Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Er det noen som har gått 1/2 årig realfagskurs for ingeniørutdanning?(Finnes bl.a. hos Høyskolene i Sør-Trøndelag og Bergen)
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Husk at det er stor konkurranse om plassene på disse kursene siden de bare tilbys på 2-3 steder i hele landet.
Annikken Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Jeg har gått. Men alternativet er å gå 2FY og 3MX (eller hva det heter nå) på privatistskole (allmenn påbygning). Ulemper forkurs: Det er steinhardt og krever disiplin (hvertfall om du ikke er så sterk i grunnleggende matte.) Fordeler forkurs: Du er godt rustet til ingeniør førsteåret starter. Fordeler allmenn påbygning: Det er ikke like hardt. Ulemper allmenn påbygning: Du vil ha det tøffere første året på ingeniørfag. Dersom du klarer å stå opp om mårran, gå på forelesninger og så jobbe med stoffet etter forelesningene 3-4 dager i uka, kjør på. Men vær bevisst på at matte og fysikk er et modningsstoff, så du må jobbe jevnt fra starten av så du ikke ramler av.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Jeg vipper mellom det kurset og privatistfag ja. Jeg mangler bare eksamen i 3 MX, så sånn sett er det kanskje dumt å "kaste bort" et halvt år på et forkurs. I tillegg betyr det mere lån - noe som jeg har nok av fra før. Anniken: På hvilken måte er det hardere å gå fra privatistfag og over til ingeniørutdanning? Jeg har forstått det slik at forkursene kun plukker ut og underviser i den matten som er relevant for ingeniørutdannelsen, mens man som privatist går gjennom hele vgs pensumet.
Annikken Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Anniken: På hvilken måte er det hardere å gå fra privatistfag og over til ingeniørutdanning? Jeg har forstått det slik at forkursene kun plukker ut og underviser i den matten som er relevant for ingeniørutdannelsen, mens man som privatist går gjennom hele vgs pensumet. Det er riktig at forkurs-pensumet tar for seg bare utvalgte deler av temaene. I fysikken, for eksempel, er dette likevel ganske mange tema - alt fra bølger til elektrisitet til Newtons lover skal dekkes, og det er likevel ganske mange tema. MEN - de går mer i dybden på temaene. I matten har jeg ikke konkrete eksempler, men generelt kan man si at der privatistskolene dekker flere tema, så går de ikke fullt så mye i dybden som på forkurset. Men det kan godt være dette i større grad gjelder fysikken, da kravet for ingeniørfag "bare" er 2FY, mens matte er 3. Uansett vil jeg si at det viktigste med tanke på ingeniørfag senere er at du får med deg det grunnleggende. At du husker potensregnereglene og lærer deg derivasjon, toppunkt bunnpunkt graf, grunnleggende om rekker osv. til du begynner på ingeniørfag. Det finnes dessuten også oppfriskningskurs på sommerstid du kan ta mellom privatisthalvåret og ingeniørfagene. Så med tanke på at du "bare" skal ha matte, ville jeg vurdert privatist - men det er kanske ikke mulig å ta både 2 og 3MX samtidig på et halvt år som privatist? Et faktum man også må ta med er at det er veldig sosialt på forkursutdanningen. Flere jeg gikk i klasse med hadde kjent hverandre siden forkurset.
Gjest strykebrett Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Det er som Anniken sier her, forkurs er veldig nyttig og gjør det lettere for deg når du begynner på høgskolen. Jeg jobbet i noen år mellom videregående og høyere utdanning og sleit en del med mattefagene på universitetet fordi det var så lenge siden sist at jeg hadde glemt mye. Hvis du har gått forkurs sitter grunnkunnskapen skikkelig hos deg før du begynner på ingeniørlinja og det kan hjelpe deg veldig mye. Det koker vel egentlig ned til hvor god kontroll du har på stoffet om du har bruk for hele forkurset eller ikke. Det i trondheim er veldig bra i alle fall sier de jeg kjenner som har gått der.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 Jeg har 2 MX og 2FY fra før, så det vil i såfall "bare" være 3MX jeg evt. tar som privatist.
Gjest Filleguri Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 Jeg anbefaler deg å ta ettårig forkurs. Realfag er modningsfag som tar tid å lære seg. Du kan søke fritak fra fag du allerede har.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 En annen fordel med forkurs er vel at man ofte blir garantert studieplass ved den skolen man tok forkurset? :klø: Slik er det ihvertfall der jeg studerer.
Annikken Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 Jeg anbefaler deg å ta ettårig forkurs. Realfag er modningsfag som tar tid å lære seg. Du kan søke fritak fra fag du allerede har. Hun skal "bare" ha 3MX. Siden hun har 2MX er det kanskje ikke så farlig - med mindre det er lenge siden hun regnet matte? Fordelen med 1-årig er jo at man kan jobbe vedsidenav og slippe å ta opp noe særlig med lån. (Man har bedre tid til å bruke kvelder og helger til å lære.) En annen fordel med forkurs er vel at man ofte blir garantert studieplass ved den skolen man tok forkurset? :klø: Slik er det ihvertfall der jeg studerer. Sånn var det der jeg gikk også... du krysset av for hvilke studie du ville forsette på da du begynte på forkurs. Trådstarter, når hadde du matte sist? Hva var karakteren din i 2MX?
Gjest Gjest_Thomas_* Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Du kan jo også f.eks. følge undervisning i 2mx i høsthalvåret for å repetere, også ta 3mx i vårhalvåret. Du trenger ikke gå opp til ny eksamen i 2MX. Uansett så anbefaler jeg deg å følge undervisning på ett eller annet vis med mindre du tar ting ekstremt lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå