Gjest Gjest_Ine_* Skrevet 25. august 2009 #41 Skrevet 25. august 2009 Jeg har fulgt med på denne debatten, men hadde egentlig ikke tenkt å svare før jeg så dette... Fy søren så arrogant! Jeg har en 16-åring som kan ta ansvaret for å legge seg selv, og som kan stå opp selv, men kan jeg tiltro ham ansvaret for å til enhver tid vite sitt eget beste? Så absolutt ikke! Han klarer ikke se sammenhengen med at han har vansker med å konsentrere seg på skolen, og at han la seg sent kvelden i forveien! Han skylder heller på "kjedelig undervisning", "vanskelige lekser", "sliten etter gymmen" osv, fordi det er nært og konkret. Og det vet jeg at "tusen" andre ungdommer gjør også. Min 16-åring er helt normal, men han har en forsinket utvikling (som faktisk er veldig vanlig) og er mentalt sett på alderen 13-14 år. Som sagt er det ikke unormalt at biologisk alder er 2-3 år under kronologisk alder, det er store individuelle variasjoner på hvor raskt ungdommene utvikler seg, både fysisk og mentalt. Når du (og flere andre i denne tråden) da sier at det er holdninger og mangel på konsekvenser som gjør at han ikke kan ta ansvar for å selv se hvor mye søvn han trenger, og konsekvensen av for lite søvn, så steiler jeg! Jeg tar konsekvensen av at mitt barn er et individ, og behandler ham deretter, uansett hva kalenderen sier at han "burde klare" og ikke. Veldig enig med deg. Godt skrevet. Vi har ei jente på 15 som er som en 12-13-åring på mange områder. Hun klarer fint å legge seg selv og stå opp selv. Men vi må ha grenser og regler som hun kan følge. Dersom vi hadde latt henne bestemme selv så hadde hun sittet på pc'n halve natta, forsovet seg til skolen og slumret seg gjennom resten av skoledagen. Konsekvensene ville hun ikke kjent før neste år når hun ikke hadde fått vitnemål. Derfor velger heller vi foreldre å bestemme når hun skal legge seg for at hun skal få nok søvn (= 22.30 på hverdager), og vi passer på at hun kommer seg opp i rett tid og avgårde for å rekke bussen til skolen. Det betyr ikke at vi holder henne i hånda og duller med henne, men vi er i nærheten og kan mase på henne om hun forsover seg eller somler bort tida. Hun har hatt en del tøffe opplevelser i sitt unge liv, og karakterer og skole betyr lite for henne. Det eneste som får henne til å fullføre ungdomsskolen er at vi foreldre presser henne. Det samme vet jeg gjelder veldig mange andre tenåringsfamilier. Samme greia vil det bli når det er tid for videregående. Hun vil gjerne ha en utdanning, og har bestemt seg for retning hun vil gå. Men vi vet at når skolehverdagen starter så vil hun mest sannsynlig slite like mye med motivasjonen som hun gjør i dag på ungdomsskolen. Og da skal vi svært gjerne fortsette å sørge for at hun kommer seg i seng før midnatt og opp i tide for å gå på skolen, sånn at hun får fullført. Og dette skyldes ikke at vi ikke har jobbet med holdninger og motivasjon. Motivasjonen er på topp den, så lenge det hun må jobbe med er et stykke fram i tid. Når den tunge hverdagen kommer så overvelder det henne litt, og hun trenger å dyttes i ryggen for å få til det hun vil. Jeg kunne selvsagt lent meg tilbake og sagt at hun er gammel nok til å passe på selv, og så sett på at utdanningsdrømmen hennes gikk i dass. Men det vil jeg ikke gjøre.
Gjest Gjest_Ine_* Skrevet 25. august 2009 #42 Skrevet 25. august 2009 Jeg sa at 22.30 høres passe ut for en 14 åring (Ref innlegg nr 2 i tråden). Les litt bedre. Det jeg sa var horribelt er at en 16 åring blir kommandert i seng av moren sin kl 22.30, og at dette til og med gjelder i feriene (annen tråd her på forumet). Anbefaler deg å lese gjennom tråden en gang til. Og for å summere opp: -Leggetid kl 22.30 for en 14 åring = helt greit. -Leggetid for en 16 åring = ikke ok. Så om en 16-åring velger å sitte oppe til langt på natt, for så å ikke klare å konsentrere seg på skolen og dermed får elendige karakterer eller stryk, så er det greit? Hvis alle foreldre med umotiverte og umodne 16-åringer skulle slippe taket og vente til tenåringen selv fant ut at det hadde vært lurt å ta seg sammen, så hadde vi hatt mange daffende slasker rundt om i landet her. Man har faktisk foreldreansvar helt til barnet er 18 år.
Thomas Andrè Skrevet 26. august 2009 #43 Skrevet 26. august 2009 Jeg kunne selvsagt lent meg tilbake og sagt at hun er gammel nok til å passe på selv, og så sett på at utdanningsdrømmen hennes gikk i dass. Men det vil jeg ikke gjøre. Nei ikke sant, selvsagt gjør man ikke sånt. Jeg husker godt selv fra da jeggikk på skolen, noen trengte tydelige grenser, andre gjorde som de ville. Og sånn er ungdom i dag også. Jeg er ikke interessert i å gjøre mine unger bjørnetjenester.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #44 Skrevet 26. august 2009 Nei ikke sant, selvsagt gjør man ikke sånt. Jeg husker godt selv fra da jeggikk på skolen, noen trengte tydelige grenser, andre gjorde som de ville. Og sånn er ungdom i dag også. Jeg er ikke interessert i å gjøre mine unger bjørnetjenester. Jeg hadde tidlige inne tider når jeg var 15-16 år.. men jeg trengte mye søvn! JEg hang meg selvføgelig på når andre sa de hadde kjipe foreldre.. Men jeg hadde også foreldre som hørte meg i lekser hver dag og til prøver, maste meg opp om morran.. hadde de ikke gjort dette så hadde jeg dreti i skolen! Og jeg ble en lik mamma sjøl for jeg fikk en gutt som ble dønn lik meg der hehe
Gjest mammsen Skrevet 28. april 2011 #45 Skrevet 28. april 2011 jeg synes at barn over tolv år bør få låv til å diskutere lgge tiden sin med foreldrene. selv synes jeg at barn fra 12-13 år bør legge seg rundt 22,00-23,00.
Løvetanten Skrevet 28. april 2011 #46 Skrevet 28. april 2011 jeg synes at barn over tolv år bør få låv til å diskutere lgge tiden sin med foreldrene. selv synes jeg at barn fra 12-13 år bør legge seg rundt 22,00-23,00. Hilsen sønn 12 år som kaller seg selv mammsen på forum? Barn over 12 år har ingenting med å skulle diktere sine egne leggetider. Det er jo helt bak mål.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2011 #47 Skrevet 28. april 2011 Jeg tror at man legger et grunnlag for slikt lenge før ungene er tenåringer. Har to på 13 og snart 16, de har stort sett kommet seg opp på morgenen fra 3 klasse og passer leggetidene omtrentlig selv. Med erfaring i at det er ok med nok søvn. Vi forlanger at de er i hus til en viss tid, men er de våkne på rommet sitt halve natta legger ikke vi oss oppi det med mindre de ikke kommer seg opp og fungerer på skolen. Noen må styres hardt, mens andre fikser mer frihet selv. 1
Gjest Gjest_Elev Skrevet 17. august 2011 #48 Skrevet 17. august 2011 Jeg blir rett og slett oppgitt, virkelig. Jeg sitter her hjemme og ler for meg selv over mange av meningene her, riktig nok er mange av dem flotte og fra en normal tenårings synsvinkel riktige, men noen er helt på bærtur virkelig.. Selv er jeg ikke mer enn 14 år gammel, og må ærlige innrømme at jeg satt oppe med PCen til langt på natt (Med dette menes 2-3 tiden) Men jeg må helt ærlig si at om dette går utover skolegangen varierer fra personlighet til personlighet. Så forestill deg dette: Jeg la meg 2/3 av skoleåret, gjennomsnittlig klokken 1:30, litt pluss, minus. Men min personlighet tilsier at skolen er viktig. Så selvom jeg bare fikk rundt 6 timers søvn hver dag nesten ett helt år gikk det ikke utover karakterene mine noe særlig merkbart. En helt normal tenåring kan fortsatt klare å oppnå mitt snitt på 5,0833 uten å sove 10 timer hver dag! Den dagen jeg blir far kommer ungene mine raskt til å lære at Frihet og ansvar henger sammen! Dersom jeg hadde fått mange 2-ere og 3-ere i fag, måtte jeg innsett at det var på tide med strengere leggetider, og mine foreldre ville selv innsett at noe var på gang og begynt å sjekke om jeg sov osv, men siden det aldri har blitt noen nødvendighet har jeg kunne fortsatt som jeg gjorde. Selvom ungen ikke er lys våken klokka 6:50 om morran, betyr ikke dette nødvendigvis at h*n har sovet for lite, jeg kan bli vekt klokka 12 og fortsatt være minst like trøtt. Man må bare lære seg raskt at jo lenger man ligger jo trøttere blir man. Så det beste rådet en forelder kan få om leggetid er egentlig å samarbeide med de andre foreldrene fra, evt. Klassen osv, sjekke hvor gjennomsnittet ligger, og tilpasse dette, og heller gi ungene løsere tøyler etterhvert som de innser at livet er mer enn dataspill og chatting til langt på kveld. Det siste jeg vill si er, Ikke prøv for hardt å fersk ungen(e) deres i å bruke tid på PCen om natten, h*n kommer selv til å merke det viss h*n la seg for sent forrige natt, og over lengre tid lærer h*n selv at det ikke lønner seg, og tro meg, at dere prøver gjør bare at de gjør det mer, flere ungdommer kan sitte på PCen bare for spenningen av å kunne bli fersket. Posten ble kanskje litt langtrukket, men dere får overleve det ^^ Mvh Undommene 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2011 #49 Skrevet 17. august 2011 Jeg merker jeg hadde ganske strenge foreldre! Når jeg jekk på ungdomsskolen, måtte jeg være hjemme til 20.00, men kom stort sett ikke hjem før 20.30-21.00 i ren protest, for jeg likte å gjør stikk motsat av det jeg skulle Jeg måtte legge meg 21.30 i hverdagene, og en sjelden gang i blant 22.00.. Men, til gjennjell låg jeg avogtil på rommet å leste og snakket i telefonen med mannen, til langt på natt ofte.. opp til 1 tiden, der jeg faktisk sovnet mitt i en telefonsamtale.. kunne finne på å snakke i 2 timer... mine foreldre var såklart klar over dette, siden de betalte telefonrekningen! Men jeg kom meg fint opp til 08.00, trengte bare litt tid på å vokne, så ble vekt ca 07.30.. jeg kom ALDRI forsent til skolen.. ok, kanskje noe, men kom altid før læreren.. fikk tillåme tid å gå innom en veninne på veien! Nå når jeg jobber merker jeg godt at jeg har lært av mine fantastiske foreldre! Når jeg flyttet på vidergående, la jeg meg mye senere, å ble trøttere.. Så det må nå være inviduelt for hver person hvordan en skal legge seg? Jeg måtte til sengs 21.30 som 15 åring, det var ikke gøy, men takk gud for det, for jeg har lært så mye av det!! 1
Gjest Iris Skrevet 17. august 2011 #50 Skrevet 17. august 2011 Mine 16 åringer la seg selv, og var selv ansvarlige for å skaffe seg nok søvn.Av og til sov de tidligere, og av og til sov de senere. Med andre ord: de hadde ingen fast leggetid. De er jo ikke akkurat barn lenger. Mange plasser i landet vårt må 16 åringer bo på hybel om de vil ta utdannelse
Gjest Thessie! Skrevet 17. august 2011 #51 Skrevet 17. august 2011 (endret) Jeg mener at om man skal ha leggetid for ungdommer må vurderes ut i fra hvem det er snakk om og bl.a hvor ansvarlig de er. Jeg har selv bestemt hvortid jeg skal legge meg selv siden jeg gikk i 9.klasse (jeg er forresten 17). Ja, jeg er nok for lenge våken om kveldene, men det har aldri gått utover skolen! Jeg kommer så og si aldri for sent (fikk en anmerkning i fjor, noe som var minst i klassen) og karakterene mine er allikevel gode. Dette er fordi jeg ser at å gjøre det bra på skolen er viktig og at man ikke kan komme for sent fordi man selv valgte å være våken til klokken to om natten. Men jeg vet om så mange andre som ikke bryr seg. Mange her argumenterer med at de må lære ansvar, vell det stemmer, men de fleste merker det ikke før det er alt for sent at det de har gjort ikke var så lurt. Så det med å gi ungdom ansvar må man absolutt, men vær forsiktg med å gi de mer ansvar enn de er klar og moden for. Man vil jo ikke at de skal ødelegge for seg selv med å skulke og være for trøtt på skolen slik at karakterene daler, noe som kan føre til ødelagt utdannelse. Men det er jo ikke alltid like lett å få de i seng til ønsket tid. Endret 17. august 2011 av Thessie!
Mamma1 Skrevet 18. august 2011 #52 Skrevet 18. august 2011 Dette er jo en eldgammel tråd jeg var med på å diskutere i 2009. Mine barn er nå 16 og 12. 16 legger seg når han vil, har alltid gjort det. Han har ikke en dag i skulk og sånn fortsetter det nok også. Han legger seg stort sett mellom 23 og 24. 12 legger seg ca kl 22. Fungerer helt fint. Men, jeg er kanskje heldig.
Gjest grønnfi Skrevet 18. august 2011 #53 Skrevet 18. august 2011 Hmmm, leggetider ER vanskelig. Man kan ikke kategorisk si at de skal legge seg til et visst tidspunkt. Noen barn trenger mer søvn enn andre, og det anbefalte for tenåringer er 10 timer. Min på 15 må være i seng til 22.30 men hun ligger å leser en stund. 13 åringen skal i realiteten legge seg en halv time før men klarer å hale det ut. I helgene får de sove litt utpå formiddagen "for å hente seg inn igjen" 15 åringen min kunne sikkert ha sovet 20 timer i strekk om hun fikk lov, den andre har ikke så stort søvnbehov. Skolearbeid blir gjort tilfredsstillende, om det skulle endre seg vil vi igjen vurdere leggetid.
anbu Skrevet 18. august 2011 #54 Skrevet 18. august 2011 Jeg har en 14 åring i hus og når hun gikk i 8 klasse så la hun seg 22 og nå har jeg drøyd den til 22.30. Det syns jeg er passe tid.
Gjest frøken am Skrevet 18. august 2011 #55 Skrevet 18. august 2011 (endret) Leif Endret 18. august 2011 av frøken am
Gjest Stinemora Skrevet 12. oktober 2011 #56 Skrevet 12. oktober 2011 Jeg vet dette er en gammel tråd, men fikk lyst å legge inn ett apropos allikevel: Da jeg var 15-16 år styrte jeg i all hovedsak både inne- og leggetidene mine selv. Det varierte en hel del med begge delene, men jeg klarte som regel alltid å komme meg opp og på skolen selv. Enda jeg var oppe til både 00.00 og 01.00 rett som det var. Har egentlig ikke tenkt noe særlig over problemstillingen (eldstemannen her er syv år, så det er ikke noe problem - enda). Men fikk meg en vekker her i sommer da en venninne av meg som bor i en annen by var på besøk. Hun hadde med seg dattera si på 15, samt sønnen til naboen hennes,en kjekk ung mann på 17. Familien hans var på en ferie som han ikke hadde lyst til å være med på, så han hadde fått være med dem hit til Oslo i stedet. Allerede første kvelden etter at de kom var dette ett samtaleemne som kom opp, og jeg hadde nesten vanskelig for å tro det jeg hørte da den unge mannen, med begynnende skjeggstubber og kraftig mannestemme faktisk satt og skrøt av at nå hadde foreldrene hans utvidet leggetiden hans fra ti til halv elleve på hverdager, og han fikk lov å være oppe helt til klokka elleve i helgene... Det betyr at han faktisk har leggetid en halvtime før den to år yngre nabojentas innetid. (og det er på hverdagene, - i helgene er det en times forskjell) Jeg lot som ingenting der og da for jeg var ærlig talt usikker på om dette var en slags spøk han kom med, men fikk dette bekreftet av venninnen min etterpå. Foreldrene hans var visst litt strenge av seg - han må til vanlig være hjemme senest klokka ti på hverdager og i seng en halvtime senere. Men siden det nå var ferie hadde de sagt at det var greit at hun kunne la ham få være oppe til klokka elleve hver eneste kveld, men hun hadde måttet love at det ikke ble noe senere enn det, for de ville ikke at han skulle komme FOR mye ut av rutinene! Jeg prøvde litt forsiktig å spørre dattera til venninna mi (som jeg har kjent siden hun var baby) om hun ville legge seg samtidig med ham mens de var her, sånn at det ikke skulle bli så urettferdig, men det var hun (forståelig nok) ikke det spor interressert i - nå ville hun nyte ferien sin! Og slik ble det. Hver eneste kveld hele den måneden, på slaget 23.00, måtte den stakkers unge mannen pusse tennene, ta på pysjamas (det syntes jeg også var litt rart, har aldri sett en frisk, oppegående syttenårig gutt i stripete flanellpysj...??), og gå og legge seg i rommet ved siden av syvåringen og fireåringen, mens den to år yngre venninna hans satt oppe med oss voksne og snakket jenteprat, spilte spill, og gennerelt koste seg med oss til vi alle la oss rundt 02.00 - 03.00. At han i det hele tatt gikk med på det er vel ett sant vitnesbyrd om hvor utrolig lite han kunne ha lyst til å være med til besteforeldrene sine i sommer, og han var jo selvfølgelig grytidlig oppe hver morgen og tok seg av barna, slik at vi "damene" kunne sove lenger. Men hver eneste kveld klarte jeg ikke annet enn å føle meg pinlig berørt ved å tenke på hvor ydmykende hele den situasjonen egentlig måtte føles for ham. - STAKKARS GUTT!! Herrejemini! Det er jo knapt ti år siden jeg selv var på den alderen, og selv om det jo ville vært stygt så vet jeg at hadde jeg da møtt en jevnaldrene gutt som overhodet snakket om innetider, langt mindre leggetider så hadde jeg bare fått latterkick der og da...! Kanskje det er noe enkelte av de mer rigide foreldrene har kan tenke litt over; dere er ikke bare ansvarlige for å sørge for at den "unge håpefulle" skal stå tidlig opp og være MAX uthvilt til enhver tid og følge alle regler dere setter for dem. Dere er også ansvarlige for å legge til rette for at poden/jenta skal ha mulighet for normal sosial omgang med andre jevnaldrende (ja, det er faktisk en del av livets utdannelse det òg - en viktig del!) uten å bli ydmyket ved å oppleve å bli behandlet som ett barn i forhold til andre....
Gjest lærer Skrevet 15. oktober 2011 #57 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg tenker at leggetider er ok så lenge barnet går i grunnskolen. Synes 22.00 er en ok tid opp til 10 klasse på hverdager. Så hadde jeg ikke vært så nøye med leggetider i helgene fra barnet var 14-15 år. Det er viktig å slippe litt opp og la barna gjøre egne erfaringer. Innetider er en selvfølge i denne alderen. Innetider er ok når de er eldre også, så lenge barnet er under 17-18, i det minste på hverdager. Så fremt barnet kommer opp på skolen og ikke er oppe så lenge m. f.eks dataspill, slik at det går ut over skolearbeid. Jobber i skolen og har opplevd mange tilfeller med ungdommer som kaster ødelegger livet sitt med å sitte forann datamaskinen og spille hele natten. Nå er jeg ikke negativ til dataspill... tror at alle må akseptere at det er en del av ungdomens kultur og det kan være både morsomt og sosialt.. men jeg snakker om de ekstreme spillerene som ikke klarer å sette grenser for seg selv... har møtt mange fortvilte foreldre... og gutter også som i ettertid angrer på hvordan de har prioritert tiden sin. .... men men... det er jo ikke det dere ville spørre om. Likevel så tror jeg mange av disse kunne trenge både leggetid, data og mobil grenser satt av voksne. 1
