Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå er det ett år siden vi begynte å prøve, og jeg begynner å bli litt utålmodig, vil så gjerne at det skal skje noe snart!

Bare lurte på om det er noen her som har prøvd lenge og blitt gravide? Hva er neste steg, bør man bare fortsette og smøre seg med tålmodighet og vente til man forhåpentligvis får en positiv test? Eller kan det være lurt å oppsøke lege? Hva er det legen kan finne ut/gjøre i tilfelle?

Ett helt år føles bare så utrolig lenge, og man begynner jo å lure om det er noe galt som gjør at det ikke klaffer... Noen tips eller gode råd for hva man kan gjøre? Kan legge til at jeg har ganske regelmessige sykluser og vi har jevnlig sex.

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å prøvd i 1 år er det vanlig at man går videre til utredning for å se om det er noe galt med en av partene. Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen din. Der kan de finne ut om det er noe i veien med egg- og/eller spermkvaliteten, samt at dere kan prøve ut forskjellige fertilitetsmetoder som f.eks pergo.

Prøving er dessverre en tålmodighetsprøve for enkelte av oss :( Etter at vi hadde holdt på i et år, fikk jeg konstantert PCO. Heldigvis ble jeg gravid 3 ganger bare med å bruke naturmedisin, men det har dessverre endt i 1 dødfødsel, 1 MA og 1 SA. Nå har jeg begynt på dobbel pergo, uten at det har hjulpet så mye heller... Men jeg vet i alle fall at jeg kan bli gravid og gir ikke opp ;)

Lykke til videre med prøvingen!

Skrevet

Etter man har prøvd aktivt i ett år kan man gå til legen å få en utredning. Gå til fastlegen din og h*n vil henvise deg videre til en gynekolog.

Gynekologen vil snakke med deg for å høre hvordan syklusen din er. Noen blodprøver vil bli tatt og en gynekologisk undersøkelse med ultralyd.

Mannen din sin sæd vil bli testet.

Svarene på disse prøvene vil avgjøre hva som gjøres neste gang. Ofte er hsg røntgen noe som gjøres, eller lap.

Skrevet
Etter å prøvd i 1 år er det vanlig at man går videre til utredning for å se om det er noe galt med en av partene. Så jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen din. Der kan de finne ut om det er noe i veien med egg- og/eller spermkvaliteten, samt at dere kan prøve ut forskjellige fertilitetsmetoder som f.eks pergo.

Man kan ikke finn ut noe om eggkvaliteten før man har tatt ut egg ved f.eks IVF.

Skrevet
Man kan ikke finn ut noe om eggkvaliteten før man har tatt ut egg ved f.eks IVF.

Man kan se på størrelsen på eggene med UL, og det kan gi en idikasjon :wink:

Skrevet
Man kan se på størrelsen på eggene med UL, og det kan gi en idikasjon :wink:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her.

Mener du under vanlig syklus eller under FSH stimulering til IVF?

De aller fleste har jo vanlig str på eggene, men ikke alle har god kvalitet på eggene selv om de har vanlig str.

Skrevet
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her.

Mener du under vanlig syklus eller under FSH stimulering til IVF?

De aller fleste har jo vanlig str på eggene, men ikke alle har god kvalitet på eggene selv om de har vanlig str.

Selvsagt kan man ha dårlig kvalitet selv om det er god størrelse på eggene, men om dersom de er mindre og ikke ordentlig modne rett før eggløsning så vil ganske sikkert være av dårlig kvalitet også. Dette kan man se på UL. Dette kan man se i vanlig syklus også. Men ordentlig sjekk av eggene som ved IVF er selvfølgelig det aller beste, men de fleste av oss vil jo gjerne slippe å komme dit.

Skrevet
Selvsagt kan man ha dårlig kvalitet selv om det er god størrelse på eggene, men om dersom de er mindre og ikke ordentlig modne rett før eggløsning så vil ganske sikkert være av dårlig kvalitet også. Dette kan man se på UL. Dette kan man se i vanlig syklus også. Men ordentlig sjekk av eggene som ved IVF er selvfølgelig det aller beste, men de fleste av oss vil jo gjerne slippe å komme dit.

Enig med deg i det, men det er bare en av mange muligheter som kan være årsaken. Har lest utrolig mang "rare" diagnoser folk har fått etter masse prøver og undersøkelser.

Men dårlige eggkvalitet er heldigvis ikke så vanlig hvis du er ung.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...