Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Bor i et fireetasjers leilighetsbygg, med tre små barn, hvor vi har hele tredje-etasjen. To ungdommer har flyttet inn i etasjen over, altså øverste etasje. Det er lite isolasjon mellom oss og vi kan høre at de går over gulvet, at de snakker osv. Det må de få lov til. Men hver ettermiddag spiller de høy musikk fram til kl 23, og i helgene står musikken på hele dagen, bortsett fra mellom 23 og 08. Det er så sykt plagsomt! Jeg har sagt fra at det høres veldig godt hos oss, de har til og med vært inne hos oss og hørt selv. De er enige i at det er lytt her, men trekker på skuldrene og sier de har lov til å spille musikk fram til kl 23, og at selv om jeg oppfatter det som høyt så spiller de ikke sååå høyt, sier de. Både barna og jeg er nå så plaget av denne støyen at jeg må vurdere om vi blir nødt til å flytte. Det er ikke noe borettslag, men han som eier huset bor i Spania. Tror ikke det er mye han kan gjøre. Eller? Vi er skikkelig fortvilet, for vi har bodd her i to år og skulle gjerne ha fortsatt med det Men hva kan vi forlange av naboene?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Kan jo tyde på at det er veldig lytt mellom etasjene. Har du vært oppe hos naboene og faktisk hørt hvor høyt de spiller? Kan jo være at det ikke er SÅ høyt, men bare lytt. Selv kan jeg gjerne dra på skikkelig med musikk, men da holder jeg meg til en time. Etter det så er det lav musikk eller hodetelefoner. Hva med å forklare problemet mer for naboene. Si at unger ikke sovner mm. At dere sammen finner et tidsrom hvor høy musikk er ok. Altså forhandle litt. Du kan jo også ta kontakt med huseier. Du har sikkert et telefonnummer eller mailadresse du kan bruke.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Hos oss er reglene at det ikke skal være støy/bråk etter kl 20, og stille etter kl 23.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Herlighet, det høres ut som noen egoistiske naboer dere har når de ikke vil skru ned eller av musikken selv om de har vært hos dere og hørt hvor lytt det er. Jeg ville kontaktet huseieren og sagt fra om problemet. For alt vi vet kan det jo tenkes han er veldig forståelsesfull og ikke ønsker å ha leietakere som plager naboene?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Jeg har opplevd motsatt situasjon. Spilte musikk på lavt volum (lavere enn det tven pleier å stå på), men naboen under syns likevel det var altfor høy og medførte masse bråk for dem. Hun hadde fire unger som ropte og lekte rundt i leiligheten, og som vi hørte veldig godt. det syns vi var irriterende, for de kunne aldri ta hensyn, og det var ingen forskjell på ute og innestemme. Dette syns selfølgelig de under oss var bare hyggelig, det var jo barnestemmer. Hva man finner irriterende er nok ulikt, de likte ikke musikk, vi likte ikke det usjarmerende barneskrålet...
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Jeg har opplevd motsatt situasjon. Spilte musikk på lavt volum (lavere enn det tven pleier å stå på), men naboen under syns likevel det var altfor høy og medførte masse bråk for dem. Hun hadde fire unger som ropte og lekte rundt i leiligheten, og som vi hørte veldig godt. det syns vi var irriterende, for de kunne aldri ta hensyn, og det var ingen forskjell på ute og innestemme. Dette syns selfølgelig de under oss var bare hyggelig, det var jo barnestemmer. Hva man finner irriterende er nok ulikt, de likte ikke musikk, vi likte ikke det usjarmerende barneskrålet... Jeg skjønne deg veldig god, og det er ulikt hva man reagerer på. Jeg ville også reagert på det du beskriver, og som mor til tre ville jeg ha sørget for at vi dempet oss om vi visste at naboene ble irriterte. Jeg har forresten selv spurt de under oss om de kan høre meg og barna, men det gjør de ikke sier de. Det er tydeligvis isolasjon mellom de under meg og meg. Men ikke til etasjen over meg. Jeg har ikke vært oppe hos de unge, men jeg antar at musikken er noe høyere enn middels, siden jeg hører de roper til hverandre når musikken står på... Men hva kan jeg gjøre, de har jo retten på sin side.... Skal ringe huseier og fortele ham det, men ville gjerne vite om jeg hadde noe å "slå i bordet med" først. Om jeg ikke får gjort noe med de der oppe, så får man kanskje isolert? Det må jo huseier eventuelt betale for, hvis jeg med en forskrift kan fortelle han at det skal være en viss isolering mellom etasjene. Fins det en støyforskrift isåfall?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Tror du de hører musikken godt under deg igjen (i 2. etasje)? Kan være verdt et forsøk å finne ut om de også er plaget. At støyen forplanter seg mellom mange leiligheter er ofte tilfelle med høy musikk, særlig bass. Det finnes støyforskrifter men de dekker i utgangspunktet ikke hensysløse naboer (ironisk nok): http://stoyforeningen.no/faktaark/boligstoy-regelverk
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Tror du de hører musikken godt under deg igjen (i 2. etasje)? Kan være verdt et forsøk å finne ut om de også er plaget. At støyen forplanter seg mellom mange leiligheter er ofte tilfelle med høy musikk, særlig bass. Det finnes støyforskrifter men de dekker i utgangspunktet ikke hensysløse naboer (ironisk nok): http://stoyforeningen.no/faktaark/boligstoy-regelverk Takk for link Jeg blir litt uroet av å lese følgende, siden dette er en gammel gård: For eldre bygninger gjelder krav til lydforhold i byggeforskriften som gjaldt på den tiden når bygningen ble oppført
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 Man kan ikke gjøre akkurat som man vil når det gjelder lyd selv om det er før "stille"-tiden. Vi hadde samme problem, det flyttet inn fire svenske partytjeier i leiligheten over. Hver dag etter jobb var leiligheten proppfull av svenske venner og kjente, og lyden av høyhælte sko, hylende latter og musikk gjallet i veggene hos oss frem til 22-23 tiden. Det hjelper ikke at det er stille-tid etter 23 når man har barn som legges i 19-20 tiden, og man har plikt å ta hensyn til andre. For oss var det ubeboelig med de forholdene. Vi klagde, og fikk også pratet skikkelig ut med dem, og det hjalp. Nå bor vi heldigvis et annet sted.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 Man kan ikke gjøre akkurat som man vil når det gjelder lyd selv om det er før "stille"-tiden. Tja, kanskje man ikke kan? Men står det noe sted?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Hva klager du over? Her står folk og skriker ut vinduet hver jævla kveld i fylla. Bare musikk hadde vært en drøm!
Renesmee Skrevet 15. august 2009 #13 Skrevet 15. august 2009 Skjønner godt hvordan du har det. Vi bor også under en som er glad i å spille musikk, hver kveld og hele helgene. Og som gjerne har nach med vennene sine klokka halv tre til fem natt til søndag. Vi hører "bare" bassen når han spiller musikk, og mistenker derfor at høytalerne hans ikke står på egnet underlag (eventuellt rett på gulvet) , og at han har bassen høyere på enn nødvendig. Neste gang han spiller musikk like før klokken 23 skal vi spørre om han ikke kunne prøve å skrudd ned bassen , slik at vi slipper å ligge å høre på bråket hans. Vi hører også snakking og gåing, men dette er lyder vi godt kan tåle å høre. Når han spiller fussball (sånn bord) høres det ut som om han skyver rundt på sofaen, skikkelig ekkel lyd, men heldigvis er det ikke så ofte... Jeg er gravid og veeeldig trøtt og sliten, så selv om han skrur av musikken klokka 23, synes jeg det er litt sent. Han kunne godt skrudd av klokka 22... Spesiellt irriterende er det når vi har hørt musikken hans i flere timer, for så å oppdage at han ikke har vært hjemme engang... Han vet godt at vi hører musikken hans , men kanskje han ikke er klar over hvor godt vi hører den. En gang vi hadde nabomøte inne hos oss spurte den andre naboen vår (som bor under oss og som vi ikke hører noe til) om det var tv'en hans som sto på, og da svarte jeg at "neida, det er musikken til han som står på"
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #14 Skrevet 15. august 2009 Er det veldig høyt så skjønner jeg at dere reagerer, men er det lytt i huset så skal det gjerne ikke så mye til før dere hører dem? Der jeg bodde før var det veldig lytt. Vi hadde en god tone med naboene, og vi var på besøk hos hverandre og sjekket hvor høyt vi kunne spille uten at de hørte noe. Det viste seg å knapt nok være mulig å ha på tv eller musikk uten at de hørte det, selv helt normalt lyd hørte de nede. Ikke nødvendigvis slik at de kunne høre hva som ble sagt på tv'n eller radioen, men nok til at de hørte godt at det sto på og var sjenerende. Likevel var jo de enig i at det kunne vi rett og slett ikke ta hensyn til. Vi kunne hverken se på tv eller høre musikk uten at de hørte noe i det hele tatt, og det skjønte jo de også var urimelig. De hørte heldigvis selv hvor lavt vi hadde det på. Jeg er enig i at man selvsagt skal ta hensyn til sine naboer. Dette gjelder særlig på om natten, og på kveldstid etter det tidspunkt som står i husreglene. Når noen over her begynner å snakke om barn som legger seg rundt 19/20 så blir dette likevel for fjernt for meg. Virkelig støy skal man selvsagt aldri akseptere, men normalt støynivå i form at musikk/tv/gange på gulvet osv. må man rett og slett akseptere et par timer til når man velger å bo et sted hvor det er lydt. Folk kan ikke slutte å leve selv om man er så uheldig å ha en barnefamilie over eller under seg. Jeg var ikke spesielt begeistret for barnefamilien over oss igjen, hvor minstemann var i full gang før kl 6 om morgenen, hverdager og helg. Men, sånn var det. Det var lydt, og ungen måtte selvsagt få lov til å stå opp. Og jeg måtte få lov til å spille musikk og se tv.
Renesmee Skrevet 15. august 2009 #15 Skrevet 15. august 2009 Det er ikke så lytt at han hører tv'n vår. Vi hører heller ikke tv'en hans. Jeg syns ikke det er for mye å be om at han kanskje finner en løsning der han skrur ned bassen, eller setter høytalerne på noe slik at basslyden blir dempet. Vi hører aldri på musikk, nettopp fordi vi vet hvor fælt det er å høre musikken til andre.
Gjest Gjest_TittenTei_* Skrevet 16. august 2009 #16 Skrevet 16. august 2009 Det er ikke så lytt at han hører tv'n vår. Vi hører heller ikke tv'en hans. Jeg syns ikke det er for mye å be om at han kanskje finner en løsning der han skrur ned bassen, eller setter høytalerne på noe slik at basslyden blir dempet. Vi hører aldri på musikk, nettopp fordi vi vet hvor fælt det er å høre musikken til andre. Nei, men det er jo mulig barna dine bråker en del likevel? Jeg har mer imot bråk fra barn enn musikk, men selv jeg forstår at det må være rom for å tåle begge deler i en blokk.
Gjest Plaget Skrevet 16. august 2009 #17 Skrevet 16. august 2009 Jeg skulle gjerne ha ligget i seng og sovet på denne tiden, og gjett hvorfor jeg ikke gjør det... Naboene har festet i hele natt. Jeg har varslet dem flere ganger, men de ignorerer meg. De vil heller ikke åpne døren når jeg ringer på. Kanskje ikke så lurt å ringe på hos fulle mennesker som ikke har tenkt å være samarbeidsvillige, forresten... Ikke er det høy musikk, så jeg kan ikke ringe Politiet. Her sitter jeg, klokka er 4 om morgenen, jeg skal på jobb om fem timer og får ikke sove. Og det er ingenting jeg kan gjøre med det.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #18 Skrevet 16. august 2009 Jeg skulle gjerne ha ligget i seng og sovet på denne tiden, og gjett hvorfor jeg ikke gjør det... Naboene har festet i hele natt. Jeg har varslet dem flere ganger, men de ignorerer meg. De vil heller ikke åpne døren når jeg ringer på. Kanskje ikke så lurt å ringe på hos fulle mennesker som ikke har tenkt å være samarbeidsvillige, forresten... Ikke er det høy musikk, så jeg kan ikke ringe Politiet. Her sitter jeg, klokka er 4 om morgenen, jeg skal på jobb om fem timer og får ikke sove. Og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Er det partysvensker?
Gjest TS Skrevet 16. august 2009 #19 Skrevet 16. august 2009 Hva med å lydisolere taket ? Det er sikket mulig Men hvordan får jeg huseieren til å gå med på det? Det koster sikkert en del penger....
Rosalie Skrevet 16. august 2009 #20 Skrevet 16. august 2009 Det er sikket mulig Men hvordan får jeg huseieren til å gå med på det? Det koster sikkert en del penger.... Siden det er du som klager - betal det selv hvis det plager deg sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå