Gjest Gjest_dame_* Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 aldri eid bil tidligere og aldri hatt uhell registrert på meg heller (hvis noe sånt finnes for oss ikke-bileiere), er dame på 33 år bilen jeg skal kjøpe er en 2001 modell til 90 000,- personbil (på fysisk størrelse med en Quasqai), 5 dører, bensinmotor hva kan jeg forvente å måtte betale i forsikring? hvilke andre utgifter er det knyttet til en sånn bil (sett bort fra bensin og reperasjon) - hva kan jeg forvente i veiavgift og årsavgift? andre avgifter?
monkeyhub Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Du kan jo gå inn på ulike forsikringsselskap sine nettsider og se om de har kalkulatorer på bilforsikring. Noen selskap gir rabatter for feks parkering i egen garasje, om bilen har rabatt ol. Dersom du er medlem i en fagforening kan det være lurt og sjekke om de har samarbeidsavtale med forsikringsselskap - da kan det være rabatter å hente! Nito har feks gode avtaler med gjensidige. De fleste forsikringsselskaper vil også gi deg en bedre pris om du samler flere forsikringer i det aktuelle selskapet. Så om du har feks innboforsikring, uføreforsikring og reiseforsikring i tillegg, vil det lønne seg å ha de i samme selskap. Ellers er det fullt mulig å forhøre seg hos flere selskaper, be om et tilbud og så vurdere det ut i fra tilbudene du får.
monkeyhub Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 PS. Veiavgift og årsavgift er det samme og ligger på 3000-3500 kr. Husker ikkje nøyaktig sum. Den er den samme for de aller fleste biler (mener det er litt forskjell dersom du har dieselmotor m/u partikkelfilter? - men det gjelder ikkje din bensinbil). Ellers må du ta høyde for utgifter til service og EU-godkjenning, nye dekk og forbruksvarer som spylervæske, motorolje, vaskemiddel etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå