Gjest Gjest_mie_* Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Ble litt nysgjerrig på når dere legger 14-åringen. Utvida leggetida nå i høst til 22.30, men det var kanskje litt lenge? hadde 22.00 i 8.klasse. Innetid er 1 time før leggetid slik at vi får litt tid til å prate sammen og roe ned.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Høres passe ut i mine øyne. Jeg la meg rundt den tiden når jeg var 14.
Far til 2 Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Ble litt nysgjerrig på når dere legger 14-åringen. Utvida leggetida nå i høst til 22.30, men det var kanskje litt lenge? hadde 22.00 i 8.klasse. Innetid er 1 time før leggetid slik at vi får litt tid til å prate sammen og roe ned. Jeg synes også dette hørtes greit ut. Personlig er jeg av den oppfatning at ungdom i tilsvarende alder bør sove minst 10 timer, men har måtte innse at jeg ikke klarer å gjennomføre sånne leggetider (dvs at jeg har gitt etter for presset). Men en må velge sine slag, og jeg har innsett at dette er et av de jeg vil tape
Thomas Andrè Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Her er det stille og mørkt klokka 22.30 for vår som begynner på videregående i morra.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Her er det stille og mørkt klokka 22.30 for vår som begynner på videregående i morra. Joda, men så har vi da skjønt at du har rimelig strenge leggetider. Leggetid kl 22.30 for en 16 åring er mildt sagt håpløst. 3
Gjest papps Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Har ei som blir 15 i høst. Hun er i seng senest 2300 i ukedagene når det er skole. Hunmå være inne senest 2130 i ukedagene. I helgene er vi litt mer lempelige, men hun får fortsatt ikke lov til å reke sent ute i helgene. Blir litt overasket av enkelte venninder av henne som får lov til å være ute til sent på natt type 02-0300. Vi har truffet noen av de i uheldige situasjoner for å si det slik. Hun er selv fornøyd med ordningen og synes egentlig det er godt å komme litt tidlig hjem for å roe seg litt før natten. En annen ting vi har avtale om hjemme er at hun ikke får ha egen pc på rommet før hun går på videregående. Mobiltelefonen er avslått på natten. Veldig mange ungdommer sitter på pc til langt på natt på rommet sitt når foreldrene tror de sover. Mobilen er avslått om natten fordi hun selv ble lei av å bli vekket midt på natta av meldinger fra venninder som bare har noe de mååå fortelle, 03 om natten. Tror det er viktig for ungdommene å få nok søvn og ro for helse, konsentrasjon, humør. 3
Thomas Andrè Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Joda, men så har vi da skjønt at du har rimelig strenge leggetider. Leggetid kl 22.30 for en 16 åring er mildt sagt håpløst. syns du? jaja, vi er alle forskjellige. Hvis ikke h*n er i seng til da, blir det ikke mulig å få ungen opp og på skolen. Men du syns kanskje det er greit å alltid hoppe over første time?
Gjest SmallTalk Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 syns du? jaja, vi er alle forskjellige. Hvis ikke h*n er i seng til da, blir det ikke mulig å få ungen opp og på skolen. Men du syns kanskje det er greit å alltid hoppe over første time? Jeg er av den oppfatning av at en 16 åring er gammel nok til å bestemme når han/hun vil legge seg, og gammel nok til å komme seg opp om morgenen selv. Å bestemme leggetid for en 16 åring er helt borte vekk i mine øyne. Så lenge du sender h*n i seng, og i tillegg vekker h*n, så vil h*n ikke lære at han faktisk må legge seg til et tidspunkt h*n vet gjør at h*n klarer å stå opp neste morgen. Hvor har jeg forresten skrevet at det er ok å droppe første time? :klø: 1
Gjest Moderen Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 Min 14 åring får lov å legge seg etter 22 om han greier over noe tid å vise meg at han greier å stå opp klokken 7 om morgenen når klokken ringer uten at jeg trenger å mase. Slik bestemmer han sin egen leggetid. 1
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 Her er det stille og mørkt klokka 22.30 for vår som begynner på videregående i morra. Jeg er helt enig med deg jeg! 2
cusmar Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Jeg har en 14 åring i hus og han legger seg senest kl.22.30 og hos han er det en helt grei tid...men det er litt forskjellig fra person til person hvor mye søv en trenger .Min datter på 16 år legger seg rundt kl.23.00 og det har hun kjent på og funnet ut er grei tid ift når hun må opp om morgenen.
Mamma1 Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 (endret) Har en som blir 14 i høst, han legger seg 22.30, slik var det da han gikk i 8.klasse også. Kommer nok til å fortsette med det ut ungdomsskolen. På vgs har de blitt så store at de får vurdere dette selv, en 16 åring har ansvar for egen læring, da burde de også greie å komme seg ut av senga selv hver morgen. Endret 19. august 2009 av Mamma1
Thomas Andrè Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 men hva hvis de ikke kommer seg ut av senga om morgenen? skal man bare la det stå til da? jeg syns at hvis det å bestemme leggetiden for en førsteklassing (på videregående da altså) fører til at ungen kommer seg opp om morgenen uten å lage livet surt for sine samboere pga for lite søvn, rekker første time uten problemer og kanskje atpåtil får i seg frokost - da er det en fornuftig ting i mine øyne.
Thomas Andrè Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 Blir litt overasket av enkelte venninder av henne som får lov til å være ute til sent på natt type 02-0300. Vi har truffet noen av de i uheldige situasjoner for å si det slik. Hun er selv fornøyd med ordningen og synes egentlig det er godt å komme litt tidlig hjem for å roe seg litt før natten. En annen ting vi har avtale om hjemme er at hun ikke får ha egen pc på rommet før hun går på videregående. Mobiltelefonen er avslått på natten. Veldig mange ungdommer sitter på pc til langt på natt på rommet sitt når foreldrene tror de sover. Mobilen er avslått om natten fordi hun selv ble lei av å bli vekket midt på natta av meldinger fra venninder som bare har noe de mååå fortelle, 03 om natten. Tror det er viktig for ungdommene å få nok søvn og ro for helse, konsentrasjon, humør. Jeg er helt enig.
Salander Skrevet 19. august 2009 #15 Skrevet 19. august 2009 Thomas Andre: NÅR mener du egentlig at ungdommen skal lære å ta ansvar for egne handlinger? Når de er 17? 18? Eldre? Synes det er helt sprøtt at en 16-åring skal dikteres i seng av foreldrene sine.. Jeg er så takknemlig for at mine foreldre lærte meg tidsnok å finne ut av ting på egenhånd 1
Gjest læreren Skrevet 19. august 2009 #16 Skrevet 19. august 2009 Som lærer ser jeg, og opplever jeg, utrolig mange trøtte ungdommer. Jeg er lærer på ungdomsskolen og har elever i alderen 14,-15-16 år. Noen av dem er så trøtte at de omtrent ikke orker å sitte oppreist. Mange innrømmer glatt at de spiller spill på pc o.l, chatter med venner osv etter at mor og far har sovnet. Jeg tror at foreldre ofte er veldig naive i forhold til sine egne ungdommer, og tror gjerne det beste om dem. Ungdom trenger mye søvn, og etter erfaring bør vel 22.30 være det seneste tidspunkt for elever i ungdomsskolen. De trenger å ha litt tid til å roe seg ned, - uten mobiltelefon og pc i senga.
ToveM Skrevet 19. august 2009 #17 Skrevet 19. august 2009 Min 16 åring har styrt sin egen leggetid i alle fall det siste året, og han liker å sitte opp lenge. Nå har han selv funnet ut at han skal prøve å komme seg i seng rundt 23. Så får vi se om det blir sånn. Har blitt temmelig sene kvelder for ham nå i ferien...
Gjest SmallTalk Skrevet 19. august 2009 #18 Skrevet 19. august 2009 Thomas Andre: NÅR mener du egentlig at ungdommen skal lære å ta ansvar for egne handlinger? Når de er 17? 18? Eldre? Synes det er helt sprøtt at en 16-åring skal dikteres i seng av foreldrene sine.. Jeg er så takknemlig for at mine foreldre lærte meg tidsnok å finne ut av ting på egenhånd Signerer! Synes forøvrig at du stiller et godt spørsmål.
Gjest SmallTalk Skrevet 19. august 2009 #19 Skrevet 19. august 2009 men hva hvis de ikke kommer seg ut av senga om morgenen? skal man bare la det stå til da? Da lærer de at det får konsekvenser at de faktisk ikke gidder å somle seg til sengs tidlig nok. Og da konsekvenser i forhold til anmerkning for ugyldig fravær pga forsovelse. Når man er 16 år så er man gammel nok til å skjønne at man må legge seg tidlig nok til at man klarer å stå opp om morgenen, og man er gammel nok til å skjønne at man må opp når klokka ringer. Om man ikke gidder å stå opp slik at man ikke kommer seg på skolen tidsnok, så skjønner man rimelig fort at det er noe som ikke lønner seg i lengden. Det er tross alt ikke SÅ gøy å måtte forklare læreren hvorfor man kommer for sent på skolen.
Thomas Andrè Skrevet 20. august 2009 #20 Skrevet 20. august 2009 Jeg tenker at dette handler mer om personlighet. Noen ungdommer har overhodet ikke noe problem med å forholde seg til klokka, for andre er det sånn at de rett og slett ikke skjønner vitsen. Selv spratt jeg opp tidlig og har alltid vært a-menneske, mens broren min fremdeles den dag i dag må vekkes for å komme seg opp om morra, nå av samboern sin, tidligere av muttern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå