Gå til innhold

Visning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Vi har sett litt på et hus vi syns ser veldig interessant ut. Det er visning neste mandag. Men så dukker det opp noen spørsmål, er det sånn at huset ikke kan bli solgt før etter første visning?

Når vi har vært på visning på mandag er det vanlig å legge inn bud med en gang? Er det lurt å legge inn et lavt bud til å begynne med eller starte høyt med en gang for å skremme vekk andre interesserte?

Andre sparte råd eller tips? :D

Håper noen har noe spart å si til en nervøs førstegangs kjøper! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bud må være bindende til minst 24 timer etter siste annonserte visning, det vil si at du ikke kan gi et bud med kort frist nå. Da er det nok for de fleste kjøpere, også av strategiske grunner, lurt å vente til etter den visningen.

Skrevet

Så lenge det ikke har vært visning så tror jeg du kan legge inn bud med den fristen du selv velger.

Vi har nettopp solgt huset og det er ikke holdt visning ennå. De som kjøpte det kom medet så godt tilbud at vi valgte å gå for det i stedet for å gå videre med vininger og budrunde.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Så lenge det ikke har vært visning så tror jeg du kan legge inn bud med den fristen du selv velger.

Vi har nettopp solgt huset og det er ikke holdt visning ennå. De som kjøpte det kom medet så godt tilbud at vi valgte å gå for det i stedet for å gå videre med vininger og budrunde.

Ser jeg har fått to helt forskjellige svar, jeg mener å ha hørt at man ikke kan legge inn et bud med kortere frist enn 24 timer etter siste annonserte visning. Slik Glitnir sier. Men ser gjest sier det motsatte. Men hadde dere annosert visning enda da eller? Eller hadde dere ikke kommet så langt? Hvis dette stemmer, betyr det at noen kan legge inn et bud denne uka, kan vi risikere at huset blir solgt allerede før vi får sjansen til å gå på visning?

Gjest Gjest_*Terje*_*
Skrevet

Lovteksten (forskriften) sier at "...megler kan ikke videreformidle bud med kortere akseptfrist enn 24 timer etter siste annonserte visning".

Ønsker man å "kuppe" boligen før visning gjøres dette ved at man selv går å ringer på døren og leverer bud direkte til selger, eventuelt forklar megler at du ønsker å kjøpe boligen før visning, og h*n deretter formidler dette videre til selger. Er dette interessant for selger vil megler sørge for at selger kontakter dere, du og selger blir enige om pris og overtakelse, og bekrefter dette overfor megler slik at han kan formidlingsføre boligen.

Angående om å begynne lavt eller høyt finnes det ikke noe fasit på. Veldig mange faktorer som spiller inn; er det mange på visning? Høy interesse? Er boligen i et lettsolgt område? Husk at jo lavere du byr, dess lettere er det for andre å kaste seg inn i budrunden. Derimot, byr du takst eller over med en gang, og det ikke kommer noen andre bud vil du alltid lure på om du betalte mer enn nødvendig....

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Lovteksten (forskriften) sier at "...megler kan ikke videreformidle bud med kortere akseptfrist enn 24 timer etter siste annonserte visning".

Ønsker man å "kuppe" boligen før visning gjøres dette ved at man selv går å ringer på døren og leverer bud direkte til selger, eventuelt forklar megler at du ønsker å kjøpe boligen før visning, og h*n deretter formidler dette videre til selger. Er dette interessant for selger vil megler sørge for at selger kontakter dere, du og selger blir enige om pris og overtakelse, og bekrefter dette overfor megler slik at han kan formidlingsføre boligen.

Angående om å begynne lavt eller høyt finnes det ikke noe fasit på. Veldig mange faktorer som spiller inn; er det mange på visning? Høy interesse? Er boligen i et lettsolgt område? Husk at jo lavere du byr, dess lettere er det for andre å kaste seg inn i budrunden. Derimot, byr du takst eller over med en gang, og det ikke kommer noen andre bud vil du alltid lure på om du betalte mer enn nødvendig....

Takk for svar. Det høres ut som dette ikke er så vanlig da kanskje? Så da er det vel bare å ha is i magen å satse på at ingen andre tropper opp på døra til selger før visning.

Kjenner det er spennende dette her, endelig skal vi kanskje kjøpe vår første bolig :D

Skrevet

Jeg ser at det er ganske ofte at hus blir solgt her i byen før visningen har vært. Synes det er ganske utrolig at det er "lov", men som jeg har blitt fortalt, er det ingen "lover" i dette gamet. Hadde jeg forelsket meg i drømmehuset og visningen var en tid unna, ville jeg uansett kontaktet megler og meldt min interesse/sagt fra at jeg ville underrettes dersom det kom inn bud.

Da vi bydde på huset vi bor i nå, var det gått tre dager etter første visning. Det kom ikke inn andre bud etter visningen (og vi hadde bedt megler holde oss oppdatert). Vi hadde god tid til å gå til banken og slikt, for det var en impulsvisning uten at vi egentlig hadde planlagt å kjøpe nytt.

Jeg tror det virket gunstig inn, at vi ventet til ca 3 dager etter visningen med å by. Da hadde kanskje selger begynt å bli nervøs og se for seg at det kunne ta tid, med flere visninger og slikt, og da vi smelte inn et bud på 50 000 under prisantydning, godtok hun dette. Prisantydningen var uansett satt ganske lavt.

(Men det skal sies at dette var i en periode da folk satt på gjernet m h t boligkjøp, og det var vanskeligere å få solgt enn det er nå.)

Skrevet
Jeg ser at det er ganske ofte at hus blir solgt her i byen før visningen har vært. Synes det er ganske utrolig at det er "lov", men som jeg har blitt fortalt, er det ingen "lover" i dette gamet.

Da man har eiendomsrett over egen bolig, er det vel ikke så rart at man selv velger når man vil selge. ;) Man kan jo gjøre det uten å gå til megler og gjøre det offentlig også, så det ville vært meningsløst hvis man MÅTTE ha visning før man kunne akseptere bud.

Skrevet
Jeg ser at det er ganske ofte at hus blir solgt her i byen før visningen har vært. Synes det er ganske utrolig at det er "lov", men som jeg har blitt fortalt, er det ingen "lover" i dette gamet. ...

Dersom man har annonsert visning (avisen eller på nett) så kan man ikke legge inn bud som har kortere tidsfrist enn 24 timer etter den annonserte visningen.

Men selger står fritt til å akseptere budet før den tid - det skjer imidlertid svært sjelden (dumt å akspetere før du må når det kan komme andre med bud før fristen går ut).

Dersom en eiendom er lagt ut for slag uten at det er annonsert noen visning så trenger man ikke forholde seg til noen 24-timersregel.

Har ikke hørt at meglere ikke forholder seg til disse regelene - egentlig er man fornøyd med dem - har inntrykk av at man helst hadde sett at alle bud måtte stå i 24 timer - men denne reglen er bedre enn ingen regler.

Skrevet
Dersom man har annonsert visning (avisen eller på nett) så kan man ikke legge inn bud som har kortere tidsfrist enn 24 timer etter den annonserte visningen.

Les hva jeg skriver over. Man kan fint legge inn bud - det er megler som ikke har lov å videreformidle de. For å unngå denne loven går det fint ann å gi bud direkte til selger.

Gjest Rødvinspiken ii
Skrevet

Og er selgerne smarte så sier de at interessenter skal kontakte megler om de ønsker å legge inn bud. Det er jo en av grunnene til at de bruker megler.

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Finnes mange eksemlper på det motsatte også. Tilbyr man den og den prisen kan det faktisk hende at selger er fornøyde med det, og frykter at de ikke får det samme etter en visning.

Ta et eks på et par som ser på to boliger. Bolig 1, som er deres førstevalg, har visning om en uke mens bolig 2 hadde visning i går. Dette paret ser på bolig 2 som et godt alternativ, men ønsker heller bolig 1. Situasjonen deres er derimot at pga jobb eller skole MÅ de kjøpe en av boligene denne uken. Da står man ovenfor en situasjon hvor det kanskje er greit å kontakte selger direkte, og tilby en god sum. I et slikt tilfelle er det slett ikke sikkert at dette paret også er villige til å kjøpe etter visning, da de muligens må "safe" inn på nr 2. For selgers del er det ingen garanti for at man vil oppnå en tilsvarende sum etter visning, og det kan være lurt å slå til.

Bare ett av mange eksempler. Det er ikke uten grunn at boliger av og til selges før visning, så å bare avfeie at "og er selgerene smarte, bla bla".

Skrevet

Det er vel ikke verre enn at dere ringer megler og melder interesse for boligen?

Vi har opplevd at det kom inn bud på en bolig før første visning. Da ringte megler oss og ga beskjed siden vi hadde meldt interesse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...