Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg er en 20 år gammel jente som ble sammen med min første type for 5 mnd siden. På den tiden røyket han, men han sluttet en uke før vi ble sammen fordi han vet at jeg ikke liker røyk. Jeg er veldig taknemlig for det selv om jeg vet at det var vanskelig for ham i begynnelsen, men etterhvert var det liksom aldri noe mer snakk om det og han ga ladri uttrykk for at han lengtet etter det. Han sa selv at han aldri skulle begynne å røyke igjen fordi han ikke ville fortsette å ødelegge lungene sine på den måten og han har blitt mer opptatt av å ta vare på helsen sin etter at vi ble sammen.

Tingen er det at jeg har i utgangspunktet vanskeligheter med å stole på folk pga ting som har skjedd tidligere i livet mitt, men jeg har følt at jeg kan stole på han fordi han har vært så åpen og ærlig med meg. Mange av tingene har har fortalt meg, er ting som skremmer meg litt, men som jeg alikevel takler fordi det ikke har involvert meg.

Så er saken den at her for to uker siden, fant jeg en røykpakke i lommen hans. Han påstod det var sjefen sin, fordi sjefen hadde kjørt ham hjem og bedd ham passe på den for ham. Jeg ble skeptisk til dette fordi jeg vet at sjefen snuser sm en helt, men har aldri sett ham røyke. Og det var en petterøes-pakke, som var det samme som typen min røyka i utgangspunktet.

Det gikk nå forbi. Men to dager etterpå hadde han en røykpakke i lommen igjen. En 10-pakkning. Jeg sa ingenting til ham, han sa ingenting til meg, men da han skifta klær og buksa ble liggende på gulvet, sjekka jeg; 6 røyker igjen. Samme historien dagen derpå; 4 røyker igjen. Jeg konfronterte ham med det, han sa det var for å slappe av på jobb pga stress, og at han ikke kom til å røyke fast. Han ville heller ikke fortelle meg om stress på jobb fordi jeg stressa så mye med min jobb i utgangspunktet. Dagen etterpå var det ingen røykpakke.

Dagen etter det igjen så møtte jeg ham på jobb. Det så ut som han hadde en røyk i lommen, men etter en toalett-tur var den borte. Dagen etter det igjen fant jeg en ny røyk i lommen hans og konfronterte ham igjen. Da ble han sint på meg og sa jeg ikke forstod eller ville høre. Vi diskuterte dette frem og tilbake, jeg fortalte at jeg ikke likte at dette var måten hans å takle stress på og at han burde finne en bedre måte å gjøre det på, men at dette heller fikk være en midlertidig løsning. Han sa at han ikke prøvde å skule det for meg, men alikevel unngår han å si det og snakke om det i det hele..

Nå har han hettop dratt på jobb. Han hadde en røyk i bokselommen fra før helga, men tok på seg en annen bukse i dag. Men han tok med seg den andre buksa UT av rommet for å legge røykpakken i den buksa han hadde på seg nå.

Godt mulig jeg overreagerer litt her. Det er egentlig ikke selve røyken det handler om, men måten han oppfører seg og "skuler, men ikke skuler" røyken på som gjør at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle dette og om jeg klarer å stole på ham. Jeg er redd for at han skal begynne å røyke fast igjen, og det vil jeg ikke. Jeg vil heller ikke at dette skal ødelegge for oss, for jeg elsker ham virkelig.

Kan noen hjelpe meg og fortelle meg hva som er rett og hva som er galt. Hva skal jeg gjøre, og hvordan skal jeg snakke med ham om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noengang røkt selv? Vet du hvor vanskelig det er å slutte?

Det er snakk om røyking. Det er ikke verdens undergang. Fortell han at det er HELT iorden for deg at han røyker, men du vil sette pris på om han ikke røyker inne.

Med en gang du forteller han dette, vil dere få et mye mere avslappet forhold.

Spør du meg, krisemaksimerer du og lager et helvete ut av absolutt ingenting.

Jeg har forsøkt å slutte selv og vet hvor jævlig kjipt det er og hvor amper jeg blir.

Skrevet

Tipper typen din er flau over at han ikke klarer å slutte å røyke. Han vet også hvor skuffet du kommer til å bli dersom han sier det til deg. Tviler på at han skjuler særlig annet for deg. Dere har tross alt bare vært sammen i fem mnd...

Skrevet

Himmel til krisemaksimering på deg, frøken.

Skrevet

Husker jeg var i et forhold selv hvor dette med røyking var et tema.. Jeg var ikke så fornøyd med at han røykte, han var ikke så fornøyd med at jeg til stadighet ga uttrykk for hvor ekkelt og unødvendig jeg syns det var..

Det som slår meg i ditt tilfelle er at du må vel ha merket at han begynte å røyke igjen?! Lukter jo av ånden og klærne til de som røyker, selv om det ikke er så mange pr. dag?

Teit av han å skjule det, ikke være ærlig med deg om dette. Det fungerer nok som bensin på bålet for din del og gjør deg enda mer fiksert på dette enn om han bare hadde innrømt det fra første stund!

Hva med å ta en real prat om dette? Virker som om dere har gjort dette til et mye større tema enn det trenger å være. Ikke ødelegg forholdet på grunn av en ting som dette!

Gjest Gjest_Mann 45_*
Skrevet
for to uker siden, fant jeg en røykpakke i lommen hans.

Men to dager etterpå hadde han en røykpakke i lommen igjen

da han skifta klær og buksa ble liggende på gulvet, sjekka jeg;

Samme historien dagen derpå;

Dagen etterpå var det ingen røykpakke

Dagen etter det igjen fant jeg en ny røyk i lommen hans

Han hadde en røyk i bokselommen fra før helga,

Kjæresten din har et lite problem: Han sliter med å slutte å røyke. Det klarer han nok, om han ønsker deg sterkt nok. Men han har et mye større problem med å bo sammen med en kontrollerende og anklagende kvinne. Herregud, jente, hva har du i hans bukselommer å gjøre? Hvis noen hadde oppført seg slik mot meg som du gjør mot ham, ville både jeg tatt med meg både røykpakker og bukser og flyttet i en fart. Stakkars mann.

Skrevet
Kjæresten din har et lite problem: Han sliter med å slutte å røyke. Det klarer han nok, om han ønsker deg sterkt nok. Men han har et mye større problem med å bo sammen med en kontrollerende og anklagende kvinne. Herregud, jente, hva har du i hans bukselommer å gjøre? Hvis noen hadde oppført seg slik mot meg som du gjør mot ham, ville både jeg tatt med meg både røykpakker og bukser og flyttet i en fart. Stakkars mann.

Signerer. Kjæresten din er en voksen mann som bestemmer over seg selv.

Skrevet

Dump han, han er ikke verdt det.

Han bør kunne snakke med deg om dette. Og om han skjuler det for deg så gudene vite hva annet han skjuler for deg.

Mest sannsynlig er han utro og. Bli kvitt fyren!

Skrevet

Vær nå snill med jenta!!

Tror nok at du bør legge vekk helt dette røyke greiene, slutt å snok i hans ting. Syns det er ille at en mann på 20 år føler at han må skjule at han røyker før dama si, og da mener jeg også at det er du som har et problem her.

At du ikke liker at han røyker er en ting, men du kan faktisk ikke kontrollere dette for ham.

Selv er jeg gift med en som røyker, jeg er ikke røyker selv. Selvfølgelig hadde det vært kjekt om han sluttet, men det er uansett ikke min avgjørelse.

Ikke lag dette til et større problem enn det er, er mitt råd

Skrevet

Fortsetter du sånn som dette er du nok singel om 5 mnd....

Skrevet
Fortsetter du sånn som dette er du nok singel om 5 mnd....

Og kommer nok til å forbli singel også isåfall.....

Skrevet

Be ham om å begynne med snus istedet? da får han nikotin og det stinker ikke av klærne.

Men.. synes du krisemaksimerer situasjonen.. det er ikke bare,bare å skulle slutte fordi noen _andre_ vil at du skal. Man må ville det selv for å klare det.

Skrevet

Beklager, men jeg har ikke mye mer sympati enn de andre her... Da jeg leste overskriften- "Kjæresten min skjuler ting for meg", tenkte jeg umiddelbart at dette hørtes ille ut, her er det en fyr som ljuger om kredittkortgjeld, som chatter med toppløse damer bak din rygg, eller som har en usjarmerende vane med å drikke vodka før frokost.

Og så sliter han med å slutte å røyke? :skratte:

Neida, så veldig morsomt er det ikke, og jeg skjønner godt at du ikke liker det. Men hvis du virkelig er glad i fyren er det lite taktisk å la dette bli en stor sak. Og det er det i ferd med å bli, siden han smugrøyker i redsel for din reaksjon.

Han slutter når han selv er klar for det. I mellomtiden synes jeg du bør være streng på innerøyking, fordi det plager deg, og ellers be om litt håndvask og tannpuss før dere setter dere i sofakroken. Problem solved ;)

Skrevet

Tingen som dere ikke helt forstår er at det er faktisk ikke røyken det er snakk om. Joda, jeg liker ikke den delen heller, men det er ikke det som er hovedpoenget.

Det jeg reagerer på er at i steden for å komme til meg å si at han stresser på jobb og har det vanskelig på jobb så tar han til trøst med en røyk uten å nevne hverken for meg at han er stressa eller at han røyker. Jeg har ting som henger igjen fra fortiden som gjør meg skeptisk til mennesker og som gjør at jeg har vanskelig for å åpne meg og han er veldig opptatt av at vi skal snakke sammen om ting når jeg føler meg i det litt depressive humøret, og det er og da veldig viktig for meg at han også er åpen og forteller meg hvordan han har det.

Godt mulig det kom dårlig frem i første posten, og da beklager jeg det,

Skrevet

Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig at han ikke kommer til deg med dette, basert på din forhistorie.

Men å kreve at han skal klare å ta hensyn til det i alle henseender er for mye forlangt.

Han lyver jo ikke om noe virkelig ille, som noen her sa. Han er bare flau over å ikke klare å slutte å røyke.

selv om mannen min og jeg har et veldig åpent forhold og kan snakke om alt, er det noenting jeg vil ha for meg selv.

Ikke fordi det er hemmelig, men fordi jeg vil ha litt privatliv.

Jeg tror du må velge å stole på ham. Tillit er ofte et valg. Så prøv å ikke la ham lide for det som har skjedd deg før, ved å bla. kontrollere lommene hans.

Da er sjansen stor for at han bryter ut av forholdet etter en stund.

Ikke fordi han ikke er glad i deg, eller ha noe å skjule, men fordi du kveler det fine dere imellom med mistenksomheten din.

Skrevet
Tingen som dere ikke helt forstår er at det er faktisk ikke røyken det er snakk om. Joda, jeg liker ikke den delen heller, men det er ikke det som er hovedpoenget.

Det jeg reagerer på er at i steden for å komme til meg å si at han stresser på jobb og har det vanskelig på jobb så tar han til trøst med en røyk uten å nevne hverken for meg at han er stressa eller at han røyker. Jeg har ting som henger igjen fra fortiden som gjør meg skeptisk til mennesker og som gjør at jeg har vanskelig for å åpne meg og han er veldig opptatt av at vi skal snakke sammen om ting når jeg føler meg i det litt depressive humøret, og det er og da veldig viktig for meg at han også er åpen og forteller meg hvordan han har det.

Men du går jo i lommene hans! Jeg vil si at det er han som har grunn til å ikke stole på deg.. Helt seriøst.. Jeg hadde blitt dritsur hvis kjæresten min hadde snoket i vesken eller lommene mine

Skrevet

Jeg har opplevd utroskap og løgn i månedsvis med eksen min, men jeg nekter ikke kjæresten min å være med bestevenninnen sin allikevel, enda det var bestevenninnen til eksen eksen var utro med. Du burde ikke la kjæresten din lide for noe som har skjedd tidligere, lev litt i nuet. Mistenksomheten din kommer til å ende opp med å kvele ham. Han prøver å slutte for din del, og det er faktisk plent umulig å slutte å røyke for noen andre enn seg selv, og det er kanskje et faktum han skammer seg over. Selv hadde jeg ikke funnet meg i at kjæresten drev og snoket i tingene mine på den måten du gjør, men hver sin lyst. Jeg tenker det er et spørsmål om tid før han ikke orker mer av snokingen din og bryter ut.

Skrevet
Jeg har opplevd utroskap og løgn i månedsvis med eksen min, men jeg nekter ikke kjæresten min å være med bestevenninnen sin allikevel, enda det var bestevenninnen til eksen eksen var utro med. Du burde ikke la kjæresten din lide for noe som har skjedd tidligere, lev litt i nuet. Mistenksomheten din kommer til å ende opp med å kvele ham. Han prøver å slutte for din del, og det er faktisk plent umulig å slutte å røyke for noen andre enn seg selv, og det er kanskje et faktum han skammer seg over. Selv hadde jeg ikke funnet meg i at kjæresten drev og snoket i tingene mine på den måten du gjør, men hver sin lyst. Jeg tenker det er et spørsmål om tid før han ikke orker mer av snokingen din og bryter ut.

Jupp, signerer på denne! Jeg har sluttet å røyke, men den gangen ville jeg det selv. Skulle jeg sluttet å røyke fordi noen ba meg om det, hadde jeg heller valgt å gjøre det slutt. Røyken var min beste venn. Ingen skulle komme mellom oss!! :)

ah, glad jeg er kvitt den nå altså.

TS: Ikke vær navlebeskuende på DINE BEHOV og DINE sår. Det er helt ok å ha brent seg noen ganger, men iom at du er kun 20 år, kan det ikke være allverdens seriøse forhold som har brent deg deg så mye at du de neste 20 årene kan fortelle dine kjæreser at de må oppføre deg slik du bestemmer, for hvis ikke blir du trist. Man kan ikke bruke fortiden sin for å manipulere folk rundt seg heller.

Vi er mange på KG som har opplevd både det ene og det andre her i livet, men man kan ikke bruke det som en unnskyldning for å gjøre hva man vil!

Voks opp og slikk sårene!

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Hvis det bare er det du reagerer på, og ikke røyken, så er det jo bare å gjøre som andre sier her: La han røyke (eller slutte i sitt eget tempo) og bare ha en deal om at han ikke røyker inne osv. Det er faktisk veldig godt jobba av han å kutte såpass ned og bare ta seg et par på jobb. Han vil ikke skjule det for deg hvis du sier at det er OK for deg, og jeg synes heller du skal oppmuntre han enn å være mora hans som roter i lommene og bare gir han enda dårligere samvittighet når han sprekker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...