Gjest SteinarO Skrevet 16. oktober 2011 #58 Skrevet 16. oktober 2011 Det finnes flere forskningsrapporter som sier at barn, uansett alder, har de samme søvnbehovene - 9,5 til 10 t pr natt. Alle rapporter jeg har sett sier at barn under 18 bør være i seng klokka 21.30 - senest. Dette har også helsesøster på skolen her sagt, og prøvd å få alle foreldrene med på (selv om det virker som en del foreldre ikke klarer å styre barna sine så godt). Eldstemann i huset her hadde også en tendens til å få styre dette noe selv, spesielt i helgene, men på grunn av dårlig, sutrete og frekk oppførsel, samt dårlige karakterer fikk han grundig innskrenket leggetidene for ett år siden, og forbedringene, både i oppførsel og skolearbeid kom ganske raskt. Reglene her er nå at begge tenåringene, jente 14 og gutt 16, skal være inne senest klokka 21.00 og de skal gjøre seg klar for sengen klokka 21.30 (tannpuss, vask, nattdrakt og så i seng). De kan gjerne ligge og lese litt i sengen, men ca 22.00 er det lights out. Dette gjelder i utgangspunktet hele uken, fordi det bare virker forstyrrende på soverytmen å endre leggetidene i helgene, og gjør det vanskeligere for dem å få sove tidlig på søndagskvelden igjen. Men det er klart at enkelte unntak gjør vi jo, dersom det gjelder bursdagsfester, klubbarrangementer eller lignende i helgen, da kan vi forskyve både inne- og leggetid en time, forutsatt at de har avklart dette med oss på forhånd og vi vet hvor de er. Her er også en studie som viser att søvnmangel hos unge kan gi fedme: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=523866 Og her en som skriver om sammenheng mellom søvnmangel og dårlig imunforsvar hos tenåringer: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=5497564 Og sist men ikke minst en studie som viser at ungdom som er oppe til midnatt hadde opptil 25% høyere sjanse for å utvikle alvorlige psykiske problemer, som alvorlige depresjoner og selvmordstanker, enn ungdom som var i seng før klokken 22.00: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16090&Itemid=459 Som dere ser er det mange gode grunner til å heller ta den krangelen med å sende barna tidlig i seng, og svært få grunner til å la dem sitte oppe til svarte natta... Hilsen SteinarO 1
G95HGSD Skrevet 18. november 2011 #59 Skrevet 18. november 2011 Heisann. Jeg er selv elev på VG1, er 16 år, og er meget missfornøyd med hvordan foreldrene mine behandler meg. De er utrolig strenge og sier jeg MÅ gå i seng senest 23:00 i ukedagene da det er skole dagen etterpå, og at mobilen og pc'en må ligge igjen nede på rommet. I helgene og feriene, er det slik at jeg blir send i seng alt ifra 23:30 til 00:30 (skjeldent 01:00). Heller ikke da får jeg ha mobil og pc på rommet. Synes selv ikke dette er rettferdig overfor meg i det hele tatt. Om jeg ikke går i seng når foreldrene mine sier det, ender det bare med at de tar fra meg pc'en og mobilen, og låser den inne i opptil 2 uker. Noen som kan si noe om hva som kan gjøres, og hva dere evt. synes om dette?...
litle_my Skrevet 18. november 2011 #60 Skrevet 18. november 2011 Heisann. Jeg er selv elev på VG1, er 16 år, og er meget missfornøyd med hvordan foreldrene mine behandler meg. De er utrolig strenge og sier jeg MÅ gå i seng senest 23:00 i ukedagene da det er skole dagen etterpå, og at mobilen og pc'en må ligge igjen nede på rommet. I helgene og feriene, er det slik at jeg blir send i seng alt ifra 23:30 til 00:30 (skjeldent 01:00). Heller ikke da får jeg ha mobil og pc på rommet. Synes selv ikke dette er rettferdig overfor meg i det hele tatt. Om jeg ikke går i seng når foreldrene mine sier det, ender det bare med at de tar fra meg pc'en og mobilen, og låser den inne i opptil 2 uker. Noen som kan si noe om hva som kan gjøres, og hva dere evt. synes om dette?... Jeg synes det er helt rett av dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå