Gjest Oppgitt Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Hei, er både forbauset og oppgitt akkurat nå. Stemmer det at dersom en av partene har vært skilt i mindre enn to år må man framvise en erklæring i tillegg til skifteattesten, en erklæring fra ekspartneren? Hva F er dette?? Beviser ikke skifteattesten at ting er opp-, avgjort og ferdig? Vi var så klare for å ta en kjapp tur på Tinghuset, først og fremst fordi vi har kjøpt leilighet sammen, har særkullsbarn (og en ekskone fra helvete), og ville sikre oss juridisk. Men det blir altså umulig fordi vi ikke har en ekstra erklæring? At ekskona skulle skrive under på noe sånt nå er helt, helt usannsynlig, det er bare moro for henne at det tar lengre tid for ham (det har gått lang, lang tid allerede, det offentlige somlet både med separasjonen og skilsmissen), så hvis vi må ha en slik attest er det bare å begynne å skrive samboeravtaler i fleng Hvor henvender jeg meg i så fall for å høre om dette? Folkeregisteret? Tinghuset?
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Hei, er både forbauset og oppgitt akkurat nå. Stemmer det at dersom en av partene har vært skilt i mindre enn to år må man framvise en erklæring i tillegg til skifteattesten, en erklæring fra ekspartneren? Hva F er dette?? Beviser ikke skifteattesten at ting er opp-, avgjort og ferdig? Vi var så klare for å ta en kjapp tur på Tinghuset, først og fremst fordi vi har kjøpt leilighet sammen, har særkullsbarn (og en ekskone fra helvete), og ville sikre oss juridisk. Men det blir altså umulig fordi vi ikke har en ekstra erklæring? At ekskona skulle skrive under på noe sånt nå er helt, helt usannsynlig, det er bare moro for henne at det tar lengre tid for ham (det har gått lang, lang tid allerede, det offentlige somlet både med separasjonen og skilsmissen), så hvis vi må ha en slik attest er det bare å begynne å skrive samboeravtaler i fleng Hvor henvender jeg meg i så fall for å høre om dette? Folkeregisteret? Tinghuset? har du fått prøvingsattesten? Da har du det du trenger.
Pastor Knut Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 (endret) Hei, er både forbauset og oppgitt akkurat nå. Stemmer det at dersom en av partene har vært skilt i mindre enn to år må man framvise en erklæring i tillegg til skifteattesten, en erklæring fra ekspartneren? Hva F er dette?? Beviser ikke skifteattesten at ting er opp-, avgjort og ferdig? Hei. Jeg blir litt nysgjerrig på hvem som har sagt dette. Reglene sier at når det er to år eller mindre siden ekteskapet ble oppløst, må det foreligge erklæring enten fra tidligere ektefelle eller arvinger eller skifteretten. Det er altså enten tidligere ektefelle eller arvinger eller skifteretten. Dere behøver ikke både tidligere ektefelle og skifteretten. Har dere erklæring fra skifteretten, da holder det. Her er reglene i sin helhet: Den som tidligere har vært gift og ved ekteskapets opphør levde i formuesfellesskap, må ha erklæring fra ektefelle, arvingene eller skifteretten, om at skiftet er foretatt eller påbegynt. Slik erklæring er ikke påkrevet dersom det på annen måte legitimeres at skifte er foretatt eller påbegynt. Er det gått mer enn to år siden ekteskapet ble oppløst og dette opphørte på annen måte enn ved død, er det tilstrekkelig at vedkommende opplyser at det er skiftet med den tidligere ektefelle. Men ta kontakt med folkeregisteret der dere prøver ekteskapsvilkårene for å få helt sikre opplysninger. Jeg har ikke lenger noe med prøvingsarbeidet å gjøre, så det kan jo være at noe har gått i glemmeboka hos meg Men det høres rart ut at både tidligere ektefelle og skifteretten må erklære. Det holder med en av dem. Men som sagt, ta en telefon til folkeregisteret. Det er det tryggeste. Og som en annen pekte på i tråden: Har dere fått tilsendt gyldig prøvingsattest, da er det den som gjelder for vigsler. Den og legitimasjon er det vigsler trenger for å kunne vie dere. Endret 17. august 2009 av Pastor Knut
Gjest TS Oppgitt Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 har du fått prøvingsattesten? Da har du det du trenger. Takk for svar Så hvis noe er galt med "søknaden" eller hva man skal kalle det, så stopper det der, du får ikke prøvingsattest. Vi har ikke kommet så langt ennå, etter at det ble bestemt var første skritt å google litt for å finne ut hvordan vi ordner dette (han har gjort det en gang for mange år siden, og jeg har aldri gjort det, så vi er rimelig grønne), og da fant jeg altså denne informasjonen. Og Pastor Knut, takk for utfyllende svar og henvisning til lovtekst. Når jeg leser den ser jeg jo at det du sier stemmer, det er et krav til enten/eller. Og det er jo logisk at hvis du ikke har noen attest på at skifte er utført, må ha en erklæring, det sier seg selv at det ene ekteskapet må være avsluttet før du begynner på det neste, ellers blir det bare rot Men da må jeg si at norge.no har ordlagt seg dårlig- for det var der jeg fant denne informasjonen. Jeg siterer ordrett: "For personer som har vært gift tidligere kreves skifteerklæring. Hvis det er mindre enn to år siden siste ekteskap ble oppløst, kreves erklæring fra tidligere ektefelle eller arvinger". Og det hadde vært moro, dersom man etter en langtrukken ferd mot skilsmisse fremdeles var i ekskonas/eksmannens juridiske klør Jeg håper og tror dere har rett, da slipper vi å skulle gjennom en jungel av testamenter, forsikringer, viljeserklæringer og kontrakter. Kanskje jeg til og med kjøper meg et nytt skjørt i anledning dagen, og vi feirer med en pils på cafeen over gata! Hurra! Hilsen en ikke fullt så oppgitt TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå