kaprifolen Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Noe jeg har registrert i det siste, er at av alle de kundene vi har innom butikken, er det turistene som ofte er høfligst. I det siste har det hendt flere ganger at engelsktalende kunder kommer inn, smiler, skryter av butikken, og forklarer hva de er ute etter/sier at de gjerne bare vil titte. Når de går, sier de "thank you, have a nice day!". Og samtlige ganger jeg har registrert dette, så har det vært slik at når de kommer tilbake, så smiler de bredt, spør meg hvordan jeg har det i dag, og presenterer også familie/annet reisefølge som evt ikke var med første gangen. Ikke noe slik neie og håndhilse, men en hyggelig gest. Jeg spør selvsagt de også om de har en fin dag, og utdyper gjerne med at jeg håper de har en fin ferie i Norge? Flere som har lagt merke til dette? Jeg synes det er så hyggelig, nemlig! Jeg kjenner at jeg tenker at hverdagen hadde blitt mye koseligere hvis vi nordmenn turte å prate mer med hverandre!? Vi er jo så utsultet på skikkelig service, at vi oppfatter det som genuint/eller plagsomt, bare ekspeditørene hilser og tilbyr seg å hjelpe...
Damiana Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 He he, ja, du har definitivt et poeng der. Man trenger ikke dra lenger enn til Sverige før imøtekommenheten virkelig er en helt annen enn hos veldig mange nordmenn. Samtidig så er det ikke alle som er supersosiale og interessert i alt og alle, og det må jo folk få lov til, noen vil bare være i fred og har ingen interesse av smalltalk med fremmede, så folk er rett og slett bare forskjellige
kaprifolen Skrevet 17. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2009 Ja, selvsagt! Det må man få lov til! Men synes bare forskjellene blir så enormt synlige når man sammenligner kundene på denne måten, basert på kulturforskjeller... Når kanskje 5 av 10 norske kunder er korte i svarene, og at reaksjonen deres ved "serviceinnstilt tiltale" begrenser seg til et minumum av høflighet.. Da blir det liksom enda mer synlig når 8/9 av 10 turister er så mye hyggeligere! Hehe! Lurer på om statistikkene for sosialangst, sjenanse osv er lavere i land med mer utadvendt samfunnskultur?
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Jeg er en slik kunde som liker å hilse og også gjerne snakke med ekspeditører. Og jeg ser på det som en selvfølgelighet å si ha det bra når jeg forlater lokalet. Dog er det noen få ganger hvor jeg opplever at de ansatte i butikken er meget uhjelpsomme og heller liker å prate med hverandre enn å tilby noe som helst hjelp hvis man måtte lure på noe, eller at de rett og slett er ganske sure.
leirbål Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg er en slik kunde som liker å hilse og også gjerne snakke med ekspeditører. Og jeg ser på det som en selvfølgelighet å si ha det bra når jeg forlater lokalet. Dog er det noen få ganger hvor jeg opplever at de ansatte i butikken er meget uhjelpsomme og heller liker å prate med hverandre enn å tilby noe som helst hjelp hvis man måtte lure på noe, eller at de rett og slett er ganske sure. Jeg føler ganske ofte at de i butikkene elsker jobben sin, hadde det ikke vært for de slitsomme kundene som alltid skal komme og handle noe... Jeg er blid, høflig og pratsom, men får veldig ofte elendig service. Å oppleve at betjeningen sukker tungt og himler med øynene når jeg ikke forstår hvor varen jeg har spurt etter er, når de vifter med armen i en vid bue og sier "borti der" er frustrerende, men ikke uvanlig. Så jeg pleier ikke å si noe særlig til butikk betjeningen lenger, hvis ikke de viser meg interesse utover et minimum. Så det går nok begge veier dette. Endret 18. august 2009 av leirbål
Tink Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Normenn er uhøflige!!! Hvor ofte opplever du at folk holder døren oppe for deg? Hvor ofte opplever du at du får takk når du holder døren oppe for andre? Jeg har ofte lyst å BRØLE vær så god til de som ikke takke meg, evt få de til å gå inn igjen bare for å smelle døren i trynet på dem! Som nevt, briter er fantastiske på høflighet og service. Sist jeg reiste hjem fra skotland, hvor dører ble holdt oppe, hvor "alle" ønsker deg en god dag, smiler og takker, det første som skjer hjemme i Norge, på flyplassen.. Jeg får en dør i trynet og en busssjøfør som nekter og komme ut av bussen for å hjelpe meg! Velkommen hjem! Takk skal du faen meg ha!
Gjest Sandbekken Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Du sier noe der TS!! Jeg jobber for tiden i en matbutikk som hadde åpning i år (så jeg har vert med fra starten) Helt fra begynnelsen har vi fått printet inn at vi skal være hyggelige mot kundene, gjerne smaltalke litt, smile masse, hvis de spør hvor ting er skal vi vise dem vei (ikke peke) osv..osv... Fortsatt føler jeg at folk er sure! Når jeg sitter i kassen og sier "Heihei!" og smiler så bredt jeg kan får jeg ofte bare et blikk tilbake, eller et mumlende "heeei" tilbake. Spør jeg om kviteringen hører jeg ofte bare "mmmpff" eller noe i den duren, og når jeg ønsker dem en god dag er det å dra et beskjedent smil det eneste de tør gjøre Ikke det at jeg er irritert på disse kundene eller noe, men som du ts nevner så tror jeg også at folk i norge ikke er så vandt med service og høffelige fremmede. Jeg tror det er flere mennesker med sosialangst enn vi fatter her til lands.. I sommer har vi også hatt en god del turister, i hovedsak tyske og engelsktalende. De engelske er helt fantastiske! smiler og skryter Så er det de tyske da.. De prøver å være hyggelige de også stakkars, men når de hverken kan engelsk eller norsk blir alt såå mye vanskeligere! (jeg skjønner ikke hvordan de klarer seg på ferie uten å kunne komunisere med folk!)
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Normenn er uhøflige!!! Hvor ofte opplever du at folk holder døren oppe for deg? Hvor ofte opplever du at du får takk når du holder døren oppe for andre? Jeg har ofte lyst å BRØLE vær så god til de som ikke takke meg, evt få de til å gå inn igjen bare for å smelle døren i trynet på dem! Jeg er av den oppfatning at det er fryktelig uoppdragent å ikke holde oppe døren for folk som kommer bak deg, samt eldre og for barnevogner. Selv gjør jeg det automatisk, men får sjeldent et takk. En gang skulle jeg inn på Glassmagasinet og holdt døren oppe for to eldre damer som kom bak. De takket. Så kom det jo en til, og som den personen jeg er ville jeg ikke slenge igjen døren midt i fleisen på han. Han sa ikke et pip, bare gikk gjennom som det var den største selvfølgelighet at man skulle åpne døren for ham. Jeg angret særdeles mye på at jeg ikke bare hadde latt døren være slik at han selv kunne ha åpnet den. Høflighet er blitt en mangelvare, selv om det er mange som faktisk er høflige.
Gjest SmallTalk Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 I sommer har vi også hatt en god del turister, i hovedsak tyske og engelsktalende. De engelske er helt fantastiske! smiler og skryter Så er det de tyske da.. De prøver å være hyggelige de også stakkars, men når de hverken kan engelsk eller norsk blir alt såå mye vanskeligere! (jeg skjønner ikke hvordan de klarer seg på ferie uten å kunne komunisere med folk!) Nå finnes det rimelig mange nordmenn som i større eller mindre grad snakker tysk, da, så helt uten kommunikasjon er de ikke. I tillegg så er det ikke så stor forskjell mellom norsk og tysk, men mindre de virkelig snakker "Niederdeutsch" eller tyrolske aksenter. Men jeg må si at jeg kjenner igjen norske kunders oppførsel på matbutikken, ihvertfall en del av dem. Skulle tro at mange av dem legger igjen oppdragelsen når de går inn butikkdøra. :gjeiper:
Ella_Grey Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 I det siste har det hendt flere ganger at engelsktalende kunder kommer inn, smiler, skryter av butikken, og forklarer hva de er ute etter/sier at de gjerne bare vil titte. Når de går, sier de "thank you, have a nice day!". Nå har jeg opplevd britiske soldater, som har vært litt vel hyggelige i butikken der jeg jobbet. Så alt med måte sier nå jeg Men jeg tror vi nordmenn er vant til at vi ikke skal "kaste bort" tiden med å være hyggelig mot fremmede. Jeg hilser på de ansatte, smiler og sier takk. Men er ikke så god på small-talk. Når jeg er i usa/england, kan jeg small-talke'e med de fleste, men det føles så rart å gjøre det på norsk. Vet ikke hva jeg skal si, eller hvordan jeg skal formulere det...
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Når det gjelder de engelsktalende, så er det jo bare snakk om "tomme" ord og gloser. De er vant med å si det, har sagt det siden de lærte å snakke og mener absolutt ingenting med det. Har bodd i USA noen år, og nå bryr jeg meg ikke, men i begynnelsen kjente jeg at jeg ble dritirritert på alle folka som sa "have a nice day", "god bless you" og "please" og thank you" i hytt og vær uten å mene det (og det hører du godt etterhvert)...
Tabris Skrevet 18. august 2009 #12 Skrevet 18. august 2009 (endret) Jeg setter veldig stor pris på høflighet hos både kunder og ansatte i butikker, og gjør det jeg kan for å være høflig og vennlig tilbake. Jeg er i hvertfall aldri uhøflig eller frekk, og forstår heller ikke de som oppfører seg slik. Men generelt "small-talk" med fremmede er jeg ikke god på. Jeg finner "Å, så kaldt det er i dag. Ja, huff, jeg vurderte om jeg skulle ta den tykke jakken på i dag, men bestemte meg for den tynne likevel"-samtaler gudsjammerlig meningsløse og kjedelige. Ang. tomme fraser så er vel "Kan du sende meg potetene?" sånn sett også en tom frase siden man vel aldri forventer et nei på et slikt spørsmål. Likevel foretrekker jeg det langt fremfor "Send meg potetene". Endret 18. august 2009 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #13 Skrevet 18. august 2009 Når det gjelder de engelsktalende, så er det jo bare snakk om "tomme" ord og gloser. De er vant med å si det, har sagt det siden de lærte å snakke og mener absolutt ingenting med det. Har bodd i USA noen år, og nå bryr jeg meg ikke, men i begynnelsen kjente jeg at jeg ble dritirritert på alle folka som sa "have a nice day", "god bless you" og "please" og thank you" i hytt og vær uten å mene det (og det hører du godt etterhvert)... Helt enig der. Jeg irriterer nesten vettet av meg over alle som sier "how are you" eller "How do you do". Det er i utgangspunktet spørsmål, men det blir ikke stilt som spørsmål. Tonefallet er ikke et spørsmål, og det sies uten blikkontakt, og det er ikke meningen at man skal svare på det. Gud så irriterende det er. Og "nice to meet you", selv om vi ikke har snakket sammen annet enn sagt navnene våre, og vi vet begge at det bare er bullshit. Åh, det er så irriterende!
Concertina Skrevet 18. august 2009 #14 Skrevet 18. august 2009 Når det gjelder de engelsktalende, så er det jo bare snakk om "tomme" ord og gloser. De er vant med å si det, har sagt det siden de lærte å snakke og mener absolutt ingenting med det. Har bodd i USA noen år, og nå bryr jeg meg ikke, men i begynnelsen kjente jeg at jeg ble dritirritert på alle folka som sa "have a nice day", "god bless you" og "please" og thank you" i hytt og vær uten å mene det (og det hører du godt etterhvert)... Jeg ble ikke dritlei (bodde i uk i 3 år), men nært ja. Det er jo bare fraser, de mener jo ingenting med det. Man lærer fort når de faktisk forventer å få høre hvordan du FAKTISK har det på høflighetsfrasen "how are you" - det er ikke meninga du skal si noe annet enn "fine thanks, how are you?" med mindre du ikke faktisk kjenner vedkommende veldig godt Og hva er det med å kalle alle og enhver "love"? Hva kaller de kona/mannen hjemme da når man bruker slike ord til villt fremmede? Jeg var i utgangspunktet veldig høflig før jeg dro til UK, etter å ha bodd der så måtte jeg bare plukke av meg litt overhøflighet som ikke funker i Norge, "kan jeg få en øl takk" fungerer ikke Når det er sagt, jeg sier alltid hei/hade i butikken, alltid takk hvis noen holder opp døra/hjelper meg på toget (barnevogn), og holder selv opp dører/hjelper med å løfte barnevogner på tog/buss (og irriterer meg grønn over at ingen andre tilbyr seg selv om de har mye mindre stæsj med seg enn meg og helt klart er sterkere...). ...i utgangspunktet så anser jeg alt dette som normal høflighet, men det er jo ikke så utbredt lengere...
Gjest Lommerusk Skrevet 18. august 2009 #15 Skrevet 18. august 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #16 Skrevet 18. august 2009 Engelsk har flere høfflighetsfraser man kan bruke i dagligtalen uten at ting blir påtatt. Det har med størelsen på vokabularet å gjøre. De (engelskmenn) er vant til å kryddre talen med små høfflighetsfraser. Her i Norge er vi mer direkte og ikke alle de Engelske høfflighetsfrasene har en direkte Norks oversettelse. Det er helt greit å si "sir" på Engelsk, men man bruker ikke herr og fru her i Norge, det har rett og slett gått ut på dato. Jobber på et stort business hotell her i Oslo og 90% av dagligtalen er på Engelsk.
Eliizabeth Skrevet 18. august 2009 #17 Skrevet 18. august 2009 Helt enig! Vi har ei fra USA som er innom en gang i blant, hun er utrolig hyggelig. Igår kom hun til meg og sa "Hello! How are you sweetie?" osv. Er så koselig å være på jobb når vi får slike kunder
Sheherasade Skrevet 18. august 2009 #18 Skrevet 18. august 2009 Til en viss grad enig med TS, men bare til en viss grad. Ja, de fleste kulturer er nok høfligere enn nordmenn. Men som flere sier her; det de sier betyr ikke nødvendigvis så mye. Bodde i Paris et halvt år. Og franskmenn er meget høflige og formelle i måten de snakker på. Men makan til arrogant og frekk oppførsel (i hvert fall parisere)! De kunne være sarkastiske og nedlatende, men dønn høflige. Da var det godt å komme hjem til Norge hvor høflighetsfrasene kanskje ikke sitter like løst, men hvor det faktisk ofte er mer varme bak det liketille språket. Men det å si takk og holde døren oppe osv, det bør mange nordmenn bli flinkere til!
Zzyzx Skrevet 18. august 2009 #19 Skrevet 18. august 2009 Hvor ofte opplever du at folk holder døren oppe for deg? Hvor ofte opplever du at du får takk når du holder døren oppe for andre? Rundtom fire ganger bare i dag. Skjønner ikke hvor dere treffer disse som ikke holder oppe dører og ikke sier takk, jeg. Og jeg bor i Oslo, ja.
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 18. august 2009 #20 Skrevet 18. august 2009 Men generelt "small-talk" med fremmede er jeg ikke god på. Jeg finner "Å, så kaldt det er i dag. Ja, huff, jeg vurderte om jeg skulle ta den tykke jakken på i dag, men bestemte meg for den tynne likevel"-samtaler gudsjammerlig meningsløse og kjedelige. Jeg skjønner jo at "small-talk" blir brukt som konversasjon for å "break the ice", men jeg er ikke noe god på å snakke om meningsløse ting. Å snakke om været er grusomt kjedelig. Dog vil jeg jo si at å stå fast i en heis med 5 andre mennesker som ikke sier ett eneste pip i løpet av 15 minutter er nesten spesielt, men det er vel sånn at ingen vil være den første som sier noe- og/eller føler at de ikke bør/kan/skal si noe. Man vil vel føle seg litt som "Se, h*n snakker!" Helt enig der. Jeg irriterer nesten vettet av meg over alle som sier "how are you" eller "How do you do". Det er i utgangspunktet spørsmål, men det blir ikke stilt som spørsmål. Tonefallet er ikke et spørsmål, og det sies uten blikkontakt, og det er ikke meningen at man skal svare på det. Gud så irriterende det er. Jeg pleide å tro at det var stilt som et spørsmål og svarte vanligvis med med bare "Fine, thanks", til jeg forsto at jeg måtte legge til "And how are you?" for ikke å få et blikk som skulle vise at jeg tydeligvis var uhøflig. Noen ganger har jeg faktisk fått høre noe mer tilbake fra de ansatte, men det har kun vært hvis det har vært få folk tilstede. Sjeldnere får jeg nesten hele livshistorien. I beste agurktid hver sommer er det for eksempel oppslag i avisene der blant annet amerikanske turister lovpriser Norge som feriemål, og den jevne, naive, lett navlebeskuende nordmann sluker selvsagt denne rosen med sluk, søkke og snøre. Amerikanerne i mellom er historien gjerne en helt annen, og hos dem blir vi nordmenn gjerne også sett på som kalde, tilbaketrukne og skeptiske fordi vi har et litt mer sobert og ærlig forhold både til oss selv og menneskene rundt oss. Jeg har merket meg at noen nordmenn har en tendens til å unngå å svare hvis de blir kontaktet av en turist som vil spørre om veien. Turisten kommer enten med et kart og spør pent om du vet hvor det og det stedet er. Jeg pleier å henvise dem til det stedet såfremt jeg vet hvor det er. Hvis ikke, så sier jeg jo klart at jeg ikke vet. At en engelskmann eller amerikaner foreslår en drink eller kaffekopp "en dag" betyr slett ikke at han eller hun mener det. Det er, som du sier, bare meningsløse fraser. Når man først er klar over dette, så er ikke akkurat engelsk/amerikansk "høflighet" spesielt imponerende. Det er jo ikke bare i England eller USA dét skjer da. Kan like godt skje her i landet. Jeg synes det er litt på grensen til uhøflighet for hvis man kom til å spørre en dag, så kan de aldri...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå