Gå til innhold

Hund syk av flått

Anbefalte innlegg

Gjest feriegjester
Skrevet

Jeg har feriegjester som kom på besøk med hunden sin. Det er en liten hund på kun 3,8 kg. I går oppdaget vi en flått som har suget blod i ca 8 dager. Jeg fjernet den. Jeg oppdaget at han la hodet på skakke og gikk litt rart. Det begynte sent i går.

På ettermiddagen spiste og drakk han og var som vanlig. Symptomene kom raskt. Han går rart og vil bare ligge for seg selv. Slikker seg rundt munnen, ynker seg av ot til og har en stiv gange. Hodet virker også litt skjevt av og til. Dvs han ser bort, men når han ser på oss, beveger han hodet litt svakt rykkete.

Siden han ikke vil spise eller drikke, og det ikke finnes klinikk her, vurderer gjestene å ta hunden med første fly hjem for å få hunden lagt inn på klinikk for å få satt drypp for å få i seg væske og medisner.

Hvordan er utsiktene for at hunden skal bli frisk? Jeg vet det er lang behandling, men har noen erfaring med hvor lenge? Han skal til veterinær om par timer, men det er ingen mulighet for å få satt intravenøst eller legges inn her. Eieren er helt på gråten og vil helst ikke miste sin beste venn.

Videoannonse
Annonse
Gjest feriegjester
Skrevet

Jeg ringte en venninne som driver med healing og hun kom straks hit. Hunden sov lite eller ingenting i natt, men etter at hun behandlet den/ga den healing av tre ulike slag, slappet hunden av på sofaen en time. Etterpå spiste den litt og drakk litt vann fra hånda. Nå går den mer stødig, og det virker som om nakken er stødig, men vi startet til veterinæren nå.

Er det noen som vet hvor lang behandling den trenger, hvis det er smitte fra flått ??? (enten virus eller bakteriell smitte, er tre ulike sykdommer flått kan overføre)

Skrevet (endret)
Hvordan er utsiktene for at hunden skal bli frisk? Jeg vet det er lang behandling, men har noen erfaring med hvor lenge? Han skal til veterinær om par timer, men det er ingen mulighet for å få satt intravenøst eller legges inn her. Eieren er helt på gråten og vil helst ikke miste sin beste venn.

Antibiotikakur i kanskje 22 dager vil jeg tro!

Det er ikke uvanlig at dyr får feber og smerter i ledd og muskler dersom flotten har sittet lenge!

Flottmiddel kan være en ide sånn for fremtiden mener jeg!

FLÅTT

Endret av Silmarill
Gjest feriegjester
Skrevet

Veterinæren skrev ut antibiotikakur i ti dager og hunden fikk smertestillende. Den er mye bedre og spiser og drikker, men sover mye. Det er kanskje ikke rart siden den var våken natt til i går. Men den er mer seg selv, og det virker ikke som den har smerter for den hopper opp i sofaen, strekker seg og logrer og varsler når det ringer på døra.

Jeg har stekt kyllingfilet og kokt opp ris med litt hvitløk som jeg har delt i porsjoner. Den får litt blandet med yougurt naturell to ganger daglig når den får pencillin for å unngå magebesvær, men ikke så mye at den ikke spiser tørrfor.

Smertestillende fikk den bare en gang i går, etter veterinærbesøket.

Den virker så frisk at pencillin virker unødvendig, men eieren ringte veterinæren i dag og veterinæren sa at det beste er å fullføre pencillinkuren. Siden flåttbårne sykdommer kan utarte seg så forskjellig, var det vanskelig å svare på om sykdommen kan gå i bølger. Men kanskje noen har erfaring med det?

Gjest feriegjester
Skrevet

Takk for linken, Simarill, :) men jeg har lest dette. Jeg har googlet mye, men ikke funnet noe om sykdomsforløpet, hvis det er en flåttbåren sykdom. I natt spydde hunden, men veterinæren anbefalte å vente og se om den beholder maten og pencillinen og å ikke gi annet enn ris i små porsjoner i dag.

En jeg kjenner fortalte om deres hund som ble smittet. Den ble veldig syk og fikk pencillin etter at flåtten ble oppdaget (da var den stor og hadde vært lenge på hunden). Men den ble aldri den samme igjen, var mer trett, og det virket som den ofte hadde smerter i bena. Likevel levde den i flere år etter smitten, men fikk smertestillende og oppfølging av veterinær.

Men denne hunden som er på besøk, har raskt kommet på bena og humøret er det ingenting å si noe på av det man kan tyde så langt. Derfor er det ikke sikkert den har en flåttbåren sykdom, hvis ikke disse kan gå i bølger, men at den kan ha fått en forbigående skade i en sene eller muskel. Veterinæren kunne ikke svare på spørsmålet om flåttbårne sykdommer kan gå i bølger, så det er vel ikke forsket mye på området når også mennesker kan ha problemer med å få stilt en riktig diagnose...

Skrevet

jeg vet ingen ting om dyr og borreliose, men etter å selv ha hatt Lyme Borreliose i 19 år før jeg fikk behandling, kan jeg bekrefte at symptomene kommer og går og går i bølger, ja. Mye smerter, mye utmattelse, mye nestenlammelser, kramper etc. Og mye problemer med magen og mat.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Sørg ihvertfall for å få tatt en blodprøve for å se om det er antistoffer mot en av flått-sykdommene i blodet. Kan taes 14 dager etter flåttbittet, er det smitte da bør det vises på prøven. Jeg var ganske sikker på at hunden min hadde blitt smittet med borreliose eller noe liknende for ei stund siden, men blodprøvene viste at det ikke var tilfelle. Veldig greit å kunne utelukke det.

Gjest feriegjester
Skrevet

Takk for gode råd. Eieren skal få tatt blodprøve når de er hjemme igjen, men blodprøver tatt på mennesker påviser jo ikke alltid at det er f.eks. borreliose, ikke i Norge i alle fall. Mange får diagnosen først etter at prøven er sendt til utlandet, Tyskland tror jeg? Trist å høre at du har gått med sykdommen i 19 år, gjest. Håper det snart finnes en kur som kan hjelpe.

Eieren vil holde løpende kontakt med veterinær og holde øye med hundens helsetilstand. Veterinæren skrev også ut et middel som skal påføres huden for å unngå nye flåttangrep.

Nå tenker vi bare postive tanker og håper på det beste. Problemet med hunder/dyr med smerter er jo at de ikke kan si fra og at man først ser det når de har skikkelige smerter. Hvis hunden får tilbakefall, vil den få smertestillende men hva som skjer videre, avhenger av hvor ofte og langvarige eventuelle anfall blir. Eieren sier h*n vil betale hva det koster, men alt kan ikke kjøpes for penger.

Akkurat nå leker hunden, men den er ikke med på lange turer og får selv bestemme tempoet nå. Alle tar hensyn til den lille nå. :)

Skrevet

Vil herved oppfordre alle andre på forumet til å sjekke dyrene sine godt for FLÅTT!

Det er jo først når de har sittet i en stund at det kan være en fare for helsen. Så sjekk dyrene hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...