Gå til innhold

leggetid 14 år, 9.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg tenker at dette handler mer om personlighet.

Noen ungdommer har overhodet ikke noe problem med å forholde seg til klokka, for andre er det sånn at de rett og slett ikke skjønner vitsen.

Selv spratt jeg opp tidlig og har alltid vært a-menneske, mens broren min fremdeles den dag i dag må vekkes for å komme seg opp om morra, nå av samboern sin, tidligere av muttern.

Jeg er helt enig i dette!

Selv hadde jeg "leggetid" kl 22 gjennom hele gymnaset, fordi foreldrene mine så at jeg ikke klarte å legge meg tidsnok til å fungere optimalt dagen etter.

Langtids konsekvenstenkning er ikke akkurat ungdommers største styrke.

Jeg har ett barn som gjerne kan sovne kl 21 hver kveld fordi han er trett, (han er forøvrig morgenfugl) og jeg har ett barn som gjerne kan sovne kl 03 kver natt, fordi hun ikke klarer å legge fra seg boken.

Førstemann trenger ikke leggetid, han legger seg uansett senest 21.30, og sover 10 minutter senere, andremann trenger så absolutt leggetid!

Hun er 14, og lyset skal slukkes kl 22.30... når hun må legge seg, avhenger av hvor lenge hun har lyst til å lese før lyset slukkes.

Hvis hun ikke får 9 timer søvn om natten, sovner hun i dusjen om morgenen (bokstavlig talt), hun er sur og grinete, har problemer med konsentrasjonen osv, hun merker det ikke selv, men omgivelsene merker det VELDIG godt!

Ja, jeg vet jeg er håpløs som behandler barna mine som de individene de er, og ikke som en del av en større gruppe der alder er eneste faktor som avgjør hva de burde/ikke burde gjøre, men det får jeg heller tåle...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*ler*

veldig bra skrevet!

Skrevet
Ble litt nysgjerrig på når dere legger 14-åringen. Utvida leggetida nå i høst til 22.30, men det var kanskje litt lenge? hadde 22.00 i 8.klasse. Innetid er 1 time før leggetid slik at vi får litt tid til å prate sammen og roe ned.

legger 14 åringen??? morsom. Her går 14 åringen og legger seg selv.

her får de følelsen av ferie. sent i seng.,men før midnatt

Skrevet
legger 14 åringen??? morsom. Her går 14 åringen og legger seg selv.

her får de følelsen av ferie. sent i seng.,men før midnatt

I seng før midnatt i sommerferien var da veldig tidlig.

Den sommeren jeg selv var 14 år var jeg to uker i strekk ikke i seng før mellom 3 og 5. Mulig litt ekstremt men synes i seng før midnatt høres veldig tidlig ut i ferien.

Skrevet

Kan en eller annen forklare meg poenget med å sitte oppe halve natten?

• Liker 2
Skrevet

Nei, for jeg tror ikke engang at du vil prøve å forstå.

Skrevet

Når det gjalt meg så hadde det sin helt spesielle grunn, året var 1984 og det var Sommer OL i Los Angeles. Som den sportsidiot jeg har vært bestandig, så ville jeg gjerne følge sendingene. Noe som var helt greit for mine foreldre.

Skal dog ikke forvente at alle og enhver skal sitte oppe så lenge, men synes før midnatt høres tidlig ut for en på 14 i sommerferien.

Skrevet
Når det gjalt meg så hadde det sin helt spesielle grunn, året var 1984 og det var Sommer OL i Los Angeles. Som den sportsidiot jeg har vært bestandig, så ville jeg gjerne følge sendingene. Noe som var helt greit for mine foreldre.

Det hadde vært helt greit for meg også. En konkret grunn til å sitte oppe fordi det henger ved en sunn interesse. Men å være oppe bare for å være oppe, det kan jeg ikke forstå vitsen med.

Gjest Gjest_Louise_*
Skrevet

Jeg er litt forundret over hvor mange som bastant sier at "ungdommen må lære å ta ansvar selv, derfor trenger de ikke leggetider". Det er riktignok ulikt hvilken alder dere mener ungdommen bør ha før de får ansvar selv, men likevel. Tenker dere ikke over hvor forskjellige ungdommer er? Tenker dere ikke over at enkelte virkelig trenger klare grenser, kanskje til og med etter at de er fyllt 18?

Jeg kjenner en 19-åring som fortsatt ikke har klart å fullføre første år på videregående. Hvorfor? Fordi han sitter våken hele natta og spiller WoW, så han har ikke sjangs i havet om å komme seg opp på morgenen. Foreldrene lar han holde på, de tenker også at han er gammel nok til å ta ansvar selv, og det har de ment siden han var rundt 15 år.

Jeg mener at så lenge ungdommen bor hjemme hos foreldrene sine så har foreldrene et medansvar for at de kommer seg på skolen. Når ungdommen flytter hjemmefra blir det en annen sak, men selv da kan det være greit om foreldrene ringer på morgenen og sjekker om de har kommet seg opp i tide. Dette gjelder da ungdom som faktisk ikke klarer å ta ansvar selv, uansett hvor mye man prøver å lære dem det. Ungdom er som andre barn/voksne. De modnes i forskjellig tempo. Man kan ikke bare bastant slå fast at en 16-åring må ta ansvar selv, dersom 16-åringen ikke er moden nok til da. Da må man kanskje vente et år eller to eller tre før man kan slippe tøylene litt mer.

Skrevet (endret)

Noen er forskjellige. Selv liker jeg å legge meg sent, men har aldri hatt problemer med å stå opp tidlig, merkelig nok.

Uansett, det handler jo ikke om å sitte oppe bare for å sitte oppe, men personlig så fungerer jeg best rett og slett på kvelden og natta, det er da jeg føler jeg får gjort mest, og da jeg rett og slett er mest opplagt. Ikke alle er stilt inn etter en klokka og at man automatisk blir trøtt 22-tida om kvelden.

Når det gjelder leggetid, så mener jeg at 22 er passe for en 14-åring, men er man 16 år bør man klare å passe på sånt selv. Hva når 16-åringen fyller 18-19-20 år, og plutselig blir student og bor for seg selv? Skal mamma eller pappa ringe og legge/vekke sønnen/datteren sin da også?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Når det gjelder leggetid, så mener jeg at 22 er passe for en 14-åring, men er man 16 år bør man klare å passe på sånt selv. Hva når 16-åringen fyller 18-19-20 år, og plutselig blir student og bor for seg selv? Skal mamma eller pappa ringe og legge/vekke sønnen/datteren sin da også?

Mvh Yvonne :heiajente:

Når sekstenåringen er blitt voksen og har flyttet hjemmefra tenker jeg at ansvaret faller på han eller hun selv. Men sekstenåringer er ikke voksne og de bor stort sett hjemme.

Skrevet

De er voksne nok til å lage barn, men ikke til å ha ansvaret for å komme seg opp om morgenen??

Jaja, her kommer 13-åringen seg opp selv uten problem, det gjør stort sett 10-åringen også.

Gjest Gjest_jente22_*
Skrevet

jeg har vokt opp med "strenge" foreldre, ala Thomas Andre her. Jeg måtte inn før alle andre og måtte legge meg før alle andre helt til videregående. Jeg likte det ikke, men jeg kan ikke huske at det var så mye bråk rundt det hjemme. Jeg krnaglet heller om andre ting. hehe

Foreldrene mine var helt håpløse på rutiner og regler om innetider, leggetider og hvor lenge jeg fikk sove om dagen i helgene. (ble som regel vekket rundt tolv, hehe). De la seg egentlig opp i disse tingene helt til slutten av videregående hvis jeg husker rett (men mamma mener jeg har selektiv hukommelse. heh)

Jeg forstod ikke vitsen før jeg flyttet for meg selv, og var våken hele natten, sov hele dagen, strøk på eksamen og hadde det fælt. Etterhvert merket jeg at jeg savnet rutiner, og i dag tre år etter, vet jeg at jeg trenger rutiner og en rimelig fast døgnrytme for å føle at jeg har det bra.

Mamma forteller at helt fra jeg var spebarn trengte jeg rutiner og ble skikkelig miserabel om noe vek fra de faste rutinene, og at jeg trenger mye søvn har jeg egentlig alltid visst. Jeg hadde bare ikke selvdisiplin nok til å legge meg når jeg visste jeg måtte.

I dag ser jeg verdien av å ha lært gode søvnvaner, og forstår hvorfor mamma og pappa var så "strenge". Min bror som i dag er 15, får bestemme mer selv, fordi han ikke trenger å bli styr med så fast hånd som jeg trengte.

Skrevet
De er voksne nok til å lage barn, men ikke til å ha ansvaret for å komme seg opp om morgenen??

Jaja, her kommer 13-åringen seg opp selv uten problem, det gjør stort sett 10-åringen også.

Jeg trodde du var lærer jeg, men jeg må ha forvekslet deg med en annen. For en lærer vil vite at barn utvikler seg i ulikt tempo. Man kan ikke si at "min sønn/datter er sånn, derfor må alle andre være sånn også".

Skrevet (endret)

Joda, jeg er lærer, og tilhenger av "ansvar for egen læring" på vgs. Ansvar for egen læring betyr også å passe på at man får seg såpass med søvn at man fungerer på skolen.

Ellers har jeg forståelse for de som har barn som sitter oppe hele natta har faste rutiner, men hvorfor sitter de oppe hele natta da? Det finnes vel andre grep man kan ta enn å la dem slippe unna alt som heter ansvar?

Har heller ikke sagt at fordi mine unger er slike må alle klare det. Men "alle" 16-åringer klarer å legge seg og stå opp igjen når de må, men jammen er det mye enklere at mamma eller pappa sier i fra om sengetid og fungerer som vekkerklokke, enn å ta ansvaret for det selv.

Endret av Mamma1
Skrevet

Enig med bl.a. Mamma1 her, en 16 åring burde klare å ta ansvar for å legge seg og stå opp selv. Om han/hun ikke klarer det, trengs det mer en holdningsendring og kanskje litt erfaring med konsekvenser?

Synes det er greit med innetid kl 21:00 som 14-åring, med unntak hvis det er noe spesiellt. Mener jeg hadde 21 som innetid da jeg var 14, men klubben på onsdagene sluttet 21:30, så disse dagene var innetiden kl 22:00. Foreldrene mine ville heller at jeg skulle reise hjem sammen med alle vennene mine enn å måtte reise hjem helt alene. I helgene måtte jeg være inne 12:00, ble utvidet til 01:00 da jeg var 15, og da jeg var 16 ble det slutt på innetider. Men fant jo fort ut at det ikke var så spennende ute etter at alt var stengt og de fleste dratt hjem, og siste bussen gikk hjem halv ett uansett, så endte som regel med å være hjemme til ett alikevel.

Skrevet
jeg har vokt opp med "strenge" foreldre, ala Thomas Andre her. Jeg måtte inn før alle andre og måtte legge meg før alle andre helt til videregående. Jeg likte det ikke, men jeg kan ikke huske at det var så mye bråk rundt det hjemme. Jeg krnaglet heller om andre ting. hehe

Foreldrene mine var helt håpløse på rutiner og regler om innetider, leggetider og hvor lenge jeg fikk sove om dagen i helgene. (ble som regel vekket rundt tolv, hehe). De la seg egentlig opp i disse tingene helt til slutten av videregående hvis jeg husker rett (men mamma mener jeg har selektiv hukommelse. heh)

Jeg forstod ikke vitsen før jeg flyttet for meg selv, og var våken hele natten, sov hele dagen, strøk på eksamen og hadde det fælt. Etterhvert merket jeg at jeg savnet rutiner, og i dag tre år etter, vet jeg at jeg trenger rutiner og en rimelig fast døgnrytme for å føle at jeg har det bra.

Mamma forteller at helt fra jeg var spebarn trengte jeg rutiner og ble skikkelig miserabel om noe vek fra de faste rutinene, og at jeg trenger mye søvn har jeg egentlig alltid visst. Jeg hadde bare ikke selvdisiplin nok til å legge meg når jeg visste jeg måtte.

I dag ser jeg verdien av å ha lært gode søvnvaner, og forstår hvorfor mamma og pappa var så "strenge". Min bror som i dag er 15, får bestemme mer selv, fordi han ikke trenger å bli styr med så fast hånd som jeg trengte.

Vil bare si meg enig i dette, og alt Thomas André har skrevet.. Hvis mine foreldre ikke hadde gitt meg "strenge" regler å forholde meg til da jeg var i tenårene, hadde jeg aldri fullført VGS, og sannsynligvis ikke ungdomskolen heller. Min lillesøster på 13 (8.klasse) legger seg 21.30 på hverdager, jeg la meg 21.00. Jeg har IKKE tatt skade av dette, snarere tvert imot, og jeg er ekstremt takknemlig for at mine foreldre ikke lot meg ta dette ansvaret selv.

Så til Small Talk og dere andre, ikke skjær alle tenåringer over en kam, noen kan fint komme seg opp og være strålende opplagt når de legger seg 23.00, noen trenger foreldre som sender dem i seng kl. 21.00. 14-åringer er fortsatt barn, og leggetider er en del av oppdragelsen. (Å oppdra barnet er så vidt jeg vet noe foreldrene skal gjøre, ikke barnet selv...) Å si at det er horribelt at en 14-åring legger seg kl 22.30, er bare dumt.

Det er svært individuelt hvor mye søvn folk trenger (både barn og voksne) og for noen er dette det beste. At man på død og liv vil være oppe til langt på natt er veldig vanlig hos tenåringer, men de vil også drikke, røyke, ligge med fremmede på fest og en mengde andre ting som muligens ikke er så gøy i etterpåklokskapens lys. Så stort sett er jeg glad for at mine foreldre stoppet meg fra å gjøre ihvertfall noen av de tabbene jeg der og da syntes var kjempestas. Inkl å legge meg sent og skulke skolen... (Men jeg fikk ikke engang sprit av foreldrene mine på 15-årsdagen, så jeg er kanskje ikke kul nok til å uttale meg??) :sarkasme:

Gjest Såret mor
Skrevet
Enig med bl.a. Mamma1 her, en 16 åring burde klare å ta ansvar for å legge seg og stå opp selv. Om han/hun ikke klarer det, trengs det mer en holdningsendring og kanskje litt erfaring med konsekvenser?

Jeg har fulgt med på denne debatten, men hadde egentlig ikke tenkt å svare før jeg så dette...

Fy søren så arrogant!

Jeg har en 16-åring som kan ta ansvaret for å legge seg selv, og som kan stå opp selv, men kan jeg tiltro ham ansvaret for å til enhver tid vite sitt eget beste? Så absolutt ikke!

Han klarer ikke se sammenhengen med at han har vansker med å konsentrere seg på skolen, og at han la seg sent kvelden i forveien!

Han skylder heller på "kjedelig undervisning", "vanskelige lekser", "sliten etter gymmen" osv, fordi det er nært og konkret.

Og det vet jeg at "tusen" andre ungdommer gjør også.

Min 16-åring er helt normal, men han har en forsinket utvikling (som faktisk er veldig vanlig) og er mentalt sett på alderen 13-14 år.

Som sagt er det ikke unormalt at biologisk alder er 2-3 år under kronologisk alder, det er store individuelle variasjoner på hvor raskt ungdommene utvikler seg, både fysisk og mentalt.

Når du (og flere andre i denne tråden) da sier at det er holdninger og mangel på konsekvenser som gjør at han ikke kan ta ansvar for å selv se hvor mye søvn han trenger, og konsekvensen av for lite søvn, så steiler jeg!

Jeg tar konsekvensen av at mitt barn er et individ, og behandler ham deretter, uansett hva kalenderen sier at han "burde klare" og ikke.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Så til Small Talk og dere andre, ikke skjær alle tenåringer over en kam, noen kan fint komme seg opp og være strålende opplagt når de legger seg 23.00, noen trenger foreldre som sender dem i seng kl. 21.00. 14-åringer er fortsatt barn, og leggetider er en del av oppdragelsen. (Å oppdra barnet er så vidt jeg vet noe foreldrene skal gjøre, ikke barnet selv...) Å si at det er horribelt at en 14-åring legger seg kl 22.30, er bare dumt.

Jeg sa at 22.30 høres passe ut for en 14 åring (Ref innlegg nr 2 i tråden). Les litt bedre. Det jeg sa var horribelt er at en 16 åring blir kommandert i seng av moren sin kl 22.30, og at dette til og med gjelder i feriene (annen tråd her på forumet).

Anbefaler deg å lese gjennom tråden en gang til. Og for å summere opp:

-Leggetid kl 22.30 for en 14 åring = helt greit.

-Leggetid for en 16 åring = ikke ok.

Gjest Såret mor
Skrevet
-Leggetid for en 16 åring = ikke ok.

Og ingen individuelle variasjoner?

Kalenderen bestemmer, ikke ungdommens modenhet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...