Gå til innhold

Pengenød

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymringsfull
Skrevet

Trenger litt hjelp og råd..

Jeg flytter ut i løpet av denne mnd, begynne på skolen kommende mandag. Jeg har en lørdagsjobb hvor jeg tjener 1500 i mnd.

Søkte på stipend, men fikk avslag :(

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Uten mer penger fra min side har vi ikke råd til å bo borte.. Noen som kan hjelpe meg, noen andre måter å få bostøtte på?

Har også søkt på flere småjobber, men ingen respons...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor fikk du avslag på stipendet da? Alternativet da må jo være å søke om studielån. Kjipt, men vil man bli voksen, hender det seg man må gjør ting man ikke vil...

Gjest Bekymringsfull
Skrevet

Har ikke søkt på studielån.. Vil ikke, skal ikke.. Da flytter jeg heller hjem igjen om det skulle gå så langt..

Skrevet

Vel, om du ikke får jobb og ikke er villig til å søke på studielån tror jeg ikke du har noe annet valg enn å flytte hjem nei. Sosiale støtteordninger er ikke for folk som nekter å ta opp studielån.

Skrevet
Har ikke søkt på studielån.. Vil ikke, skal ikke.. Da flytter jeg heller hjem igjen om det skulle gå så langt..

Ja ja, men det er som jeg skrev over: Vil man leve som voksen, må man innimellom gjør ting man ikke vil...

Skrevet

Hvorfor ikke søke studielån,og bruke bare den delen av det som gjøres om til stipend når du består eksamen?

Skrevet
Trenger litt hjelp og råd..

Jeg flytter ut i løpet av denne mnd, begynne på skolen kommende mandag. Jeg har en lørdagsjobb hvor jeg tjener 1500 i mnd.

Søkte på stipend, men fikk avslag :(

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Uten mer penger fra min side har vi ikke råd til å bo borte.. Noen som kan hjelpe meg, noen andre måter å få bostøtte på?

Har også søkt på flere småjobber, men ingen respons...

Går du på høyere utdanning eller VGS? Det går ikke lenger an å søke på stipend på høyere utdanning. En må søke lån som blir omgjort til stipend når en har fullført eksamen.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke det og skal du ikke det? En invistering i din egen fremtid er vel ikke så dumt?

Skrevet

Idiotisk å starte et innlegg uten å si noe mer om situasjonen din.

Er du videregåendeelev og vil bo borte sammen med kjæresten din?

Du forstår vel selv at løsningen er å jobbe masse eller å ta opp studielån.

Vi har ingen liste med folk som sponser ungdommer som vil bo alene.

Jeg tjente rundt 4000 i måneden på videregående og da bodde jeg til og med hjemme, at du tror det er realistisk å bo alene med 1500 i måneden sier vel at du ikke er helt klar for å flytte ut.

Gjest Bekymringsfull
Skrevet
Hvorfor ikke søke studielån,og bruke bare den delen av det som gjøres om til stipend når du består eksamen?

Hvordan fungerer det egentlig? Jeg finner liksom ikke helt skikkelige svar på det på nettet ...

Skrevet

Høyere utdanning eller vgs? Om du skal gå høyere utdanning søker man bare om studielån, også blir 40% eller noe sånt omgjort til stipend etter at du har bestått eksamen. Stryker du forblir alt lån.

Gjest Bekymringsfull
Skrevet
Idiotisk å starte et innlegg uten å si noe mer om situasjonen din.

Er du videregåendeelev og vil bo borte sammen med kjæresten din?

Du forstår vel selv at løsningen er å jobbe masse eller å ta opp studielån.

Vi har ingen liste med folk som sponser ungdommer som vil bo alene.

Jeg tjente rundt 4000 i måneden på videregående og da bodde jeg til og med hjemme, at du tror det er realistisk å bo alene med 1500 i måneden sier vel at du ikke er helt klar for å flytte ut.

Næmmen stakkar.. Måtte du jobbe når du gikk på videregående? :sur:

Hvorfor kan ikke normale folk bare svare på spm.. Jeg spør ikke hvorfor jeg ikke får stipend, og ikke at jeg skal leve på 1500 i mnd.. Jeg spør ganske enkelt om noen vet om det finnes andre "støtteordninger" for folk som sliter, kankje litt mer en andre.. ;)

Gjest Bekymringsfull
Skrevet
Høyere utdanning eller vgs? Om du skal gå høyere utdanning søker man bare om studielån, også blir 40% eller noe sånt omgjort til stipend etter at du har bestått eksamen. Stryker du forblir alt lån.

Det er vanlig videregående skole :)

Er dette likt?

Skrevet

Hvorfor kan ikke normale folk bare svare på spm.. Jeg spør ikke hvorfor jeg ikke får stipend, og ikke at jeg skal leve på 1500 i mnd.. Jeg spør ganske enkelt om noen vet om det finnes andre "støtteordninger" for folk som sliter, kankje litt mer en andre.. ;)

Er nok evt. bare sosialen, og sosialen er egentlig ikke til for elever/studenter, dessverre.

Skrevet (endret)
Det er vanlig videregående skole :)

Er dette likt?

Nei, det er ikke samme på videregående, dessverre.

Råder deg heller ikke til å ta opp studielån mens du går på vgs.

Søkte du om borteboerstipend? Det er jo spesielle regler som skal til for at det innvilges. Vanlig stipend kommer vel ann på foreldrenes inntekt.

Her kan du lese om borteboerstipend:

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend...u-fa/Bor-borte/

Endret av Kakee
Gjest SmallTalk
Skrevet

Du har altså søkt stipend på vgs, er det vanlig stipend eller borteboerstipend? Det er to mulige grunner til at du ikke har fått innvilget noe:

-Fordeldrene dine tjener for mye (vanlig stipend)

-Du bor ikke langt nok unna skolen (borteboer stipend)

Skrevet

Du trenger ikke ta den tonen. Jeg tror gjesten håpte du skulle ta hintet og ta litt mer ansvar for din egen økonomi.

Folk svarer på spørsmålet ditt, men du får kanskje ikke de svarene du hadde håpet å få? Om det finnes økonomiske støtteordninger for folk som sliter vet jeg ikke, men for meg ser det ut som det eneste du sliter med er vondt i viljen.

Hvis du ikke er villig til å ta opp lån, får du flytte hjem. Tviler på at sosialkontoret gir bostøtte til ungdommer som vil leke voksen.

Eneste håpet du sitter igjen med, er om du oppfyller noen av kravene som stilles i legathåndboken.

Skrevet

Hvis man har mulighet til å bo hjemme mens man går på VGS, er det absolutt det lureste rent økonomisk. Du blir voksen snart nok. :)

Skrevet

enten må du finne en usannsynlig billig hybel, eller så får du vel bli boende hjemme. Tror ikke man kan søke om vanlig studielån som blir omgjort til stipend så lenge man går på vanlig vgs? Har selv sjekket ut endel rundt dette da jeg skal begynne på en privatstyrt vgs nå til høsten, og den var støttet av ordningen, men så betaler jeg søren meg 60 000 for å gå der oxo da :gjeiper:

Tror nok det lureste du gjør er å bli boende hjemme hos mor og far. Det finnes ikke støtteordninger for unge som bare MÅ komme seg ut av reiret mens de studerer på vgs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...