velge sengetid (til en viss grad). Går selv siste året på vgs og har 0 timer og 0 dager fravær - til tross for at jeg selv får velge når jeg skal legge meg :P

• 9 måneder senere...
Skrevet

Beklager at jeg trekker opp en veldig gammel tråd, og mye mulig jeg ikke har noe med det.

Men min tante postet nettopp to bilder av sin 14 år gamle sønn, der mye viser til at bildet ble tatt nå (postet for ti min siden i skrivende stund).

Er det ikke litt sent for en 14-åring å være våken i tolv-halv ett-tiden? Når det er skole dagen etter?

Skrevet

Jo, det er sent. Det hender jeg hører min romstere sent, da sier jeg ifra (ellers styrer hun selv innen rimelighetens grenser). Av og til finner jeg henne våken på FB (som du adele), da skriver jeg gjerne i kommentar at det er leggetid...virker som fjell.

Skrevet

Jo, det er sent. Det hender jeg hører min romstere sent, da sier jeg ifra (ellers styrer hun selv innen rimelighetens grenser). Av og til finner jeg henne våken på FB (som du adele), da skriver jeg gjerne i kommentar at det er leggetid...virker som fjell.

Jeg husker jo selv at søvn var oppskrytt når jeg var på den alderen, men reagerer vel egentlig mest på at moren ikke sier ifra! Hørte om en lignende opplevelse for noen år siden at guttungen hadde skrevet en status klokka tre på natta! :sjokkert:

Kjenner jeg har så inderlig lyst til å kommentere på det bildet, men samtidig ikke..

Skrevet

"har ikke du lagt deg ennå ;)"

Det er ikke sikkert moren vet at han er våken, de vet jo å være stille og å holde sine statuser skjult for mor.

Skrevet

"har ikke du lagt deg ennå ;)"

Det er ikke sikkert moren vet at han er våken, de vet jo å være stille og å holde sine statuser skjult for mor.

Moren er den som postet bildene forresten ;)

Skrevet

Ups, leser litt fort :ler:

Nei du kan så si...jeg synes det er helt herlig å få mine i seng og få litt tid for meg selv.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Synes dere virkelig det er hårreisende at en 16-åring legger seg klokka halv elleve når han/hun skal tidlig opp på skolen dagen etter?

Til og med voksne som skal på jobb til åtte, legger seg vel ikke så mye senere enn det...

Skjønner ikke hva som er så latterlig med det.

Det er ikke hårreisende at ungdom legger seg halv elleve. Det som er hårreisende er at ungdom MÅ legge seg halv elleve. Jeg trodde helt seriøst ikke det fantes 16-åringer som ikke skjønner at antall timer søvn og konsentrasjonsevne henger sammen.

Anonym poster: a1bec7401064de5254ebde08c9899480

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal nå en 14 til 18 åring sitte oppe halve natten da ?

Vi som foreldre og skal jobbe dagen etter legger da oss kl 23

Fordi vi skal stå opp å gå på jobb i 6-7 tia. (har 1-2 t reisevei til jobben)

Det er da vel ingen grund til at ungene som står opp omtrent i samme tiden skal legge seg noe senere en det.

Av praktiske årsaker har 14 åringen leggetid kl 2200

Han bruker en evighet på å ordne seg til kvelden. Starter gjerne kl 21 og kan bruke opp til 2 t. Spise, gjøre klar sekk til dagen derpå, kle av seg og pusse tennene.

(Han påstår nå at andre i klassen sitter oppe lengre. Men når vi snakker med FORELDRENE er det uhyre få av dem (av 75 stk)som legger seg etter 2200. Men er jo kjekt å kunne skryte litt av at de har vært oppe så og si halve natten da.. Hvem unge er det ikke som legger på litt for å være tøff i gjengen da ;-) )

18 åringen spiser og ordner seg klar sengen på 10 min. Han må stå opp kl 6 for å rekke buss/tog til jobben.(2 t til jobben) Etter han ble 18 fikk han styre selv leggetiden. Men etter noen trøtte dager noen mnd, har det stabilisert seg på 2300 i seng (samtidig med oss)

Når 18 åringen var 16-17 år var det gjerne 2230 han la seg. Da var badet ledig og lillebroren lagt seg. Greit å gjøre forskjell på dem.

Og badet ledig til vi foreldrene skal ordne oss til kvelden kl 2300 Senest 2330.

Skrevet

Syns 22-22.30 er en fin tid for 14-åringer :)

Skrevet

Når jeg var 16 år la jeg meg ikke før klokka var rundt 2-3-4 på natta, men jeg kom meg opp selv hver dag på skolen og aldri for sent! Og nei jeg sier ikke at dette var smart, men det gikk nå bra :)

Anonym poster: 32be2cc93e9dd6018a764968681fa61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...