Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Jeg har kjøpt en Ipod classic med 120 gigabytes (er det ikke?), og har begynt å legge inn cd-ene mine. Men etter bare sånn ti-tolv cd-er, har jeg kun 110 gigabytes igjen. Dette var litt foruroligende, for en av grunnene til at jeg kjøpte den med aller mest lagringskapasitet, var jo at jeg ville kunne legge inn hele cd-samlingen min på maaange cd-er, og mere til. Er det sånn at man kanskje heller bør gjøre om filene til mp3, så de tar mindre plass? Ødelegger det lydkvaliteten, kan man høre forskjell liksom? Hva pleier folk flest å gjøre? Og ikke minst, hvordan gjør jeg det? =)
Mr.Guy Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Du har nok altfor store filer ja. Om du gjør de om til MP3 av god kvalitet (320kbs) skal du ikke kunne greie å høre forskjell på de direkte fra CDen eller de på Ipoden ved bruk av øreplugger. Du kan finne mange programmer som gjør dette. bare søk på "File converter to mp3" og lignende. Sikkert noen her som vet om noen bra programmer.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Ok, men tar de mp3filene du nevnte nå liten nok plass? Hvor mye mindre er det enn hva en cd vanligvis er på? Takk!
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Og, er dette en ting jeg bør gjøre før jeg legger cd-en inn i iTunes? Før eller etter jeg har synkronisert iPoden min med iTunes? Jeg har jo allerede lagt inn endel album på Ipoden min, må jeg slette dem igjen og starte på nytt, eller gjør jeg dette direkte fra Ipoden? Jeg vet jeg er veldig clueless, har aldri vært borti dette før...
Gjest Coarvi Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Husk nå at en del av plassen på Ipoden går til andre ting også. Hvis ipoden din var helt tom for musikk/film/bilder ville det likevel ikke være 120GB igjen på den, fordi selve programvaren og sånt noe tar noen GB. På min ipod tar sånt ca 6 GB, dvs at ipoden min på 80 GB egentlig er på 74...
Gjest Coarvi Skrevet 16. august 2009 #6 Skrevet 16. august 2009 forøvrig kan du stille inn i iTunes at den skal importere sangene fra cd-ene dine til mp3. Tror du kan konvertere de som allerede ligger der til mp3 også. Men sjekk nå først hvor stor plass hver enkelt sang tar nå, sånn at du vet om sangene er unaturlig store...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Smart. Hvordan sjekker jeg hvor stor sang en enkelt sang tar? Og hvor stor plass bør den max ta?
Gjest Coarvi Skrevet 16. august 2009 #8 Skrevet 16. august 2009 Aner ærlig talt ikke hva den ultimate størrelsen er, er vel ca 3-4 MB for en vanlig sang (vanlig lengde altså). Mine er som regel 3-6 MB. Det ser du ved å høyreklikke på låtene (ikke i itunes, men i den mappa der du enn har lagt de...) og trykke på egenskaper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå