Gjest ts Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg er en jente på 20 år. Har ikke skole eller lærlingplass, bor hjemme hos foreldrene mine. Har søkt, og søker på lærlingplasser. men til nå har det ikke gitt resultater. Har att kontakt med ot, men ikke skjedd noe der ennå. Har jeg krav på noe fra nav (tiltaksplass, stønad eller lign.) Må jo ha noe å leve av. Jeg har jobbet hver sommer, men sommerjobbene tar jo slutt. Og fått signal om at det er ikke bare å ansette en jente i den alderen jeg er i, som leter etter lærlingplass. får jeg en midlertidig jobb, så tror de (med rette) at jeg slutter når jeg får meg lærlingplass. Er jo først og fremst lærlingplass jeg vil ha, så jeg får fullført utdannelsen min. men skulle så gjerne hatt ett annet arbeid i mellomtiden. kan ikke kreve at foreldrene mine skal holde meg med lommepenger i min alder.
Wonders Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Jeg har vært i din situasjon. Og det er frustrerende. Man må jo bare finne seg en jobb. Nav bruker 100 pr på å innvilge søknader. Du bør ikke leve på dine foreldre, det er ingen god følelse. Sjekk ut av de andre i din klasse har gjort, kanskje. 1
Gjest Glør Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Fortsett å søk jobber og lærlingeplasser, og mens du venter kan du søke om sosialstønad. Du har krav på noe i lommepenger, selv om du bor hos foreldrene dine.
Renesmee Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Jeg ville søkt på andre jobber i mellomtiden jeg. Butikkmedarbeider f.eks Så kan du jobbe der mens du fortsetter å søke etter lærlingeplass.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Det er ALLTID mulig å få en eller annen jobb, mens man venter på den jobben/læreplassen man ønsker seg. Med litt tålmodighet, og selvsagt litt egeninnsats, vil det alltid dukke opp en eller annen jobb. Man bør ikke være kresen, og heller ikke sitte på ræva og vente til rett jobb dukker opp. Mange som gjør det... Btw, det tar seg også litt bedre ut at man har en eller annen jobb når man søker på læreplasser, enn at man ligger hjemme i senga og drar seg... Forresten; det er kanskje ikke nok å bare sende søknader i øst og vest. Noen telefoner, og helst personlig oppmøte, må ofte til.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #6 Skrevet 31. august 2009 Jeg er en jente på 20 år. Har ikke skole eller lærlingplass, bor hjemme hos foreldrene mine. Har søkt, og søker på lærlingplasser. men til nå har det ikke gitt resultater. Har att kontakt med ot, men ikke skjedd noe der ennå. Har jeg krav på noe fra nav (tiltaksplass, stønad eller lign.) Må jo ha noe å leve av. Jeg har jobbet hver sommer, men sommerjobbene tar jo slutt. Og fått signal om at det er ikke bare å ansette en jente i den alderen jeg er i, som leter etter lærlingplass. får jeg en midlertidig jobb, så tror de (med rette) at jeg slutter når jeg får meg lærlingplass. Er jo først og fremst lærlingplass jeg vil ha, så jeg får fullført utdannelsen min. men skulle så gjerne hatt ett annet arbeid i mellomtiden. kan ikke kreve at foreldrene mine skal holde meg med lommepenger i min alder. du har krav på sosialhjelp da du er myndig og dine foreldre ikke er pliktig. du kan også få den del det koster å ha deg i hus. deling på husutgifter
Leiah Skrevet 31. august 2009 #7 Skrevet 31. august 2009 du har krav på sosialhjelp da du er myndig og dine foreldre ikke er pliktig. du kan også få den del det koster å ha deg i hus. deling på husutgifter Ingen har krav på sosialhjelp. Det er en skjønnsbasert ytelse og dermed ingen rettighetsbasert ytelse!
Gjest ts Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 Jeg har fremdelest ikke fått meg noe jobb det sliter å gå på den måten her, har ikke tordes å på nav heller. jeg har alltid hatt sommerjobb, og har ikke problemer med noe slags jobb. tar hva som helst. men her jeg bor er det ingen ledig jobb. jeg møter opp personlig, leverer søknader osv. selvsagt er jeg villig til å flytte for å få jobb, men kan jo ikke flytte til en stor by med enorme husleie for en jobb i 50% f.eks. så det at det alltid finnes en jobb er en sannhet med modifikasjoner. jeg kan ikke akuratt søke på en ledig stilling som tannlege her heller
Noli Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Hva med allmenfaglig påbygg? (Det heter kanskje ikke det lenger...?)
Gjest Fisk73 Skrevet 31. august 2009 #10 Skrevet 31. august 2009 Hva med vikarbyråer? Der er det jo alltids en mulighet for å få korte og lengre oppdrag. Ellers lykke til med å finne lærlingeplass!
Gjest ts Skrevet 31. august 2009 #11 Skrevet 31. august 2009 Finnest ikke et vikarbyrå i mils omkrets her. påbygging er ikke så aktuelt. ser jo i mediene at det er mange som sliter med å få lærlingplass. noen yrker ser det ut til å være mer vanskeligt en andre. så jeg vet ikke. må jo bare fortsette å prøve. men er vanskeligt. (før noen sier noe om min måte å skrive på, har en midlertidig skade i hånden min. derfor få store bokstaver osv )
Renesmee Skrevet 31. august 2009 #12 Skrevet 31. august 2009 Jeg fant meg heller ikke læreplass med en gang etter fullført 2.år. Tok derfor påbygning, og neste vinter dukket drømmelæreplassen opp i en annonse. Jeg flyttet mange mange mil (18 timer bilkjøring, eller 2 flyreiser unna) for denne jobben. Det var tungt å bo så langt hjemmefra, men det var verdt det.
Gjest XO Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Jeg er en jente på 20 år. Har ikke skole eller lærlingplass, bor hjemme hos foreldrene mine. Har søkt, og søker på lærlingplasser. men til nå har det ikke gitt resultater. Har att kontakt med ot, men ikke skjedd noe der ennå. Har jeg krav på noe fra nav (tiltaksplass, stønad eller lign.) Må jo ha noe å leve av. Jeg har jobbet hver sommer, men sommerjobbene tar jo slutt. Og fått signal om at det er ikke bare å ansette en jente i den alderen jeg er i, som leter etter lærlingplass. får jeg en midlertidig jobb, så tror de (med rette) at jeg slutter når jeg får meg lærlingplass. Er jo først og fremst lærlingplass jeg vil ha, så jeg får fullført utdannelsen min. men skulle så gjerne hatt ett annet arbeid i mellomtiden. kan ikke kreve at foreldrene mine skal holde meg med lommepenger i min alder. Kan hende jeg tar heeelt feil her, men er det ikke sånn at skolene, vgs, er pliktige til å skaffe lærlingplass til elevene sine eller noe sånt? (Som en forsikring på at man ikke velger en utdannelse man ikke får mulighet til å fullføre p.g.a situasjoner som din?)
babord Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 De er ikke pliktige til å finne lærlingplass, men jeg tror de er pliktige til å tilby et VK2 som fører frem til fagbrev på skolen.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Du kan søke om sosialhjelp. Da får du til livsopphold ev. noe i tillegg dersom du har en avtale med foreldrene dine om å betale f.eks. 1000 kr i husleie. Kjenner en i din situasjon som ikke får lærlingeplass grunnet finanskrisa. Vedkommende bor for seg selv og får dekket husleie og livsopphold fra sosialkontoret. Ikke ideelt, men en nødløsning. Vedkommende søker på alle mulige jobber, men det er forferdelig vanskelig når du er 18 år og uten arbeidserfaring. Nå har skolene begynt og det er ikke sikkert at det er ledig plass på noen som passer en. Ikke alt er A4. Håper det ordner seg for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå