Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta opp et huslån uten egenkapital?? Verken jeg eller mannen min har hatt lån før, så det blir førstegangslånet vårt.. Men så har vi ingen egenkapital heller dessverre.. Kan vi allikevel få oss lån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I så fall må dere vel ha kausjonist - og ikke sikkert det holder med å bare kausjonere for 10%.

Vil anbefale dere å spare så det står til ett eller to år. Ikke bare fordi banken kan finne på å kreve det, men fordi det er sikkerheten deres. Når man kjøper bolig er det ikke alltid man får igjen det man ga for den når man selger den. Og om man likevel får igjen flatt eller litt over, kommer det jo i tillegg dokumentavgift (selveierboliger har det) og ymse avgifter når man kjøper, som utgjør noen prosenter av hele summen. Dette dekkes jo ikke nødvendigvis av boligen som sikkerhet.

Det er ikke alle som får dekt disse avgiftene med lån heller!

Derfor vil jeg anbefale sterkt at dere hvertfall har puttet inn noe av egne verdier i boligen, fordi det kan bite dere kraftig i råva om dere har lånt ALT. Fåtallet får dessuten låne HELE summen. (Kjenner ingen som har det). Og har dere kausjonist, og dere skulle bli arbeidsledige / mindre inntekt pga sykdom / annet, og dere ikke klarer å betjene lånet, og dere må selge, så kan det være kausjonistene deres også taper penger.

Tenk dere VELDIG nøye om før dere helfinansierer med lån (om noen skulle tilby det). Det er risiko.

Skrevet

Flere banker tilbyr førstehjemslån med inntil 100 % finansiering.

Førstehjemslån i Nordea

Jeg kjenner flere som har 100 % finansiering. Det viktigste er at man ikke låner seg ihjel.

Skrevet

Førstehjemslån i Nordea

Jeg kjenner flere som har 100 % finansiering. Det viktigste er at man ikke låner seg ihjel.

"Du kan søke om lån på inntil 100% av kjøpesum."

Evt avgifter kommer altså i tillegg.

Så dere trenger uansett noen laken i bakhånd, TS :)

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Vi har 100% finansiering gjennom DNBNor. Behøvde ingen kausjonist. Fikk dekket utgiftene til huskjøpet, pluss avgiftene i den forbindelse. Var ingen problem.

Skrevet
Vi har 100% finansiering gjennom DNBNor. Behøvde ingen kausjonist. Fikk dekket utgiftene til huskjøpet, pluss avgiftene i den forbindelse. Var ingen problem.

Når var dette da? Er jo ganske stor forskjell nå i forhold til før finanskrisen...

Spør i banken, ts. Vi på nettet kan ikke vite alt om din private økonomi. Det er banken du må spørre. Jeg for min del ville aldri ha lånt hele kjøpesummen, selv om banken hadde latt meg få lov.

Skrevet
Når var dette da? Er jo ganske stor forskjell nå i forhold til før finanskrisen...

Spør i banken, ts. Vi på nettet kan ikke vite alt om din private økonomi. Det er banken du må spørre. Jeg for min del ville aldri ha lånt hele kjøpesummen, selv om banken hadde latt meg få lov.

I banken min MÅ vi ha 10% dessverre (enten med kausjonist eller oppspart), så i så fall må vi prøve å få lånet et annet sted, eks. DnB (om de gir oss 100% der da. Må man ha vært kunde der i så og så lenge for å få det?).

Skrevet

Vi fikk førstehjemslån i dnb i juni på 2 millioner uten noe egenkapital. Leiligheten kostet 1 950 000. Vi kunne få låne inntil 2,7, men over 2 måtte vi ha tilleggssikkerhet.

Skrevet
Og har dere kausjonist, og dere skulle bli arbeidsledige / mindre inntekt pga sykdom / annet, og dere ikke klarer å betjene lånet, og dere må selge, så kan det være kausjonistene deres også taper penger.

Tenk dere VELDIG nøye om før dere helfinansierer med lån (om noen skulle tilby det). Det er risiko.

Det er ikke bare det at realkausjonisten kan tape penger, men de kan også miste huset. Blir lånet misligholdt vil banken gå til realkausjonisten og kreve inn hele det beløpet realkausjonisten har satt som sikkerhet. Har ikke realkausjonisten mulighet til dette vil boligen bli solgt.

Er ellers veldig enig i at en skal tenke seg veldig godt om før en fullfinansierer.

Førstehjemslån i Nordea

Det stemmer at det er mulig å få inntil 100 % finansiering, men dette er i dagens marked unntaket og ikke regelen. Du skal ha en veldig sterk sak for å få fullfinansiert i dag. Nye kunder som banken ikke kjenner til får sjelden fullfinansiert nå.

For de som ikke har egenkapital finnes det muligheter. Startlån fra kommunen er det mange som benytter seg av. Disse lånene viker også i prioritet i forhold til andre banker, og de fleste bankene godtar disse lånene som egenkapital (siden de viker i prioritet tar de den risikoen det er å låne ut over 90 % av sikkerheten).

Realkausjonist er et annet alternativ, men da er det viktig at realkausjonisten er godt nok informert om hva dette ansvaret innebærer.

Jeg lurer litt på hvorfor det ikke er spart opp noe egenkapital. Er det pga. nylig avsluttet utdannelse er det forståelig, men jeg blir litt mer betenkt om noen har vært i full jobb i flere år uten å ha spart noen ting. Hvis de ikke har lært seg å legge noe til side, hvordan skal de da klare å betjene et lån og alle de andre utgiftene som følger med? De som ikke har noen oppsparte midler vil heller ikke ha noen buffer. Hva da hvis det dukker opp en uforutsett regning?

Jeg vil anbefale dere å starte med sparing så fort som mulig både på BSU og annen sparing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...