Gå til innhold

Hvilken Politisk Ideologi tilhører du

ff  

26 stemmer

1. 1. aew

• Anarkisme
      1
    • Kommunisme
      3
    • Sosialisme
      10
    • Syndikalisme
      0
    • Konservatisme
      1
    • Liberalisme
      8
    • Fascisme
      1
    • Nasjonalisme
      2
    • Teokratisme
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Melchizedek
Skrevet

Hvilken Politisk ideologi tilhører du eller er du mest enig med ?

det er hva jeg spør om

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anser meg selv for å være nasjonalist og også konservativ.

Har også blitt kalt facist/nazist mange ganger, men tar det med et skuldertrekk. Kommunisme er tross alt verre. :)

Skrevet

Jeg anser meg selv som en demokratisk sosialist.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Liberalisme

Skrevet

Min politiske ideologi er grønn.

Skrevet

Sosialliberalisme

Skrevet

Ingen -ismer er sunne hvis det overdrives. Litt av det meste er vel det beste.

Skrevet

Liberalisme på noen områder, konservatisme på andre.

Definitivt ikke sosialisme eller kommunisme.

Jeg mener at demokratisk sosialisme er en selvmotigelse i seg selv.

Skrevet
Jeg mener at demokratisk sosialisme er en selvmotigelse i seg selv.

På hvilken måte er det en selvmotsigelse?

Gjest Jinx82-utlogget
Skrevet
På hvilken måte er det en selvmotsigelse?

Tipper Salma tenker på at sosialisme i ekstrem versjon, kommunisme, ikke er demokratisk, men mer et enevelde/diktatur. I utgangspunktet var vel ikke kommunisme ment å være slik, men kommunisme i sin opprinnelige, forestilte form har aldri fungert i praksis, da vi mennesker ikke er identiske individer med like verdier, ønsker, tankesett o.s.v

Skrevet (endret)
Tipper Salma tenker på at sosialisme i ekstrem versjon, kommunisme, ikke er demokratisk, men mer et enevelde/diktatur. I utgangspunktet var vel ikke kommunisme ment å være slik, men kommunisme i sin opprinnelige, forestilte form har aldri fungert i praksis, da vi mennesker ikke er identiske individer med like verdier, ønsker, tankesett o.s.v

Vel, problemet her er også at folk likestiller kommunisme med sosialisme. Sosialisme er ikke det samme som kommunisme. Jeg kunne aldri tenkt på meg selv som kommunist. Jeg er riktignok sosialist i min helhet, men jeg tror også på demokratiet. Heller et konservativt styre som er valgt demokratisk, enn en kommunistisk diktator som har kuppet til seg makt, og som ikke tillater frie valg.

Endret av Yvonne
Gjest Jinx82-utlogget
Skrevet
Vel, problemet her er også at folk likestiller kommunisme med sosialisme. Sosialisme er ikke det samme som kommunisme. Jeg kunne aldri tenkt på meg selv som kommunist. Jeg er riktignok sosialist i min helhet, men jeg tror også på demokratiet. Heller et konservativt styre som er valgt demokratisk, enn en kommunistisk diktator som har kuppet til seg makt, og som ikke tillater frie valg.

Hvilke folk da?

Skrevet (endret)
Hvilke folk da?

Vel, hvem da eller hvor mange er jo vanskelig å svare på, men enkelte er av den oppfatning om at man automatisk er nødt til å være kommunist om man er sosialist. Den har jeg fått hørt mange ganger, noe som for min del ikke stemmer. Ja, det kan godt hende det er enkelte idéer som f. eks Karl Marx fremmet som jeg kan si meg enig med, men kommuismen slik man har kjent den i praksis til nå, kan jeg ikke si meg enig i, og jeg kaller meg heller derfor ikke kommunist. Jeg har ikke tro på revolusjon gjennom diktatorvelde eller enemakt.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...