Gjest ungufør Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg er ung ufør og har fortiden tidsbegrenset ufør som ytelse. Jeg har ingen utsikter om jobb, jeg begynner på skole denne høsten. Jeg gjør det for å ha noe å holde på med, det skal sies at dette er en spesialskole for folk med psykisk sykdom. Jeg har vanskeligheter med at pengene strekker til, og når jeg leser på NAV om varig ufør så kan jeg som ung ufør få 3,50 g istedet for 2,44 g. (noe som tilsvarer ca 110000 kr i året) Jeg lurer på hva er det som gjør at jeg evnt ikke får varig ufør. krever de noe mer? man kan jo jobbe på denne ytelsen også etter 1 år, alt er jo likt bortsett fra at det innebærer mye mer penger. og jeg har ingen klar utsikt med jobb. burde ikke jeg kunne få det? jeg skal ta det opp med behandleren min neste gang, men tenkte kanskje noen viste noe her inne inntil videre. veldig glad for alle råd!
Gjest ungufør Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 TS her. se bort fra 110000 kr. men det er betydelig mer penger, jeg regnet feil!
Gjest TenkeSegLittOm?? Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Jeg er ung ufør og har fortiden tidsbegrenset ufør som ytelse. Jeg har ingen utsikter om jobb, jeg begynner på skole denne høsten. Jeg gjør det for å ha noe å holde på med, det skal sies at dette er en spesialskole for folk med psykisk sykdom. Jeg har vanskeligheter med at pengene strekker til, og når jeg leser på NAV om varig ufør så kan jeg som ung ufør få 3,50 g istedet for 2,44 g. (noe som tilsvarer ca 110000 kr i året) Jeg lurer på hva er det som gjør at jeg evnt ikke får varig ufør. krever de noe mer? man kan jo jobbe på denne ytelsen også etter 1 år, alt er jo likt bortsett fra at det innebærer mye mer penger. og jeg har ingen klar utsikt med jobb. burde ikke jeg kunne få det? jeg skal ta det opp med behandleren min neste gang, men tenkte kanskje noen viste noe her inne inntil videre. veldig glad for alle råd! Om du lurer på hvorfor du ikke kan få tilstand som "varig ufør" når du skal begynne på skole til høsten bør du tenke deg litt om! "Varig", er her synonymt med "i en tilstand uten utsikt til bedring". Når du skal begynne i et tiltak, les skole, er poenget at de prøver ut/har tro på at du skal klare og komme deg ut av uføret, bokstavelig talt. Noe som, om du får det til, gjør at den tilstanden du er i nå, "ufør" ikke lenger gjelder. Vil du være evig/varig ufør? Forhåpentligvis ikke. Om Nav hadde trodd at du ikke skulle kunne gå inn i noen slags form for arbeidsliv, hadde du ikke fått begynt på skole på statens regning?! Ikke ta dette opp med saksbehandler, da driter du deg ut og vil nok fremstå som ganske useriøs, også med tanke på kommende egeninnsats i studiet de betaler for deg.
Gjest Gjest_Høst_* Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Du får jo allerede mer enn mange andre, fordi du får ung ufør tillegget. Hvis det ikke holder, bør du heller se på forbruket ditt.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 For å få varig ufør må du først gjennom et program hvor NAV skal vurdere arbeidsevnen din. Deretter må saken din til ny vurdering om hvorvidt du tilfredsstiller kravene til uføretrygd eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 TS her. se bort fra 110000 kr. men det er betydelig mer penger, jeg regnet feil! jeg nekterå tro at forskjellen er oppimot 10.000 i mnd. Vet ikke hva du har nå,men la meg tippe da...en plass melom 7-8000? Skal du ha ca 10.000 mer imnd som varig ufør,så er det veldig mye. Selv om det skal kompensere for at en blir ufør som ung. Min tante som har vert i arbeide på fulltid igjenom 43 år fikk 17000 i uførepensjon. Deror jeg tror dummen du operere med er feil.
Sia444 Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Det er 1G i forskjell så det blir faktisk litt penger i måneden. Problemet med å få varig ufør er at en må ha vært syk veldig lenge og det er ikke utsikter til bedring. Så det skal mye mer til for å få det idag enn for noen år siden da alle fikk det. Litt synd for de som er akkurat like syke som de som er 10år eldre og fikk det da alle fikk det. Men uansett er ikke 12000kr mye å klare seg på for en midlertidig ung ufør. Hva hvis en er alene og skal betale for en leilighet som koster 7000, samt alle de andre regningene en voksen person har. Det er stor forskjell på en som har levd en stund, kjøpt leilighet og betalt lånet mens en fortsatt var i jobb. Å bli syk som ung er ikke noe å ønske seg mens alle vennene rundt jobber og tjener mye mer enn en selv, og som da fører til at en ikke får vært med på ting. Trygd er ikke lett tjente penger slik som mange tror.
livesen Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 har du ung ufør så har du jo allerede varig ufør . man får så vidt jeg vet ikke ung ufør på tidsbegrenset uføretrygd. Ung ufør er til for de som blir syke før de har opparbeidet seg noen særlig pensjonspoeng. Sånn at de likevel skal ha noe å leve av . Du vil derfor ikke få noe mer på det du kaller vanlig ufør . Det kommer nemmelig ann på hvor mange pensjonspoeng en har . Og du har vel ikke plutselig fått noen fler ?
Gjest Gjest_Høst_* Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 har du ung ufør så har du jo allerede varig ufør . man får så vidt jeg vet ikke ung ufør på tidsbegrenset uføretrygd. Hæ? Med tanke på avataren din er det fristende å spørre hva du har røyka hehe... Ung ufør er et tillegg du kan få på ytelsene rehabpenger, attføring, tidsbegrensa ufør og varig ufør.
livesen Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 he he har ikke røyka noe skumlere enn tobakk ! Da får jeg bare unnskylde , enten har jeg misforstått, eller så har de forandra reglene igjen . sorry
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2009 #11 Skrevet 18. august 2009 Det er 1G i forskjell så det blir faktisk litt penger i måneden. Problemet med å få varig ufør er at en må ha vært syk veldig lenge og det er ikke utsikter til bedring. Så det skal mye mer til for å få det idag enn for noen år siden da alle fikk det. Litt synd for de som er akkurat like syke som de som er 10år eldre og fikk det da alle fikk det. Men uansett er ikke 12000kr mye å klare seg på for en midlertidig ung ufør. Hva hvis en er alene og skal betale for en leilighet som koster 7000, samt alle de andre regningene en voksen person har. Det er stor forskjell på en som har levd en stund, kjøpt leilighet og betalt lånet mens en fortsatt var i jobb. Å bli syk som ung er ikke noe å ønske seg mens alle vennene rundt jobber og tjener mye mer enn en selv, og som da fører til at en ikke får vært med på ting. Trygd er ikke lett tjente penger slik som mange tror. Skjønner tankerekken din,men det må være ulik str.på trygden på midlertidige uføre. En venn har under 10.000 i mnd. nå mente ikke jeg at de har for mye. jeg mente vel at de som har jobbet får altfor lite i forhold. Ike alle som har trygd og er eldre har nedbetalt bolig osv. Er du få år eldre så skal du ikke ha. Da r det beregnet at du skal klare deg Om midlertidig er 12000,og 1g utgjør 10.000, så er det faktisk mer enn mange har i lønn pr.mnd. Da er det ikke rart det blir flere og flere på uføretrygd. Med tanke på særfradrag,skattelette,så er det mere lønnsomt med trygd enn jobb i mange tiofeller
Gjest Gjest_Høst_* Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 Sitert fra NAV: "Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50." 3,50 poengtall er ikke det samme som 3,5 ganger grunnbeløpet. Varig ung ufør har pleid å ligge ca 3000,- over minstepensjonen. Og minstepensjonen er 11900,- Tidsbegrenset ufør er: 2,44 x grunnbeløpet 72 881 = 177829 / 12 = 14819,-
Eplekake Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Problemet med å få varig ufør er at en må ha vært syk veldig lenge og det er ikke utsikter til bedring. ....og det er et problem? Trodde det var det som var meningen jeg.....
Gjest Gjest_Høst_* Skrevet 21. august 2009 #14 Skrevet 21. august 2009 Problemet med å få varig ufør er at en må ha vært syk veldig lenge og det er ikke utsikter til bedring. ....og det er et problem? Trodde det var det som var meningen jeg..... Ja det er det som er meningen. Som jeg skrev over her, så missforsto TS reglene og trodde varig ung ufør ville gi henne 3,5 ganger G. Det er over 21000,- i måneden, og selvfølgelig mye mer enn det unge uføre faktisk får. Så hele diskusjonen har foregått på feil premisser fra starten av.
Sia444 Skrevet 22. august 2009 #15 Skrevet 22. august 2009 Ett annet problem med å være midlertidig ung ufør er at en får penger på samme måten som rehabiliteringspenger som vil si at en kan få 1000kr mindre en måned til forskjell fra en annen. Jeg er midlertidig ung ufør og har mellom 11 500 og 12 500 hver måned så enten får jeg feil utbetalt eller så er det sånn reglene er. Jeg har venner som er varig ufør og de har utbetalt 15000 i måneden etter skatt. Jeg har ikke sett utbetalings slippen deres men det er det de har fortalt meg.
Gjest Gjest_Høst_* Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 Ett annet problem med å være midlertidig ung ufør er at en får penger på samme måten som rehabiliteringspenger som vil si at en kan få 1000kr mindre en måned til forskjell fra en annen. Jeg er midlertidig ung ufør og har mellom 11 500 og 12 500 hver måned så enten får jeg feil utbetalt eller så er det sånn reglene er. Det varierer fordi tidsbegrenset uførestønad utbetales bare for 5 dager pr. uke, og det er ikke like mange hverdager hver måned. Men ung ufør skal tilsvare 2,44 ganger grunnbeløpet. Det er det Nav skriver på sine sider. Jeg har venner som er varig ufør og de har utbetalt 15000 i måneden etter skatt. Jeg har ikke sett utbetalings slippen deres men det er det de har fortalt meg. De kan ha opparbeidet seg pensjonspoeng, de kan få ekstra for barn, de kan få ekstra gjennom forsikring eller pensjonsavtaler osv... Sivilstatus og skatt påvirker også utbetalingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå