Gå til innhold

Vil banken godta salg av gammel for kjøp av ny?

Anbefalte innlegg

Gjest Jenny, 37
Skrevet

Jeg fikk for noen få år siden førstegangslån i DnBNOR for kjøp av egen selveierleilighet (kr 1,6 mill.). Jeg hadde da (som nå) ingen egenkapital.

Jeg kan tenke meg på lengre sikt (innen de neste 5 årene) å selge denne leiligheten (den er lett omsettelig), for sannsynligvis 4-500.000 mer enn hva jeg kjøpte den for. Dette fordi verdien har økt (bl.a pga økt areal).

Vil banken kunne gå med på at jeg sletter boliggjelden, sitter plutselig med EK, og vil da ha en ennå høyre årslønn hos en attraktiv arbeidsgiver i privat sektor - for å få boliglån til en bolig til kr 4 mill? Jeg er kun 1 person (har ingen planer om å gifte meg, det er helt sikkert).

Jeg kan betjene lånet. Spørsmålet er hvordan noe slikt vil se ut for banken...vet dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg fikk for noen få år siden førstegangslån i DnBNOR for kjøp av egen selveierleilighet (kr 1,6 mill.). Jeg hadde da (som nå) ingen egenkapital.

Jeg kan tenke meg på lengre sikt (innen de neste 5 årene) å selge denne leiligheten (den er lett omsettelig), for sannsynligvis 4-500.000 mer enn hva jeg kjøpte den for. Dette fordi verdien har økt (bl.a pga økt areal).

Vil banken kunne gå med på at jeg sletter boliggjelden, sitter plutselig med EK, og vil da ha en ennå høyre årslønn hos en attraktiv arbeidsgiver i privat sektor - for å få boliglån til en bolig til kr 4 mill? Jeg er kun 1 person (har ingen planer om å gifte meg, det er helt sikkert).

Jeg kan betjene lånet. Spørsmålet er hvordan noe slikt vil se ut for banken...vet dere?

Det er vel vesentlig at du oppgir din brutto inntekt og hvilke eventuelle andre lån du har.

Skrevet

Nei, banken vil bare godta egenkapitalen når du faktisk har solgt leiligheten du bor i nå. At du tror du kommer til å tjene på den er ingen garanti for banken, så du må selge først, vise hva du har i egenkapital, og så blir dette vurdert i sammenheng med inntekten din.

Husk at de fleste seriøse banker krever 20% egenkapital for å gi lån, og på 4 mill. blir jo det en del penger. I tillegg må du vise at du kan betjene lånet med god margin. Å kjøpe hus til 4 mill alene skal litt til å klare.

Skrevet

Da vi solgte for to år siden fikk banken prisvurdering på boligen vår og gikk ut fra at vi ville få solgt boligen til den prisen og at dette minus restlånet vårt + en del sparepenger da var egenkapital. Dette satt sammen med inntekt ble grunnlaget for hvor mye lån vi kunne ta for å kjøpe den nye boligen. Den nye boligen kjøpte vi før den gamle var solgt.

Nå var dette i de gode tidene da hvor de fleste boliger ble solgt raskt og til over prisantydning, det kan jo tenkes at det er annerledes nå, men jeg tror nå likevel det er veldig vanlig å kjøpe før man selger og da må jo nødvendigvis bankene ta utgangspunkt i et fremtidig salg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...