Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har desverre ikke nok melk til jenta mi og må gi tillegg på flaske. Prøver så godt vi kan å gi henne alt jeg har av melk, så jeg ammer på begge bryst og gir MME etterpå til hun blir fornøyd. På grunn av at jeg ikke alltid vet om jeg får henne til å die fem minutter eller en halvtime er det litt vanskelig å time flasketemperaturen, særlig om natten.

Vi pleier å blande ut melkepulveret i vann som holder minste 70 grader, slik WHO sier er best, og så lar vi den bli passe kald mens vi ammer, gjerne ved at vi setter flaska i en bolle med kaldt vann. Det er tungvindt ja, men jeg har ikke klart å komme på noen bedre løsning enda.

Men så til spørsmålet:

Jeg har prøvd å søke rundt på nettet men finner ikke noe informasjon om hvorfor det er viktig at temperaturen på flaska er som kroppen. Jeg skjønner jo godt at det kan være skummelt for et liten kropp å få for varm melk, men hva er egentlig risikoen ved å få melk som er noen grader for kald? Snakker ikke om kjøleskapskald her, men om at flaska kanskje ble avkjølt et par grader for mye. Vil det gi barnet noe ubehag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har desverre ikke nok melk til jenta mi og må gi tillegg på flaske. Prøver så godt vi kan å gi henne alt jeg har av melk, så jeg ammer på begge bryst og gir MME etterpå til hun blir fornøyd. På grunn av at jeg ikke alltid vet om jeg får henne til å die fem minutter eller en halvtime er det litt vanskelig å time flasketemperaturen, særlig om natten.

Vi pleier å blande ut melkepulveret i vann som holder minste 70 grader, slik WHO sier er best, og så lar vi den bli passe kald mens vi ammer, gjerne ved at vi setter flaska i en bolle med kaldt vann. Det er tungvindt ja, men jeg har ikke klart å komme på noen bedre løsning enda.

Men så til spørsmålet:

Jeg har prøvd å søke rundt på nettet men finner ikke noe informasjon om hvorfor det er viktig at temperaturen på flaska er som kroppen. Jeg skjønner jo godt at det kan være skummelt for et liten kropp å få for varm melk, men hva er egentlig risikoen ved å få melk som er noen grader for kald? Snakker ikke om kjøleskapskald her, men om at flaska kanskje ble avkjølt et par grader for mye. Vil det gi barnet noe ubehag?

Som du også sier, det er viktigere å passe på at den ikke er for varm. Om den er noen grader under 37,5 vil jeg ikke tro har noe å si. Dersom babyen synes d er for kaldt vil den nok gi beskjed! :) Høres ut som om du har dette under kontroll!

Skrevet

Koke en flaske som du avkjøler og har i kjøleskapet så du kan tilsette for å gjøre det kaldt nok etter du har hatt i pulver.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Vi har kokt vann på termos, også har vi kokt kaldt vann.

Blander først pulveret i det varme vannet, også tilsetter jeg kaldt/varmt etter behov.

Det er ikke farlig at den blir kaldere enn kroppstem, men snuppa her vil ikke ha melken om den er for kald.

Endret av ¤bella¤
Skrevet

Det står jo på f.eks. NAN-eskene at melken også kan gis kald, så det er nok ikke farlig. Grunnen til at det anbefales å gi kroppstemperert melk er vel fordi barna er vant til lunken drikke, og kanskje ikke vil ha kaldere melk. Men sålenge hun drikker fint av flasken er det ikke noe problem, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...