Gjest Importere Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg og en oppdretter i Finland skal importere fra USA neste år. Begge valpene skal sendes til henne i Finland da USA er et listeført tredjeland i Norge og kan ikke importeres som valp. Min valp blir da hos den finske oppdretteren til rabiesvaksinen er inaktivert og blodprøven klar. Når den er ca 7-8 mnd henter jeg den hjem til Norge. Må hunden fortolles to ganger - en gang i Finland og en gang i Norge? Hva gjør forøvrig folk når de reiser i inn- og utland med sin egen hund? Hvordan skjønner tollvesnet hvilke hunder som skal fortolles og ikke? (Har ikke tenkt til å jukse, bare lurer på hvordan dette fungerer) Om man tar med en hund som ikke er sin inn i landet med den hensikt å f.eks. oppnå norsk championat, må det fortolles? Eller hva om man deleier med en i et annet land? Betaler moms på hele hundens verdi eller sin egen andel? Jeg er litt forvirra, jeg. :gjeiper:
Troyamin Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Sjekk ut mattilsynet sine sider, eller ring dem.
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Hadde det stått på Mattilsynets sider, hadde jeg ikke spurt Ja, det er kanskje litt far fetched å spørre her - tenkte jeg skulle høre i tilfelle noen hadde vært borti slike tilfeller. Men jeg kommer nok til å ta kontakt med Mattilsynet og Tollvesnet. Akkurat dette med toll er vel ikke Mattilsynets område....
Frey Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Verken mattilsynet eller tollvesenet i Norge kan vel svare deg på dette spørsmålet, for inn til Norge må du betalt toll uansett. Spørsmålet er jo om du må betale toll til Finland siden den skal stå der bare et halvårstid. Jeg ville bedt den finske oppdretteren sjekke dette om jeg var deg.
Trillrund Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Du må betale toll når en hund skal importeres for å bo i Norge, på lik linje som du tar med deg andre varer varig inn til landet. Når du reiser ut og inn med din egen hund, må du ha papirer som viser at du er eier, hunden er en av dine eiendeler, på samme måte som du bør ha papirer som viser at du tar med deg f.eks kamera ut fra Norge, så du slipper å bli mistenkt for å ha kjøpt det i utlandet. Det kan godt være at du må betale dobbel toll, både til Finland og Norge. Men din finske samarbeidspartner bør sjekke regler for import til Finland, så kan du undersøke med det norske tollvesenet om toll fra Finland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå