Gå til innhold

Hvordan få stram kropp, uten å gå NED i vekt?!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg har alltid slitt med å legge PÅ meg, men etter to barnefødsler ser jeg at det er behov for å stramme litt opp både her og der.. Jeg har lyst til å begynne å trene for å komme i litt bedre form, stramme opp mage, rumpe og lår (selv om man er tynn, kan man bli slapp i fisken, tro meg :gjeiper: !! ) , så jeg lurer på om noen har tips til treningsform?! Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men heller legge litt på meg.. Jeg har så vidt begynt med Winsdor Pilates, samtidig som jeg bruker rockering. Jeg går også en del turer, kjenner at det er godt for både humøret og kondisen.. :goodbye:

tips anyone?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler virkelig tung styrketrening. Det gir økt muskelmasse som igjen strammer opp kroppen. Men økt muskelmasse gir også økt forbrenning så det er viktig at du får i deg tilstrekkelig med næring for å unngå vektnedgang. Få hjelp av en veileder eller personlig trener for å sette opp ett program til deg.

Skrevet
Anbefaler virkelig tung styrketrening.

Jepp. Basisøvelser med frivekter er det beste og mest tidseffektive. Knebøy, markløft, benkpress osv.

Vil dog heller anbefale at du finner noen ordentlige styrkeløftere til å lære deg teknikk, enn en PT. Det at noen jobber som PT på et senter trenger slett ikke å bety at de aner hva de driver med, ser mye rart rundt omkring. (Seinest i går så jeg en av dem som tok "knebøy" i Smith-maskina, med en nokså beskjeden mengde vekt, belte og spotter.)

Og spis mer, med masse proteiner. Hvis du går fra å ikke trene noe særlig til å trene hardt, og ikke ønsker å gå ned i vekt, må du øke matinntaket betydelig. Egg og melk er fine greier da.

Skrevet

Hei :)

Jeg er i samme situasjon som deg, og styrketrening gjør virkelig susen!!

Jeg er blitt mye strammere, fått markerte muskler, smalere midje etc, uten å gå ned i vekt. Men det er særdeles viktig å få i seg nok næring ved siden av, ellers raser vekta, og man klarer ikke å opprettholde muskelmassaen For hos oss som er såpass slanke at vektnedgang ikke er sunt, er det nettopp musklene som forsvinner først.

Som de over anbefaler jeg deg å ta kontakt med noen på et treningssenter som kan skreddersy ett program for deg, og samtidig legge en plan for hvordan du kan få i deg tilstrekkelig med næring..

Skrevet

Enig med de andre, tung styrketrening er virkelig tingen. Men om du ikke har trent det før (tenker spesielt på tunge baseøvelser som knebøy og markløft) er det viktig at du ikke begynner med blytunge vekter og få repetisjoner med en gang. Fokus på teknikk er uhyre viktig på disse øvelsene, og det er vanskelig å lære seg å ta dem skikkelig om man skal løfte tungt med en gang. Dessuten tar det litt tid før muskel- og senefester venner seg til belastningen ved tung styrketrening (muskler er langt mer tilpasningsdyktige), og trener man for tungt til å begynne med er risikoen for skader større.

Vil dog heller anbefale at du finner noen ordentlige styrkeløftere til å lære deg teknikk, enn en PT. Det at noen jobber som PT på et senter trenger slett ikke å bety at de aner hva de driver med, ser mye rart rundt omkring. (Seinest i går så jeg en av dem som tok "knebøy" i Smith-maskina, med en nokså beskjeden mengde vekt, belte og spotter.)

Helt enig i at vanlig knebøy er å foretrekke, men det kan være grunner til at noen tar knebøy i Smith, både med spotter og belte. Man vet ikke alltid hvorfor enkelte gjør som de gjør på et treningssenter, men det er likevel fullt mulig at de selv vet særdeles godt hvorfor de gjør det på akkurat den måten. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...