Gå til innhold

Ubetalt husleie - utkastet utleier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lost_*
Skrevet

Jeg leide ut leiligheten i sommer - og sitter her med en strømregning og ubetalt husleie fra vedkommende.

Den første mnd betalte h*n leien, men i 1.5 mnd (juli og halve august) kom ingen penger inn. Jeg prøvde å kontakte h*n ofte, men ingen tok tlf ellers var den avslått. Til slutt kastet jeg vedkommende ut, etter at h*n hadde tøyd grensene og fristene flere ganger, med en advarsel en uke før om ikke pengene kom inn, måtte h*n flytte. H*n går på sosialen, og nå får jeg vite at neste trygd kommer til å gå til neste husleie, ikke det h*n skylder meg. H*n sier at h*n har søkt om utlegg om det hun skylder meg, men uten å vite om kommunen kommer til å dekke det. Og det virker ikke som om h*n akter å betale det.. "Takk for lånet" står det i meldingen.

Vi hadde ingen kontrakt, men jeg har alle meldinger bevart på mobilen som jeg har fått/sendt til h*n - i tillegg bankutskrift for første betalingsleie + dato for hvor lenge personen kom til å bo der. Går det ann å få disse pengene eller er de tapt? Jeg er student og har ikke spesielt god råd - jeg sitter her med følelsen av at jeg er svindlet. H*n har brukt av strømmen vår og brukt leiligheten som egen - gratis - og h*n visste vel før h*n flyttet inn at h*n kom til å unngå oss og la regningen være ubetalt. Jeg hørte med en venn som er ferdig med jus, og han sa at man kunne sende alt til inkasso. Er det noen som vet om det er mulig? Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte eller noe. Føler meg fortapt akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dyrt å være dum, det har du nå erfart. Lær av det, og glem saken. Pengene dine får du aldri tilbake.

Gjest Gjest_lost_*
Skrevet

Hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med - trenger du heller ikke å svare.

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet

Jeg synes gjesten du refererer til formulerte seg ganske godt jeg. Her kan ts åpenbart vært dumsnill, og det lønner seg sjelden. Hun kan nok heller ikke forvente å få pengene tilbake, og ta bør hun heller ta dette som en lærdom :)

Skrevet

Tror ikke det er bare enkelt for en privatperson å gå til inkassoselskap, og tror det koster deg litt også.

For det andre tror jeg ikke du har rettslig krav på et øre sålenge du ikke faktisk har skrevet en KONTRAKT med henne...

Skrevet

Jasså? Tøft å høre sannheten? Deal with it, slutt og sutre! Du har tapt pengene dine fordi du har vært veldig dum. Det må du faktisk ta konsekvensen av! Du får ingen sympati her inne, det får være måte på å være naiv!

Skrevet

Ingen kontrakt, og intet depositum? Da vet du to ting som skal være med neste gang du leier ut.

Skrevet
Ingen kontrakt, og intet depositum? Da vet du to ting som skal være med neste gang du leier ut.

:ler:

Gjest Gjest_lost_*
Skrevet

Problemet er at h*n skulle leie ut kun én mnd (det fikk jeg forhåndsbetalt for), og plutselig ville leie mer. Da sa jeg at h*n måtte betale det inn, og så forsvant h*n av radaren lenge. Og jeg ringte og ringte, mens jeg var i utlandet, uten noe hell. Jeg er ikke her for sympati, jeg er her for råd.

Skrevet
Problemet er at h*n skulle leie ut kun én mnd (det fikk jeg forhåndsbetalt for), og plutselig ville leie mer. Da sa jeg at h*n måtte betale det inn, og så forsvant h*n av radaren lenge. Og jeg ringte og ringte, mens jeg var i utlandet, uten noe hell. Jeg er ikke her for sympati, jeg er her for råd.

Det er ingenting du kan gjøre, uten kontrakt så kan du ikke bevise avtalen deres.

Det vil ikke hjelpe med meldinger på mobilen.

Du må nok bare leve med at disse pengene har du mistet og neste gang skriver du kontrakt!

Skrevet

Tviler på at det går, men det er mulig å ta kontakt med sosial kontoret h*n tilhører og høre hva de kan hjelpe deg med.

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Mitt råd er å holde seg unna sosialklienter som leietagere - har aldri hørt om slike tilfeller som faktisk fungerer.

Lei i all hovedsak ut til firmaer, jeg holder meg langt unna private i det hele tatt.

Skrevet
Tviler på at det går, men det er mulig å ta kontakt med sosial kontoret h*n tilhører og høre hva de kan hjelpe deg med.

sosialkontoret har selvsagt taushetsplikt, så hva skulle det vært godt for? Nei, ts har gjort noen en vennetjeneste og vært naiv, det koster.

Skrevet

Du kan jo ikke bevise den muntlige avtalen.

Du kan ikke stille opp i retten og si "jammen hun saaaa at hun skulle altså". Da sier hun bare at "det har hun aldri sagt" og så er man like langt.

Neste gang, vær smartere.

Gjest Gjest_lost_*
Skrevet

Jeg kan jo bevise at hun skulle bo der til 15.8, men at jeg måtte be henne dra tidligere pga manglende husleie, siden jeg sender inn leiedato til min utleier (som ikke er privatperson) som skriver det inn på pc. Og teller ikke meldinger noe? De er skriftlig, og de kommer rett fra henne, hvor det står at hun skal betale innen den og den dato etc.

Gjest Sandbekken
Skrevet
Mitt råd er å holde seg unna sosialklienter som leietagere - har aldri hørt om slike tilfeller som faktisk fungerer.

Lei i all hovedsak ut til firmaer, jeg holder meg langt unna private i det hele tatt.

Det vare en fæl ting å skrive! Nå grer du alle under samme kam sanna!

Tenk på alle de sosialklienter som sliter med å finne seg et sted å bo..

Hvis alle utleigere har en slik holdning blir jo livet til dem som er i en vanskelig livssituasjon utrolig mye verre!

Gjest Gjest_L
Skrevet

Du stiller nok litt svakere uten kontrakt, men en muntlig skal være like gyldig, den er bare vanskeligere å bevise.

Men alt er ikke nødvendigvis tapt, en bekjent hadde samme problemet (men med kontrakt), de som leide betalte ikke og h*n hadde ikke tatt depositum.

H*n fikk hjelp gjennom huseierenes landsforbund og råd om hvordan hun skulle gå frem. H*n gikk vel til slutt gjennom namsmannen og fikk etterhvert trekk i lønna til den som ikke hadde betalt husleie. Tok ca et år før pengene begynte å dukke opp og det vil nok ta nesten et år til før hun har fått inn husleia med renter (små beløp hver måned). Så det er faktisk mulig, men tar litt tid.

Så en ide er å ta kontakt med namsmannen/namsfogden og høre om du har en sak evt hvordan du skal gå frem.

Skrevet
For det andre tror jeg ikke du har rettslig krav på et øre sålenge du ikke faktisk har skrevet en KONTRAKT med henne...

Joda, juridisk sett har hun krav på pengene. Det blir bare vanskeligere å bevise når hun kun har en muntlig avtale.

Skrevet

Trenger ikke bruke h*n når du skriver hun vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...