Gå til innhold

wicca/kelter

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen :)

vi skal ha et veldig anderledes bryllup, vi skal ha håndfesting..

siden jeg er wicca og han er kelter blir det litt feil med et standard bryllup for oss :) så vi valgte og følge våre tradisjoner på vår dag.

det er jo ikke juridisk bindende , så vi må inn å signere papirer hos byfogden mandagen etter, men det spiller ingen rolle for oss.

det er seremonien og løftene vi gir hverandre som er viktig for oss :)

blir et tradisjonelt bryllup med hvit kjole.. og kilt :P

og et helt normalt selskap. men selve"ritualet" blir litt anderledes.

er det noen andre her som skal ha noe litt utenom det vanlige ?

er helt blank på hva vi skal slenge inn osv :)

Skrevet

siden jeg er wicca og han er kelter blir det litt feil med et standard bryllup for oss :) så vi valgte og følge våre tradisjoner på vår dag.

det er jo ikke juridisk bindende , så vi må inn å signere papirer hos byfogden mandagen etter, men det spiller ingen rolle for oss.

Dere er så anderledes, men bryllup og gifte skal dere være. Djeesus, dere er jaggu noen opprørske induvidualistiske radikalister, heks og skjørtemann i lag.

Skrevet

hmm

nå er det vel ikke det vi jobber for å være heller da. men men..

god helg til deg ja..

Skrevet (endret)

Det vil neppe være noe problem å få til en vielse etter borgerlig seremoni og med tillegg av dine tradisjoner gjennom Unitarforbundet. Håndfesting kan legges inn i seremonien (i alle fall hvis håndfesting er det historiske som jeg tenker på) - og også andre ting som dere ønsker å ha med så lenge det ikke er i konflikt med norsk lov og de unitariske nøkkelord: frihet, toleranse og respekt. Vigslere i Unitarforbundet ønsker nettopp at brudeparet selv skal få en vielse som gjenspeiler brudeparets ståsted enten det er religiøst eller ikke.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Skal ikkje gifte oss på ein spesiell måte tror eg, men kunne tenkt meg noe litt norrønt egentlig :) Men blir mest sannsynlig ikkje noe av det, hehe.

Skrevet

hei knut

takk for info, men jeg vil helst at dette skal gjøres av min gode venn og mentor, han er fantastisk på håndfeste seremonier :D

gal dame.

om du vil, så kan du sende meg en pm, så kan jeg hjelpe deg litt på vei der :)

Skrevet

Jeg er også wiccaner, og kunne nok egentlig tenkt meg en håndfesting med min kjære en gang i fremtiden, men han er av den oppfatning av at den kristne kirke er det eneste riktige, så blir nok at det faller på det. litt trist er det jo at mine overbevisninger skal falle i grus pga "samfunnets krav" men sånn er det nå engang. Ikke kjenner jeg noen wiccaprest heller.

Men fint hadde det vært :) ønsker dere i allefall lykke til, fint å se at noen tør å velge sine egne veier i stede for de som er tradisjonelle i samfunnet.

Skrevet

hei:D

kirken ville vært fullstendig uaktuelt for meg, samme med human etisk ogl.

det er ikke det jeg tror på. jeg vil ha noen til å kaste en sirkel og gjøre dette på "min" måte.

heldigvis er wiccas håndfeste ritualer ganske så like kelternes måte å gjøre dette på fra langt tilbake i tid, så han var ikke vanskelig å be da jeg kom med forslaget.

han hadde latt meg få det på denne måten uansett, men det er jo koselig at det kan "tilhøre" oss begge.

om du noengang får med deg kjæresten din på å gjøre dette på din måte, så send meg en melding, så skal jeg gi deg navnet til en fantastisk prest ;)

lykke til

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men kan ikke du opplyse meg, hva er egentlig Wicca?

kan jo alltids google, men mye artigere å skrive her inne :)

Lykke til med bryllupsforberedelsene!

Skrevet

legger med et lite utdrag fra min hjemmeside her,

om du vil ha min definisjon på hva wicca er, kan du gjerne skrive med meg på pm;) det finnes så mange oppfatninger og meninger , det finnes ingen fasit på dette :)

men som sagt, ta gjerne kontakt om du lurer på noe :)

WICCA (sometimes called Wicce, Witchcraft, The Craft, or The Old Religion by its practitioners) represents an ancient religion of love for life and nature. Wicca is easily one of the most irrepressible religions in the world because it stimulates the intellect, promotes a simple, practical way of life and, most importantly, is emotionally satisfying. Our religion celebrates the Wiccan sabbats, which mark the seasons. A Witch, in coven or alone, uses magick and herbs to bend time and matter in order to achieve psychic and spiritual satisfaction. Witches do not worship the Devil. Witchcraft predates Christianity and does not incorporate a belief in the Christian Devil.

For the last twenty years our beliefs in Witchcraft have evolved into a way of life. We celebrate the Wiccan sabbats and esbats. We divine with astrology, tarot and runes. With Wicca we invoke, chant, dance, and rite to the sway and ebb of the wheel of the year. We revere nature and the earth we live on as the biggest priority in our lives and lives to come.

Since long before The Burning Times, Witches have been persecuted and ridiculed.

This site was designed to stop that attitude.

Witches love...

Witches HARM NONE.

Skrevet

Nå skal jeg bare ha et vanlig bryllup, men jeg syns det er morro med folk som gjør ting annerledes og at dere får en dag etter deres smak og ønsker :)

Har du lett gjennom Youtube og lignende da? Kanskje noen har lagt ut klipp fra lignende vielser der dere kan få tips og idéer?

Skrevet

Det er en svensk side der mange legger ut bilder og skriver referat fra sine alternative bryllup. Der er det en del viking/goth/hedensk/div. seremonier og sikkert tips du kan dra nytte av. Gamman.se eller noe slikt er det.

Så har jeg også vært endel på offbeatbride.com (tror jeg adressen var) da jeg planla bryllupet mitt. Bare for å få tips og råd til noe alternativt. Der kan du nok finne gode ideer, men de er litt strenge på medlemsskapet, og du må skrive en lengre utgreiing om planene dine, og hva som gjør bryllupet alternativt, for å få adgang til forumet. Men det er absolutt verdt det!

Skrevet

tusen takk for tipsene :D skal sette meg ned å kikke etter middag :D

• 2 uker senere...
Skrevet

Leste en post av en som hadde vært i pagan-bryllup på en øy. Hele beskrivelsen høres helt fantastisk ut ;)

Skrevet (endret)

det hørtes fint ut!!!

vi skal blande litt tradisjon i .. så ikke gamlingene i familien ramler av stolene og tror vi er gale alle mann ! haha

Endret av NoAngel
Skrevet

Det høres kjempeflott ut! Jeg og min kjære tittet litt på et keltisk-inspirert bryllup selv, i Irland med en "druide" til å holde seremonien. Men, vi ville ha med våre familier, og det hadde blitt altfor dyrt.

Bare nysgjerrig, hva mener du med at kjæresten din er kelter? Mener du at han stammer fra et av folkeslagene som betegnes som keltere, eller trosmessig?

Skrevet

Jeg må bare beundre dere som tør å gjøre akkurat slik som dere vil :-)

Leste om hun som hadde vært på den øya, hørtes veldig flott ut.

Håper at dere også får en kjempe flott dag akkurat slik som dere ønsker det.

Har ikke så mange tips å gi angående alternative bryllup, men vil bare ønsker dere mye kjærlighet og lys i planleggingen :klemmer:

Skrevet

Gratulerer med forlovelsen! Håndfesting høres veldig spennende ut, har ikke hørt om det før... Så bra dere tør å gjøre ting akkurat som dere vil!

Skrevet

tusen takk begge to :)

håper alle gjestene våre er like positive som dere.. at ikke de gamle ramler av stolen osv :P

det ville blitt helt feil for oss å gjøre dette i kirken.. ingen av oss har noe forhold til kirken, og sambo ville gjerne ha det på engelsk.. selv om han sikkert vil kunne en del norsk til sommeren, syntes jeg det er hyggelig med noe som føles litt "hans"

han har tross alt flyttet fra alt og alle for å være her med meg :)

samtidig syntes vi at det å bare skrive under på papirene blir litt tamt på en så viktig dag som denne :)

så dette blir nok bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...