Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ønske om en uke til Italia i oktober, og flyr da til Pisa. Har veldig lyst til å tilbringe hele eller del av uka i Cinque Terre og trenger tips. Har noen anbefaling til et godt og rimelig bosted der? Eller er det bedre å bo i nærheten og heller ta dagsturer? I så fall, tips til overnattingssted? Hvordan er prisnivået? Alle tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var en liten tur innom Cinque Terre i sommer. Gikk selv mellom de to byene som ligger nærmest hverandre. Ruta kalles kjærlighetsstien og tar bare 1/2 time. Overnattet altså ikke, så kan ikke tipse deg der. Noen venner av meg sov derimot over i en av byene lengst vest. Og de var mer enn godt nok fornøyd med én overnatting.

Jeg tror derfor at en hel uke i Cinque Terre kan bli litt mye. Både Pisa og Firenze er nydelige byer som ligger i nærheten og kan med fordel kombineres med Cinque Terre.

Gjest Sommerjente.
Skrevet
Har ønske om en uke til Italia i oktober, og flyr da til Pisa. Har veldig lyst til å tilbringe hele eller del av uka i Cinque Terre og trenger tips. Har noen anbefaling til et godt og rimelig bosted der? Eller er det bedre å bo i nærheten og heller ta dagsturer? I så fall, tips til overnattingssted? Hvordan er prisnivået? Alle tips mottas med takk!
Gjest Sommerjente, prøver igjen....
Skrevet

Cinque Terre et helt spesielt område. Du kan fint bruke 1 uke der hvis du er interessert i å nyte og ta til deg alle inntrykk. Alle byene er særegne og flotte på sin måte. Oktober er en fin tid for da er det ikke for varmt, og da er det mindre turister. Du kan leie rom, ellers er det små hoteller. Det koster ca 800-1000 kr natten i et dobbeltrom.

Jeg har reist mye, men dette området er det som har gjort sterkest inntrykk på meg. Du har mye å glede deg til, ta med et godt kamera!

Skrevet

Cinque terre er absolutt en av de fineste ferieopplevelsene jeg har hatt.

Vi gikk alle på en dag. Turen mellom byene tok ganske kort tid. Fra ca 15 minutter på sti fire (kjærlighetsstien) til en drøy time og noen hundre meters stigning på stig en. Vi hadde også lange pauser i hver by, der vi tok inn inntrykk, drakk et par glass vin og litt is, og tok masse bilder. Vi syntes kanskje det var litt oppskrytt hvor tøft det skulle være å gå der, men det går vel litt på hvor vant man er med å gå tur fra før av, og hvor varmt det er når man er der.

Selv valgte vi å bo litt utenfor selve cinque terre, og heller ta toget inn. En uke hørtes ut som vel mye tid å bruke her. Prisnivået er også høyere enn i en del av byene rundt, og strendene er dårligere. Jeg ville heller satset på å bo et sted man kan bruke som utgangspunkt for dagsturer også andre plasser, både Pisa og Firenze er det verdt å bruke en dag i. Eventuelt flytte litt på seg.

Gjest Gjest_irene_*
Skrevet

Vi har vært i Cinque Terre mange ganger, og kan absolutt anbefale denne vakre delen av kysten.

Hvis du vil bo i selve Cinque Terre, har du ikke allverdens alternativer å velge mellom. Det er kun den ene av de fem byene, Monterosso, som det er litt "størrelse" på, og her finnes et par hoteller. I de andre byene går det mer på leie av rom (privat).

Vær obs på at det ikke nødvendigvis er strandvær i oktober, så ta høyde for at dere bor et sted der dere kan finne på ting selv om det skulle bli noen dager med regnvær.

Vi reiser ned siste uka i september, og har leid en fin ferieleilighet ikke langt unna Firenze. Og det blir nok minst 2 eller 3 dager med dagsturer til Cinque Terre :-) Resten av tiden blir nok delt mellom Firenze og byene nedover i Chianti.

Gjest Gjest_Mafalda_*
Skrevet

Sjekk ut denne siden hvor du finner masse informasjon og forslag til bosteder.

Her kan man drømme seg bort (og planlegge) i Italia-reiser.... sukk....

Skrevet

Har aldri vært på den kanten av Italia, så lurer på om det er noen av småbyene i nærheten av Cinque Terre som er koselige og som kan passe å bruke som utgangspunkt for dagsturer? Og som det også går an å være i et par dager. Og er det noen som kan anbefale et godt og rimelig overnattingssted i nærheten av de 5 landsbyene? Har søkt på utallige steder (B&B) på nettet, men det er jo umulig å vite hvordan beliggenheten er i forhold til å komme seg rundt...

Gjest Gjest_Mafalda_*
Skrevet
Har aldri vært på den kanten av Italia, så lurer på om det er noen av småbyene i nærheten av Cinque Terre som er koselige og som kan passe å bruke som utgangspunkt for dagsturer? Og som det også går an å være i et par dager. Og er det noen som kan anbefale et godt og rimelig overnattingssted i nærheten av de 5 landsbyene? Har søkt på utallige steder (B&B) på nettet, men det er jo umulig å vite hvordan beliggenheten er i forhold til å komme seg rundt...

Har du sjekket den siden jeg la ut i innlegget over ditt?

Monterosso er den største av disse småbyene.

Man kan gå på tur fra Monterosso til Riomaggiore (det er turstier hele veien) og da går man igjennom alle de 5 byene. Det går forøvrig også tog mellom byene.

Hvis du tenker på å bruke Cinque Terre som utgangspunkt for utflukter (eller utflukter i selve området) : Se fanen "udflugter" på linken min over. Eller så er det ca 10 mil til Genova, 11 mil til Pisa og 16 mil til Firenze.

Skrevet

Jeg har vært i Cinque Terre to ganger, begge gangene midt på sommeren. Jeg ville satt av to-tre dager der og de andre dagene i Firenze, hvor jeg også har vært to ganger. Cinque Terre er ved kysten og jeg kan se for meg at det er litt kaldt der, mens Firenze ligger mer beskyttet til inne i landet. Firenze er en fantastisk by og det er også mange flere muligheter for shopping, restauranter og uteliv. Det er også veldig mange kulturelle muligheter, muséer o.l.

Skrevet

Det er svært mange koselige småbyer både nord og sør for Cinque Terre. Når det gjelder beliggenhet; sørg for at du er langs jernbanelinjen. Enkelt og greit. Beste transportmiddelet til de 5 byene er utvilsomt toget, og det går ganske ofte. Men det kommer jo litt an på hva du vil gjøre i tillegg til å se Cinque Terre. Velger du å bo lenger sør, er du jo i fin posisjon for mange severdigheter i Toscana (Pisa, Firenze, Lucca mm).

Jeg vet om et rimelig og bra bosted, men da tar det ca. 1,5 time å reise til Cinque Terre. Er det for langt unna, synes du?

Gjest Gjest_ghl_*
Skrevet

Tenker meg å bo i en koselig by langs kysten hvor det også går an å bade hvis ikke det er for mye høst i begynnelsen av oktober...Men uansett vil jeg svært gjerne ha navnet på overnattingsstedet!

Skrevet

Levanto som ligger like nord for Monterosso er en veldig koselig liten by som er et ypperlig utgangspunkt for turer til Cinque Terre og området rundt :) Jeg har vært der flere ganger og kommer definitivt også til å reise tilbake dit i fremtiden :)

Levanto

Det går båt fra Levanto til Cinque Terre hver dag ut oktober. Jeg vil anbefale en dagstur til Portovenere som er en fantastisk fin liten by litt sør for Cinque Terre. Du kan ta båt dit fra Levanto :)

Videre er Portofino litt lengre nord også verd et besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...