FangeLiv Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg skal sende et brev som veier 142 gram. For å sende post fra 100 til 350 gram koster det 25 kroner. Jeg har frimerker tilsvarende 24 kroner på konvolutten. Vil det da bli straffeporto eller er de ikke SÅ strenge akkurat der? Noen som har greie på dette?
kaprifolen Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Kan aldri tenke meg de gjør noe med det... Jeg har "testet" dette et par ganger, og posten har alltid kommet frem som normalt!
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Du bør være obs på at mottakeren får regning på dette - og det er jo litt kjedelig hvis det feks dreier seg om jobb-søknad .. Da har man ikke rare sjansen til å få den jobben
Alison Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg hadde satt på 50 øre for lite i frimerker en gang. Da fikk jeg tilsendt krav på de 50 ørene + et gebyr (husker ikke hvor mye). Du bør være obs på at mottakeren får regning på dette - og det er jo litt kjedelig hvis det feks dreier seg om jobb-søknad .. Da har man ikke rare sjansen til å få den jobben Skriver du avsenderadresse på konvolutten får avsenderen kravet. Endret 17. august 2009 av Alison
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 lever på postkontor/post-i-butikk. der får du kjøpt frimerker med lav porto, mener de har på 1 kr og 50øre
kaprifolen Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Kjære vene, jeg har aldri fått noe krav, selv om jeg alltid setter på avsender. Men, når jeg tenker meg om, har jeg brukt mye valørløse(er det det det heter?) frimerker de siste årene. Slike med spesielt motiv uten noen fastslått verdi. Kanskje det har noe med saken å gjøre?
Gjest SmallTalk Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 Valørløse frimerker følger den valøren som er gjeldende til en hver tid.
Gjest Cipheria Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 Det kjem nok an på personen som er på jobb. Nokre bryr seg ikkje med å sjekke at portoen er riktig, derfor kan du vere heldig å sleppe straffeporto. Eg hadde nok satsa på at det ikkje vart oppdaga, evt teipa på 1 kr på brevet. Det er jo noko med at posten ikkje kan vite om frimerke har falt av heller.
Glitnir Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Jeg hadde satt på 50 øre for lite i frimerker en gang. Da fikk jeg tilsendt krav på de 50 ørene + et gebyr (husker ikke hvor mye). Skriver du avsenderadresse på konvolutten får avsenderen kravet. Jeg fikk også det for noen år siden. Tror jeg hadde 1 krone for lite på. Fikk brev der jeg måtte sette på frimerker tilsvarende 1 krone, pluss ganske mye i gebyr (15 kroner eller noe, meget høyt i forhold til skyldig sum i alle fall), og sende tilbake til Posten. Men de må vel kanskje ha et slikt system, ellers hadde veldig mange satt på for lite porto. Så jeg hadde neppe tatt sjansen...
Vera Vinge Skrevet 17. august 2009 #10 Skrevet 17. august 2009 Jeg fikk også tilsendt et sånt gebyrbrev for noen måneder siden. Jeg manglet da 1 krone eller noe sånt, etter at hun på posten forsikret meg om at jeg hadde kjøpt nok frimerker til det jeg skulle sende. Men jeg måtte ikke betale noe - de ville bare gi meg en advarsel om at neste gang måtte jeg betale den ene krona.
FangeLiv Skrevet 17. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2009 Ok, takk, da tar jeg ikke sjansen. Med min flaks er det nok herr Petimeter som er på jobb når mitt brev skal veies. :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå