Gå til innhold

Samfunnsøkonomer og politikk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hm_*
Skrevet

Mulig jeg spør dumt nå, det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Men jeg er ikke spesielt bevandret i politikkens verden.

Jeg har flere bekjente som er samfunnsøkonomer, og som alle stemmer "hemmelig".

Men nyskjerrig som jeg er - hva er det "naturlig" at disse samfunnsøkonomene stemmer på? Med frykt for å generalisere..

På forhånd tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Det er ganske mange forskjellige makroøkonomiske teorier så jeg tror nok samfunnsøkonomer stemmer ganske forskjellig. Kjenner en som stemmer Ap, og en god del som stemmer Høyre i alle fall (vet ikke helt nøyaktig hvilken spesialisering alle har men alle er økonomer og noen av de er samfunnsøkonomer i alle fall (av de som jerg kjenner).

Skrevet

Jens Stoltenberg er samfunnsøkonom, der har du ett datapunkt til samlingen din.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye mer forskjell på samfunnsøkonomer enn andre utdannelser når det kommer til hva en stemmer på. Det er ikke en homogen gruppe.

Skrevet

Jeg kjenner en del samfunnsøkonomer som tradisjonelt har stemt Høyre, men nå har byttet til Venstre pga. de ikke har vært imponert over Høyres arbeid tidligere. De er ikke imponert over samarbeidet på høyresiden, men de er samtidig ikke lystne på en ny rødgrønn regjering.

Drøm: En ren Venstre-regjering. :)

Gjest Gjest_Hm_*
Skrevet

Tusen takk for svar og innspill :)

Skrevet

alle samføkonomer er selvsagt ikke like og tidene endrer seg jo.

Samfunnsøkonomene fikk tidlig innpass da arbeiderpartiet kom til makten rett før krigen. De har vært viktige i det teknokratiet som AP har bygd opp av ekspertvelde.

Men det var en grunn til at sosialøkonomi skiftet navn til samfunnsøkonomi. Man ønsket ikke at faget skulle knyttes for sterkt opp til partiene på venstresida.

Gjest Cynthia
Skrevet
Mulig jeg spør dumt nå, det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Men jeg er ikke spesielt bevandret i politikkens verden.

Jeg har flere bekjente som er samfunnsøkonomer, og som alle stemmer "hemmelig".

Men nyskjerrig som jeg er - hva er det "naturlig" at disse samfunnsøkonomene stemmer på? Med frykt for å generalisere..

På forhånd tusen takk!

Jeg skal begynne å studere samfunnsøkonomi, og jeg stemmer, og har alltid stemt Høyre ;)

Skrevet

Jeg kjenner også noen sammfunnsøkonomer, men vet bare partitilhørigheten for den ene. Denne er tradisjonellt Høyrevelger, men ikke i år.

I år stemmer denne sannsynligvis Venstre.

Skrevet

De fleste jeg kjenner stemmer borgerlig. (inkl. meg selv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...