Gjest Chiffon Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Jeg synes det blir flere og flere som forlover seg og gifter seg etter bare noen måneder som kjærester. Er det blitt en motegreie å gifte seg nå eller finnes det en annen grunn som jeg ikke klarer å se? Nå må det sies at jeg ikke mener man må være sammen i år og dag for å gifte seg, men det må da være greit å oppleve alle fire årstidene sammen før man lover hverandre evig troskap?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Jeg har ikke lagt merke til dette - annet enn i Hollywood og i "se og hør"-land - men jeg syns det var så fint det du skrev: det må da være greit å oppleve alle fire årstidene sammen før man lover hverandre evig troskap? Vår, sommer, høst og vinter i overført betydning til menneskelige forhold er en veldig viktig ting å oppleve sammen før man gifter seg. Det er ikke riktig å gifte seg bare i forelskelsens rus. Man må vite at man evner å være der for den andre både i lykke og i ulykke - først da har man egentlig grunnlag for å gifte seg.
Noli Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Jeg har tenkt det samme, har ikke nødvendigvis sett så mange giftemål, men det er visst veldig populært å forlove seg etter bare et par mndr. Det jeg lurer på er hvorfor man ikke tar seg tid til å bli ordentlig kjent med hverandre først. Om forholdet varer eller ikke, påvirkes nok ikke av hvorvidt man venter eller ikke, så hvorfor risikere å knytte slike bånd til et menneske man egentlig ikke kjenner?
tøydokka Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 (endret) Jeg synes det blir flere og flere som forlover seg og gifter seg etter bare noen måneder som kjærester. Nå må det sies at jeg ikke mener man må være sammen i år og dag for å gifte seg, men det må da være greit å oppleve alle fire årstidene sammen før man lover hverandre evig troskap? Dette har ikke jeg lagt merke til.. Kan du henvise til noe dokumentasjon for at så er tilfelle? Eller snakker du om din egen omgangskrets? Og hvorfor skal du legge deg oppi det? Vær heller glad for at folk finner hverandre og ønsker å satse på et liv sammen. Skjærer det seg totalt kan man jo alltids skilles igjen. Endret 15. august 2009 av tøydokka
Gjest Rekaaa Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Jeg har tenkt det samme, jeg har ikke noe imot det, men jeg skjønner ikke poenget med å gjøre alt så fort, hvorfor skal det haste sånn?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 alltid bare skilles igjen....?? skal jo ikke være så enkelt!??
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Jeg synes det blir flere og flere som forlover seg og gifter seg etter bare noen måneder som kjærester. Er det blitt en motegreie å gifte seg nå eller finnes det en annen grunn som jeg ikke klarer å se? Nå må det sies at jeg ikke mener man må være sammen i år og dag for å gifte seg, men det må da være greit å oppleve alle fire årstidene sammen før man lover hverandre evig troskap? Kjenner flere som har forlovet seg etter kort tid. Felles for dem alle har vært at en av partene er veldig usikre på seg selv. Felles for dem alle har også vært at de som har blitt gift har skilt seg etter få år. Men de fleste opplevde at den ikke like usikre partneren deres trakk seg når de faktisk planla bryllupet, og det nærmet seg med alt det krever av forpliktelser. Tror det er et fåtall som faktisk har tenkt seg om, er vel forelsket og litt desperate tenker jeg.
Gal_dame Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Mye unge folk som er kjærester og som forlover seg etter bare noen mnd, gjerne i sammenheng med unge på vei (pga "uhell"). Men har ikkje merka noe til folk som forlover seg og gifter seg kjapt..
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 I min slekt har jeg to eksempler på raske forlovelser og giftermål: kusina mi fikk kjæreste, forlovet seg og giftet seg i løpet av to og en halv måned. De var gode venner en stund først, og fant ut at de ville det samme i livet. Så det var lite rosa hjertebriller i det forholdet, men de er fortsatt sammen nå, og så vidt jeg vet lykkelige, fem år etter. Onkelen og tanta mi møttes, forlovet og giftet seg på under et år. De var begge godt voksne, han skilt, og de mente rett og slett at det ikke var noen vits i å vente. De fikk bare tre år som gift før hun døde av sykdom som utviklet seg raskt. Jeg kan godt tenke meg at andre også mener at livet er for kort til å vente, og som en annen her sier, i verste fall er det faktisk mulig å ta ut skilsmisse... Et tredje eksempel jeg har er raskt giftermål pga religion. Mange av de unge på mitt bosted som gifter seg raskt gjør det fordi de er kristne, og det er den eneste måten de kan leve sammen, i følge deres tro. I en alder der mange flytter for å studere og lignende, 'må' de gifte seg for å få bo sammen. Men de aller, aller fleste jeg kjenner, er først kjærester en stund for så å bli samboere. En del stopper der, mens noen videre forlover seg for så å gifte seg etter noen år. (For øvrig er det jammen mange av dem som skiller seg også!)
ashera Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Vi var av de som flyttet sammen etter tre- fire og giftet oss etter seks måneder, hadde det ikke vært for noen avgjørende praktiske årsaker, hadde vi ventet til et år til. Vi var da i andre halvdel av tjueåra. Men nå skal det sies av vi hadde kjent hverandre en tid før vi ble kjærester. Jeg tror absolutt ikke jeg ville ha gitt noen et generelt råd om å gjøre ting så kjapt, men i de tre (inkl. oss) tilfellene jeg kjenner til der folk har vært kjappe, har det gått veldig bra. Det er nok fordi vedkommende har hatt noen forhold før, hatt et bevisst forhold til hva de ønsker og ikke ønsker, og etterhvert opparbeidet seg rimelig god dømmekraft mht. kjærleiken og tilligende herligheter. Altså har det handlet om bevisste, velbegrunnede valg og ikke hodestups galskap. Vi feirer seksten års bryllupsdag til høsten. Og har det bare bedre og bedre.
Amadea Skrevet 17. august 2009 #11 Skrevet 17. august 2009 Jeg tror det er fordi vi blir eldre og derfor vil man finne flere som gifter seg fort i omgangskretsen. Man er kanskje litt mere bevisst på hva man ønsker, man er kanskje ikke lenger redd for å binde seg og man begynner kanskje å få litt dårlig tid med tanke på å få barn (og mange vil gifte seg før de får barn).
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #12 Skrevet 17. august 2009 Jeg tror det er fordi vi blir eldre og derfor vil man finne flere som gifter seg fort i omgangskretsen. Man er kanskje litt mere bevisst på hva man ønsker, man er kanskje ikke lenger redd for å binde seg og man begynner kanskje å få litt dårlig tid med tanke på å få barn (og mange vil gifte seg før de får barn). Om du ser på den andre tråden om brudeparets alder her så vil du jo se at de fleste forlover og gifter seg etter kort tid selv om de såvidt har kommet i 20 årene.
Amadea Skrevet 17. august 2009 #13 Skrevet 17. august 2009 (endret) Det er vel rimelig å anta at det er flest unge kvinner som er på bryllupsforumet? Jeg ville ikke brukt det som statistisk grunnlag i hvert fall Endret 17. august 2009 av Amadea
Pastor Knut Skrevet 17. august 2009 #14 Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg synes det blir flere og flere som forlover seg og gifter seg etter bare noen måneder som kjærester. Er det blitt en motegreie å gifte seg nå eller finnes det en annen grunn som jeg ikke klarer å se? Nå må det sies at jeg ikke mener man må være sammen i år og dag for å gifte seg, men det må da være greit å oppleve alle fire årstidene sammen før man lover hverandre evig troskap? Tja, nå er gj.snt. alder ved ekteskap her i landet over tretti år. Og alderen der flest velger samboerformen er 25 for kvinner og 29 for menn (2008-tall). Nå er vel ikke disse tallene uten videre sammenlignbare, men de forteller i alle fall at for de fleste går det noen år før man går fra å være samboer til å gifte seg. Nå husker jeg i farta ikke statistikken jeg en gang i tiden så for overgang fra samboerforhold til ekteskap, men mener at den viste nå slikt som at det gjerne gikk to-tre-fire-fem år fra samboer til ekteskap. Dette er da en gjennomsnitt, så det er alltids mulig å peke på en gruppe som faller utenfor i både lengre og kortere tid fra samboer til ekteskap. De få månedene du viser til, hører i alle fall ikke med til det jeg erfarer som vigsler. Endret 17. august 2009 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå