Gå til innhold

Verge - kan jeg trekke meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er mulig å trekke seg som verge for sine barn? Jeg ble oppnevnt som verge da en slektning av barnas far hadde testamentert noe av arven til barna istedet for til faren deres. Denne slektningen hadde ikke livsarvinger. Slik jeg har forstått det har det vært en konflikt mellom denne slektningen og faren til barna. Nå har faren stevnet barna og det blir rettsak om arven. Jeg synes det er en stor belastning å involveres i dette. Min eksmann er ganske ustabil og jeg opplever situasjonen som utrygg. Kan jeg trekke meg som verge nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mulig du kan be overformynderiet taseg av pengedelen? Men verge for egne barn - ja da må du vel si fra deg omsorgen. Verge gjør mer enn å ta seg av penger men har all ansvar for beslutninger i forbindelse med barnet

Endret av liv
Skrevet
Mulig du kan be overformynderiet taseg av pengedelen? Men verge for egne barn - ja da må du vel si fra deg omsorgen. Verge gjør mer enn å ta seg av penger men har all ansvar for beslutninger i forbindelse med barnet

Det er bare i forhold til denne arvesaken jeg vil trekke meg. Da barna arvet fikk jeg et skjema jeg skulle skrive under på for å bekrefte at jeg kunne være verge. Pengene står på konto hos overformynderiet og skal stå der til barna blir 23 år. Men som barnas verge i denne saken må jeg møte i retten og jeg får vel også alle advokatutgiftene og ansvar for å betale saksomkostningene hvis barna taper saken? I tillegg må jeg forholde meg til advokaten og de andre arvingene som også har blitt stevnet. Jeg synes dette ansvaret blir alt for stort.

Skrevet
Det er bare i forhold til denne arvesaken jeg vil trekke meg. Da barna arvet fikk jeg et skjema jeg skulle skrive under på for å bekrefte at jeg kunne være verge. Pengene står på konto hos overformynderiet og skal stå der til barna blir 23 år. Men som barnas verge i denne saken må jeg møte i retten og jeg får vel også alle advokatutgiftene og ansvar for å betale saksomkostningene hvis barna taper saken? I tillegg må jeg forholde meg til advokaten og de andre arvingene som også har blitt stevnet. Jeg synes dette ansvaret blir alt for stort.

Ja, uff, tenk å måtte gjøre såpass for egne barn!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Du må nok ikke betale noe saksomkostninger når det er faren som går til retten, men advokatutgifter må du kanskje betale.

Skrevet
Ja, uff, tenk å måtte gjøre såpass for egne barn!

Jeg gjør det selvsagt hvis jeg må. Men jeg tror det hadde vært best både for barna mine og for meg hvis jeg kunne trekke meg. For det første må jeg treffe min eksmann som motpart i retten. Han er ganske ustabil og har vært voldelig mot meg før. For det andre må jeg sannsynligvis være med å betale saksomkostninger hvis arvingene taper denne saken. Selv om det er flere arvinger blir det sikkert minst 50 000 i utgifter på hver familie. For det tredje tapper denne saken meg for energi og gir meg søvnproblemer.

Noen som vet om man kan trekke seg som verge i denne arvesaken? Kan barna f.eks representeres av overformynderiet siden pengene står på konto der?

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke, men skjønner utfra hva du skriver hvorfor du vil trekke deg. Nå er det vel ikke du som må betale saksomkostninger og advokatutgifter, det blir nok heller tatt fra ungenes penger skulle jeg tro.

Men for å få et skikkelig svar bør du ta kontakt med overformynderiet i morgen, det er jo tross alt de som forvalter pengene.

Lykke til :klemmer:

Skrevet
Du må nok ikke betale noe saksomkostninger når det er faren som går til retten, men advokatutgifter må du kanskje betale.

Slik jeg har forstått det må jeg være med å betale advokatutgiftene til arvingene(ikke eksmannens) hvis det blir forlik. Hvis barna våre, og de andre barna som avdøde testamenterte arven til, vinner saken må eksmannen min (faren til barna) betale alle saksomkostningene. Hvs eksmannen min (faren til barna) vinner må jeg, og foreldrene til de andre barna som arvet, betale alle saksomkostningene, også saksomkostningene til eksmannen min (faren til barna).

Skrevet
Hvem sine barn er dette?

Jeg og han som har gått til sak for å få arven har barn sammen.

Skrevet
Jeg vet dessverre ikke, men skjønner utfra hva du skriver hvorfor du vil trekke deg. Nå er det vel ikke du som må betale saksomkostninger og advokatutgifter, det blir nok heller tatt fra ungenes penger skulle jeg tro.

Men for å få et skikkelig svar bør du ta kontakt med overformynderiet i morgen, det er jo tross alt de som forvalter pengene.

Lykke til :klemmer:

Ja, tror det er en god ide å ta kontakt med overformynderiet.

Takk for svar!

Skrevet
Nå er det vel ikke du som må betale saksomkostninger og advokatutgifter, det blir nok heller tatt fra ungenes penger skulle jeg tro.

Hva slags unger har penger til å dekke advokatutgifter?

Hva med å undersøke muligheten for fri rettshjelp?

Har barnas far noen som helst omsorg for eller rettigheter overfor barna sine elller er det du som har full myndighet over barna, ts?

Skrevet
Hva slags unger har penger til å dekke advokatutgifter?

Hva med å undersøke muligheten for fri rettshjelp?

Har barnas far noen som helst omsorg for eller rettigheter overfor barna sine elller er det du som har full myndighet over barna, ts?

Tror ikke slike saker går under fri rettshjelp. Skal undersøke det! Takk for tipset!

Barnas far har samværsavtale, og vi har felles foreldreansvar. Men tror det bare er meg som er verge i denne saken. Tror du faren må dele evt. utgifter hvis han ikke er verge i denne saken?

Skrevet
Tror ikke slike saker går under fri rettshjelp. Skal undersøke det! Takk for tipset!

Barnas far har samværsavtale, og vi har felles foreldreansvar. Men tror det bare er meg som er verge i denne saken. Tror du faren må dele evt. utgifter hvis han ikke er verge i denne saken?

Det er godt mulig han må det. Det hadde jo vært herlig ironisk hvis han måtte det :fnise:

Men hvor stor sjanse er det egentlig for at dere kan tape saken?

Skrevet

Ja ts, det er bare du som er verge. Som verge skal du ivareta den umyndiges interesser og hadle på dennes vegne. Jeg tror ikke at man som verge har forsørgerplikt. Det har du og faren sammen.

Jeg er ingen ekspert på juridiske saker, men når faren har foreldreansvar må han antagelig dele på utgifter. Det er andre som kan hjelpe deg bedre enn meg.

Skrevet
Det er godt mulig han må det. Det hadde jo vært herlig ironisk hvis han måtte det :fnise:

Men hvor stor sjanse er det egentlig for at dere kan tape saken?

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken enda. Det kommer stadig flere saksdokumenter. Det ser ut til å bli en komplisert og stygg sak. Foreldrene til de andre barna som har arvet, tror at barna kommer til å vinne. Jeg våger ikke å tro noe før jeg har satt meg bedre inn i saken. Eneste jeg føler meg sikker på etter jeg har lest saksdokumentene, er at det var avdødes ønske at barna skulle ha arven. Jeg hadde dessverre ikke kontakt med avdøde de siste årene h*n levde.

Skrevet
Ja ts, det er bare du som er verge. Som verge skal du ivareta den umyndiges interesser og hadle på dennes vegne. Jeg tror ikke at man som verge har forsørgerplikt. Det har du og faren sammen.

Jeg er ingen ekspert på juridiske saker, men når faren har foreldreansvar må han antagelig dele på utgifter. Det er andre som kan hjelpe deg bedre enn meg.

Det høres jo fornuftig ut! Håper det er slik. Prøver å undersøke mer i morgen.

Skrevet

Såvidt jeg forstår er avdøde en slektning av dine barn sin far. Det er her snakk om en slektning som ikke har livsarvinger? Kan du bekrefte at dette betyr av avdøde hverken av gift eller har egne barn (levende eller døde)?

Uten å kjenne til saken utover dette høres det jo strengt tatt ikke så komplisert ut. Hvis man ikke har ektefeller eller barn står man fritt til å testamentere bort alt man eier og har til den/de man måtte ønske. Så om det ikke er noe spesielt i denne saken hadde jeg bare sagt - "kjør på". Denne saken kan dere ikke tape.

Skrevet
Såvidt jeg forstår er avdøde en slektning av dine barn sin far. Det er her snakk om en slektning som ikke har livsarvinger? Kan du bekrefte at dette betyr av avdøde hverken av gift eller har egne barn (levende eller døde)?

Uten å kjenne til saken utover dette høres det jo strengt tatt ikke så komplisert ut. Hvis man ikke har ektefeller eller barn står man fritt til å testamentere bort alt man eier og har til den/de man måtte ønske. Så om det ikke er noe spesielt i denne saken hadde jeg bare sagt - "kjør på". Denne saken kan dere ikke tape.

Avdøde hadde vært gift, men ektefellen døde først. De har aldri hatt barn.

Jeg tør ikke å legge ut mer info her. Ihvertfall ikke enda. Men saken er komplisert og alvorlig. Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser saksdokumentene. Jeg har ikke full oversikt enda.

Skrevet

Uff, det høres ut som en kjedelig situasjon. Jeg skjønner selvsagt at du ikke ønsker å legge ut alle detaljene her.

Jeg ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...