Gå til innhold

Hvilken temperatur vasker dere kler på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker dere alt tøy på 40 grader, eller vasker dere undertøy og kluter på 90grader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker det meste av klær på 40 grader, undertøy, sokker, sengetøy og håndklær på 60 grader og kluter o.l på 90 grader. Ull og spesielle klær jeg må være forsiktige med vaskes på 30 grader.

Skulle gjerne vasket undertøy på mer enn 60 grader, men jeg har nesten ingenting som tåler så høy temperatur - har prøvd!

Skrevet

Jeg vasker omtrent alle klær på 40 grader (hvis ikke annet tilsier at det ikke er mulig). Ull og silke osv er jeg mer forsiktig med. Undertøy og klær (som jeg er sikker på at tåler det) som er veldig skittent tar jeg på 60 grader.

Ellers tar jeg kluter og sengetøy på 90 grader for å virkelig koke baseluskene ;)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Her er sånn ca min fordeling:

-Mørke klær: 40 grader

-Lyse klær: 40-60 grader (avhenger av hva som vaskes)

-Håndklær, kluter og sengetøy: 90 grader.

Ull, gardiner og annet tøy som ikke tåler så mye: kald finvask.

Skrevet

Håndklær, sengetøy og undertøy: 60 grader

Alt annet: 30 grader

Skrevet

Sengetøy& håndklær 90 grader

stort sett all bomull på 60 grader (undertøy, sokker, tshirt, tynne gensere, bukser)

ull 40 grader

Skrevet (endret)

Det meste vaskes på 40 grader.

Truser, håndkler, kluter og sengetøy vaskes på 60 grader, noen ganger på 90 grader.

Ull og silke vaskes på ullprogram på 30 grader.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Her i gården vaskes det meste på 60 grader, det som ikke vaskes på 60 er ull og silke. Grunnen er at her jeg bor koster det penger for hver vask, og jeg har ikke plass til å lagre på skitne klær fordi jeg ikke kan fylle opp en maskin.

Skrevet
Vasker dere alt tøy på 40 grader, eller vasker dere undertøy og kluter på 90grader?

Hei,

det kommer helt an på stoffet. Klær som jeg vil ta godt vare på bluser, skjorter, fine t-skjorter, fine gensere osv vaskes på 40 gr. Vanlig hvitt tøy (utenom truser) vaskes på 60 gr , det gjør jeg også med jeans (vrenges) og gensere.

Truser, håndkler, vaskekluter og kjøkkenkluter kokvaskes på 90 gr.

En lege sa til meg en gang at tarmbakterier, sopp, egg fra barnemark osv kan overleve vask på 60 gr. Det orker jeg ikke tanken på, og vil være sikker på at alt er virkelig rent (ikke bare ser rent ut).

Jeg pleier dessuten å dele vaskene mine i mørkt, hvitt og kulørt.

Skrevet

Jeg vasker tøy slik:

Mørk vask 40 grader, henges til tørk

Lys vask 40 grader, henges til tørk

Ull/silke på ull/silkeprogram, Milo, henges til tørk eller legges først flatt inni et håndkle og henges opp dagen etter

Håndklær/kluter på 40 eller 60 grader, tørketrommel

Sengeklær 60 grader, tørketrommel

I og med at de fleste plaggene bare er brukt én dag og kanskje ikke det engang og vaskes ganske kort tid etter at det er lagt til vask, tror jeg ikke at jeg trenger å bruke varmere vann.

Skrevet

Vanlige klær går på 40 grader. Ull/silke/finvask på 30 grader eller kaldvask. Undertøy/sokker/håndklær/sengeklær/tøybleier vaskes på 60 grader. Alt blir rent på 60 grader, men kjører innimellom en 90 grader for å rense maskina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...