Gå til innhold

kan dette også være svineinfluensa(Ev."vanlig influensa)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg slenger nå ut dette spørsmålet; jeg er ikke den første som går til lege..

Har hatt kraftig" influensa-verk" i hver centimeter av kroppen over en uke,mer og mindre hodepine og også kvalme,LITT halsevondt innimellom.Men tenker som så at en blir vel FORKJØLET også,og det er altså ikke jeg..

Feber får jeg faktisk så godt som aldri,det ligger til familien,men får SYMPTOMER på feber,som frysning/svetting.

Hvis dette er noe smittsomt,så er jeg jo redd jeg skal smitte noen,så skal jeg belemre en lege med dette,eller vente og se?

Jeg har noen ubehandlede flått-bitt bak meg også(legens feil),så tenker på om dette kan ha sammenheng med det,siden influensa-lignenede verk kan være en del av symptomene ved Borreliose...

Noen som har noen formeninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal belemre legen med det, jeg. En ting er nå influensaen, men er det Borreliose så bør du vel ha antibiotikabehandling snarest. Marsj hen til telefonen og bestill time.

Skrevet

Takk for svar :) ! Ja du har helt sikkert rett i dette....

Skrevet

Jeg har hatt det som deg. Influensasymptomer. Men ikke kraftig feber, ligger heller ikke til vår familie å få høy feber. Glødet og hatt frostrier. Vært småkvalm og urolig i magen, litt halsvondt av og på. Verk i kroppen, hodepine. Litt smør og spreng i bihulene. Slapp og trøtt.

Har jeg hatt svineinfluensa??

Har til tross for alle disse symptomene hatt et lett forløp, sånn i intensitet og i antall dager der jeg har vært veldig dårlig. Har astma. Hadde derfor regnet med å få en heftigere utgave av en evt runde med svineinfluensa.

Bekymrer meg en del for denne pandemien, derfor ville jeg testes. Kanskje jeg er immun nå og derfor ikke trenger å bekymre meg mer? Ringte legekontoret, men de sa at INGEN blir testet lenger. PRØVENE KOMMER I RETUR.

Er det mulig???

Skrevet

Det virker jo helt idiotisk i tilfelle?

Jeg lurer på om jeg har svineinfluensa, har noe symptomer, men føler meg såpass oppegående at jeg gjerne vil gå på jobb og gjøre ting. Men vil jo ikke smitte andre, som kanskje kan bli dårligere enn det jeg er. Så tenkte det var greit å få testet, det må da være til det beste for samfunnet at folk vet om de er smittet og kan ta sine forholdsregler derfra?

Gjest syk(Trådstarter)
Skrevet

Det var da rart at en ikke skal få bli testet lenger!!Trodde en helst burde gjøre det både med tanke på event.behandling,smittefare og sist men ikke minst-at en vil registrere hvor mange og hvor i landet svineinfluensaen florerer?

I alle fall høres det ut som dere har lignenede symptom som meg.På frokost-tv i dag var det en familie som hadde hatt denne sykdommen,men ikke de heller hadde vært forkjølet,så det er vel ikke utelukket at det er svine-influensa vi har...Men vil det slå ut på en test mon tro hvis vi er begynt å bli bedre?

Skrevet

Det skal gå an å ta blodprøve for å teste om en har antistoffer mot svineinfluensaen. Antistoffer dannes når en begynner å bli frisk, så det skal gå an å ta etter gjennomgått sykdom.

Skrevet

Det er idiotisk ja!!

Ikke en gang risikopersonder blir testet da??

Skrevet

Herlighet, bruk nå hodet litt da, dere som mener at det er idiotisk at det ikke blir testet. Hvordan i all verden skal de greie å teste hver eneste person med symptomer? Tror dere at testene er gjort på 3 minutter, at det bare er å slenge de i en datamaskin, og vips! resultatet er her!?

Det finnes ikke RESSURSER til det, enkelt og greit. Og heldigvis kan man jo også si, for hadde Norge greid å teste alle med symptomer ville det betydd at alle disse som tar disse testerne ville vært arbeidsledige resten av tida, da det ikke er normalt å teste for influensa på et hvert menneske ellers.

Og hvorfor skal de teste dere? Springer dere til legen og ber om en test hvis dere har vanlig influensa også (som jo er verre enn svineinfluensa)? Hvorfor???

Har du symptomer og er SYK, så holder du deg hjemme, akkurat slik du ville gjort uten hysteriet.

Skrevet
Det skal gå an å ta blodprøve for å teste om en har antistoffer mot svineinfluensaen. Antistoffer dannes når en begynner å bli frisk, så det skal gå an å ta etter gjennomgått sykdom.

Åja,ok,ja det kan jo være greit å vite :)

Og hvorfor skal de teste dere?

Det kan jo f.eks være hvis en tror en trenger behandling,eller også fordi det virker som at "myndighetene" registrerer tilfellene som legene tydeligvis skal innrapportere,og selvsagt også med tanke på at denne type influensa KAN være farligere for enkelte å bli smittet av enn den vanlige influensaen.Det KAN også gjelde for personer som i utgansgspunktet har god helse.

Gjest Chiffon
Skrevet

Idiotisk?

Nåja, det som er idiotisk er alle som hoster litt og så vil ha en test om det er svineinfluensa. Det er faktisk disse sin feil at det nå ikke er kapasitet og ressurser igjen.

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Men går det vanlig influensa nå?

Kan man regne med at man har svineinfluensa hvis man har symptomer på influensa?

Skrevet
Herlighet, bruk nå hodet litt da, dere som mener at det er idiotisk at det ikke blir testet. Hvordan i all verden skal de greie å teste hver eneste person med symptomer? Tror dere at testene er gjort på 3 minutter, at det bare er å slenge de i en datamaskin, og vips! resultatet er her!?

Det finnes ikke RESSURSER til det, enkelt og greit. Og heldigvis kan man jo også si, for hadde Norge greid å teste alle med symptomer ville det betydd at alle disse som tar disse testerne ville vært arbeidsledige resten av tida, da det ikke er normalt å teste for influensa på et hvert menneske ellers.

Og hvorfor skal de teste dere? Springer dere til legen og ber om en test hvis dere har vanlig influensa også (som jo er verre enn svineinfluensa)? Hvorfor???

Har du symptomer og er SYK, så holder du deg hjemme, akkurat slik du ville gjort uten hysteriet.

Jeg ville brukt mitt eget hode før jeg gikk ut så krasst. Hvis du LESER, REFLEKTERER OVER DET SOM STÅR OG TENKER ser du at jeg har astma. Så jeg er ikke en av alle!!! Jeg har derimot måtte finne meg i å få tildelt informasjon fra helsemyndigheten i tide og utide om at jeg er en såkalt risikoperson. Jeg reagerer derfor veldig på at det sies at INGEN testes, enten du er risikoperson eller ikke, veldig syk eller ikke.

Hvis du har fulgt med på infoen som gis om svineinfluensa er den ikke lettere enn vanlig influensa. Den er for de fleste ikke verre enn vanlig influensa! (som er ille nok). Men den kan være litt uforutsigbar da enkelte kan få lungesvikt. Fortrinnsvis såkalte risikopersoner (kronisk grunnsykdom), men 1/5 av de med komplikasjoner er i utgangspunktet friske mennesker.

Jeg lurer på hva som er mest sammfunnsøkonomisk og mest ressurskrevende: Vaksinere alle de som har hatt svineinfluensa, fordi ingen fikk testet seg, eller å teste "risikopersoner" som er de som har første prioritet på vaksine. En vaksine kan også medføre komplikasjoner og bivirkninger. Noe som også kan koste samfunnet mye penger, så det beste er å ikke ta vaksinen hvis en ikke må.

- - -

Til deg som spør om det går vanlig influensa:

Legekontoret sa at det var "mye forskjellig som gikk", så en kunne ikke være sikkert på at det var svineinfluensa selv om en i disse tider hadde influensaliknende symptomer.

Ikke så mye hjelp i det svaret...

Skrevet

Det er ikke rart at legene nå har sluttet å teste folk. Fastleger og legevakten rennes ned av hysteriske folk som tror de har fått svineinfluensa fordi de hoster og er livredde. Dette er en influensa som ikke skiller seg mye fra den vanlige influensaen, og for de aller, aller fleste vil det som vanlig ikke være noe å bekymre seg for.

En influensatest koster mange tusen kroner. Jeg synes det er flott at de har sluttet å teste folk. Dessverre hausser media opp stemningen og gjør folk redde, slik at de tar opp helsevesenets ressurser. Slapp av, folkens.

Skrevet
Det stemmer ikke. I artikkelen jeg linker til, listes det opp hvilke risikogrupper som er utsatt for komplikasjoner. For andre vil det ikke oppleves som verre enn en vanlig influensa.

http://www.tromso.kommune.no/svineinfluensa.137276.no.html

1/5 av de som får komplikasjoner er friske mennekser, resten er såkalte risikorgrupper. Dette fortale lederen for folkehelseinstituttet på God morgen Norge i går, så da får du ta det opp med han hvis du ikke er enig.

Skrevet

For en tid tilbake ble det opplyst om at tre mennesker (her i Norge) lå i respirator pga svineinfluensa. To av disse tilhørte ikke risikoguppen, men var friske mennesker.

Skrevet
Jeg har hatt det som deg. Influensasymptomer. Men ikke kraftig feber, ligger heller ikke til vår familie å få høy feber. Glødet og hatt frostrier. Vært småkvalm og urolig i magen, litt halsvondt av og på. Verk i kroppen, hodepine. Litt smør og spreng i bihulene. Slapp og trøtt.

Har jeg hatt svineinfluensa??

Har til tross for alle disse symptomene hatt et lett forløp, sånn i intensitet og i antall dager der jeg har vært veldig dårlig. Har astma. Hadde derfor regnet med å få en heftigere utgave av en evt runde med svineinfluensa.

Bekymrer meg en del for denne pandemien, derfor ville jeg testes. Kanskje jeg er immun nå og derfor ikke trenger å bekymre meg mer? Ringte legekontoret, men de sa at INGEN blir testet lenger. PRØVENE KOMMER I RETUR.

Er det mulig???

Akkurat dette har jeg hatt også, ikke forkjølelse eller halsvondt, men ellers temmelig slått ut i flere dager med de samme symptomene. Er også veldig frustrert over at man ikke kan teste det lenger, har vært borte fra jobb i en uke for sikkerhets skyld, fordi et par kolleger kan defineres som "risikogruppe", men blir jo ganske håpløst når man ikke kan få noe svar. Kan bli mange uker med fravær hvis man er uheldig og pådrar seg flere virus med influensalignende symptomer utover høsten...Og er leger villige/har de lov til å skrive ut flere enn en sykemelding for svineinfluensa? Ganske idiotisk synes jeg!

Skrevet
Akkurat dette har jeg hatt også, ikke forkjølelse eller halsvondt, men ellers temmelig slått ut i flere dager med de samme symptomene. Er også veldig frustrert over at man ikke kan teste det lenger, har vært borte fra jobb i en uke for sikkerhets skyld, fordi et par kolleger kan defineres som "risikogruppe", men blir jo ganske håpløst når man ikke kan få noe svar. Kan bli mange uker med fravær hvis man er uheldig og pådrar seg flere virus med influensalignende symptomer utover høsten...Og er leger villige/har de lov til å skrive ut flere enn en sykemelding for svineinfluensa? Ganske idiotisk synes jeg!

Legen kan sykemelde for influensa flere ganger. Du ringer legen første dag du er syk, så kan sykemelding tilbakedateres. Men du vil ikke bli sykemeldt for svineinfluensa om det ikke foreligger noen test (og jo, det er gode grunner til å la være å teste alle mulige mennesker i vilden sky!), derimot vil du sannsynligvis sykemeldes med influensalignende symptomer el.l. I disse svineinfluensatider får de fleste arbeidstakere beskjed om å holde seg hjemme i minst 7 dager om influensalignende symptomer oppstår og dermed bør alle som opplever slike symptomer ringe legen samme dag som de ringer jobben for å melde fravær. Skulle det oppstå enda en forkjølelse/influensa etter dette, vil du selvfølgelig få ny sykemelding selv om det kanskje ikke er svineinfluensa.

Man tester ikke mennesker som ikke er i risikogruppen. Om alle som begynte å hoste/nyse skulle testes, måtte man enten ansatt en hel del flere mennesker kun for denne svineinfluensaperioden eller helsepersonellet hadde ikke hatt tid til andre syke mennesker. Det er helt logisk og HELT forsvarlig! oppstår komplikasjoner for friske mennesker drar man til lege og vil få hjelp/nødvendige tester.

Skrevet

Jeg ringte opplysningstelefonen til helsemyndighetene. De sa at en har krav på å bli testet dersom en er langvarig og/eller veldig syk, eller tilhører risikogruppen.

Er en i risikogruppen og har vært i kontakt med syke folk, eller har begynt å utvikle symptomer, skal en kontakte lege og ikke finne seg i å bli avvist. Samme for de som er veldig syke eller har vært langvarig syk. Kontakt lege!!

De som ikke faller inn under disse gruppene kan ringe for å få skrevet sykemelding. Trenger i utgangspunktet ikke testes. Dersom du jobber med mennesker i risikogrupper, f.eks i helsevesentet stiller det seg kanskje annerleder i forhold til testing?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...