Gå til innhold

når bør man introdusere barna for aktiviteter på fritiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 4 og vil begynne både på ballett og på fotball, jeg syns det er tidlig, ikke minst vanskelig logistikkmessig, med lange dager på jobb, hun i b.hage, ettermiddagen er kort nok som den er, hjemme kl. 17, hun legger seg 19.30, opp kl. 06.30...

Hva er vanlig? Fra hvilken alder begynner deres små med aktiviteter på fritiden?

Videoannonse
Annonse
Gjest Reveal ii
Skrevet

Min datter begynte på ballett da hun startet siste året i barnehagen.

For vår del var det veldig praktisk. Ballettskolen lå i de samme lokalene som treningssenteret mitt, så dermed kunne jeg trene mens hun danset (i stede for at hun var i "lekeparken" som hun hadde vært frem til det....)

Håndball startet hun med høsten i førsteklasse, fotball våren i førsteklasse. Praktisk nok er jeg håndballtreneren- slik at jeg kan styre sessongstart/avslutning i forhold til fotballsessongen:-)

(Ballett ville hun bare et år)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg begynte med turn som 5-åring og fotball som 7-åring. Jeg tror vi alle var enige om at en aktivitet var nok fra jeg var 5, mer hadde blitt for slitsomt. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke helt ser poenget med en 4-åring på fotball, da mener jeg det er bedre å utvikle koordinasjon og grunnleggende fysiske ferdigheter gjennom ballett, turn e.l først, for så å begynne på fotball når man blir litt eldre.

Men det er mine erfaringer og meninger da, det finnes vel omtrent like mange som det finnes foreldre og barn regner jeg med ;)

Skrevet

Mine begynte på turn og svømming på lørdager fra og med siste året i barnehagen. Da var det halvannen time ca, og bare fem minutter fra der vi bor...

Skrevet

Jeg valgte å vente til barnet hadde begynt på skolen og da var det kun en aktivitet en ettermiddag i uka. Det er viktig at barn ikke hele tiden skal aktiviseres av andre og stresse hit og dit, men ha tid og ro hjemme til å være i sammen med lekekammerater, være med på huselige aktiviteter osv.

Skrevet

Vet at mange begynner fra 3 års alder (allidrett, sang osv), men 1 aktivitet holder i massevis hvis dette er barnehagebarn som får mye inntrykk ellers. Det er også lov å si at nei, det går ikke for oss.

Det kan jo være fint å alliere seg med noen andre foreldre så dere kan ta ansvaret annen hver gang, + at det selvsagt er essensielt å sørge for en aktivitet som er i nærheten av der dere bor.

Skrevet

Jeg synes ikke fire år er for liten, dersom barnet selv ønsker, og det ikke blir for stressende for noen av dere. En aktivitet holder nok lenge.

Skrevet

Her har vi begynt året før skolestart, som regel. En aktivitet holder i massevis da!

Skrevet

Jeg begynte på kunstløp da jeg var omtrent 6 år, og gikk gradvis opp fra en gang i uka til 4-5. Passet meg perfekt! :)

Skrevet

Min mening er at du ikke skal stoppe henne, og la henne prøve ut alt hun vil så lenge det er "Lovlig". Jo tidligere, jo bedre syns jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...