Gå til innhold

Engelsktalende kunder mer høflige

Fremhevede innlegg

Gjest Fropessor Snurre
Skrevet
Skjønner ikke hvor dere treffer disse som ikke holder oppe dører og ikke sier takk, jeg. Og jeg bor i Oslo, ja.

Jeg treffer disse menneskene overalt i Oslo, og jeg har bodd i Oslo i over 30 år. Blitt verre med årene. :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du sier noe der TS!!

Jeg jobber for tiden i en matbutikk som hadde åpning i år (så jeg har vert med fra starten)

Helt fra begynnelsen har vi fått printet inn at vi skal være hyggelige mot kundene, gjerne smaltalke litt, smile masse, hvis de spør hvor ting er skal vi vise dem vei (ikke peke) osv..osv...

Fortsatt føler jeg at folk er sure! Når jeg sitter i kassen og sier "Heihei!" og smiler så bredt jeg kan får jeg ofte bare et blikk tilbake, eller et mumlende "heeei" tilbake. Spør jeg om kviteringen hører jeg ofte bare "mmmpff" eller noe i den duren, og når jeg ønsker dem en god dag er det å dra et beskjedent smil det eneste de tør gjøre :eeeh:

Ikke det at jeg er irritert på disse kundene eller noe, men som du ts nevner så tror jeg også at folk i norge ikke er så vandt med service og høffelige fremmede. Jeg tror det er flere mennesker med sosialangst enn vi fatter her til lands..

I sommer har vi også hatt en god del turister, i hovedsak tyske og engelsktalende. De engelske er helt fantastiske! smiler og skryter :)

Så er det de tyske da.. De prøver å være hyggelige de også stakkars, men når de hverken kan engelsk eller norsk blir alt såå mye vanskeligere! (jeg skjønner ikke hvordan de klarer seg på ferie uten å kunne komunisere med folk!)

Vet du hva som er bra? Når jeg er neste kunde møtes blikkene våre, og uten at vi har sagt et ord ser vi at vi tenker det samme om den håpløse, sure mannen/dama! Og så himler du med øynene, og jeg undertrykker et knis.

Jeg prøver å ikke irritere meg over andre og bare bry meg med hva jeg faktisk kan forandre - nemlig min egen oppførsel... Men det holder av og til hardt... Skal vi sette litt mer pris på det som er hyggelig i hverdagen, kanskje? :-)

Skrevet

Der jeg jobber så er det policy å si hadet til kunder når de går, og da får jeg ofte mange hyggelige svar selv om jeg bare sier "Hadet". Altså, "ha en fin dag" osv. Synes generelt alle kundene mine er veldig greie og høflige, men kan hende at jeg bare glemmer de som ikke er det fordi det ikke ville vært noe vits i å huske dem.

Men det kan godt hende at når man fordømmer nordmenn som mindre hyggelige enn turister, at feilen ligger hos en selv som ikke tar det første skrittet. Folk flest er hyggelige og greie, men ofte må man sette ting i gang selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...