Gå til innhold

Kvalkjøttgryte-hjelp, trenger oppskrift!

Titti

Anbefalte innlegg

Skal i morgen ha noen folk på kvalkjøtt hos meg,

så har jeg aldri laget det før. :roll:

Noen som kan hjelpe meg med ei god oppskrift??

Vi blir ca 10 stk., så noe biff gidder jeg ikke å lage.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvalstoganoff.

Til den litt syrlige retten Biff Stroganoff passer hvalkjøtt utmerket.

Ingredienser

400 g. hvalkjøtt

Olje eller margarin til steking.

1 liten hakket løk evt. 3 sjalottløk

salt/pepper

2-3 ss. tomatpure

1/2 box rømme/creme fraice

Framgangsmåte

Skjær kjøttet i strimler, 1x1x3 cm sånn ca. og tørk godt av det. Ha litt olje/margarin i stekpannen, og stek løken gyllen. Ta opp løken. Stek kjøttet 1-2 min i stekefettet, mens du vender på det hele tiden bruk forholdsvis høy varme. Krydre det med litt salt og pepper. Legg løken tilbake, tilsett tomatpure og rømme, varm det til kokepunktet, og la det stå å trekke under lokk i 5-6 minutter, til sausen tykner. Server med ris, kokte poteter, eller pommes frites.

Burgundergryte med hval.

Burgundergryte er en klassisk biffrett. Vinens syre harmonerer perfekt med hvalbiffens sødme og gir en fantastisk smak.

Ingredienser

500 g. hvalkjøtt

olje eller margarin til steking

.1 løk skåret i ringer evt. 5-6 sjalottløk

1 gulrot skåret i biter

2-4 dl. rødvin

2-4 dl. storfekraft/buljong (6 dl. væske tilsammen)

1 ss. hvetemel

sal/tpepper

1 purre skåret i ringer

1 fedd hvitløk

Framgangsmåte

Skjær kjøttet i terninger 2 cm. og tørk godt av det. Ha litt olje/margarin i stekpannen, og stek kjøttet i 2 minutter. Tilsett løk og gulrot, og la det steke 2 minutt til. Dryss over melet og rør det inn i kjøtt/grønnsakblandingen. Tilsett kraft/rødvin og salt/pepper kok opp og la det trekke i 15 minutter under lokk. Tilsett purren skåret i skiver og knust/hakket hvitløk og la det hele stå å trekke i 20 min til.Serveres med kokte poteter.

Indisk hvalgryte

En oppskrift inspirert av en oppskrift fra "Alt om mat" nr. 12-81. Jeg har modifisert oppskriften på 3 punkt. Jeg surrer karryen i olje. Jeg bruker rømme istedenfor youghurt naturell (lettere å få tak i, men youghurt smaker sikkert vel så godt) og jeg bruker ikke blomkål.

Ingredienser

450 g. hvalkjøtt skåret i biter

Solsikkeolje

100 g. tomatpure.

1 stor løk (hakket)

1 ts. sukker

2.5 dl. rømme (youghurt naturell)

1 ss. eddik

2-4 ts. karry

1/4 kryddermål cayenne (evnt 5-6 dråper red-devil)

2 gulrøtter (i skiver)

1 paprika (gjerne 1/2 rød og 1/2 grønn) i strimler.

Framgangsmåte

Varm godt med olje i en stekepanne. Tillsett karrypulveret og rør godt mens du "svitsjer" det i ca 1 minutt. Tilsett løken, skru ned varmen og la det stå på svak varme 3-4 minutter. Tilsett tomatpure og sukker. Rør ut kayennepepperen i eddiken, og tilsett det (Bruker du peppersaus istedenfor pulver, kan du tilsette den direkte). Tilsett rømme/youghurt. Smak det til med evnt. mer krydder. Ha det over i en gryte. Kok ut pannen i en skvett vann og ha det over i gryten.Ha en ny skvett olje i pannen, og brun papriken ha de i i gryten sammen med oppdelte gulrøtter. La det stå å surre til gulrøttenen er nesten møre. Brun hvalkjøttet og ha det over i gryten. La det koke i 3-4 minutter. Serveres med ris.

Good luck!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...