Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Vårt barn begynte i barnehagen i aug i år. Jeg og mannen er imidlertid litt misfornøyde med denne barnehagen etterhvert som ukene går. Negativt: 1. Det er færre barn enn først antatt 2. Vi får allikevel ikke parkere ved siden av barnehagen, men må gå en lang og tung oppoverbakke ved avlevering/henting, i all slags vær. 3. Bestyreren har ved en anledning snakket negativt om en annen forelder til meg. 4. Har allikevel ikke førskolelærer, enda det ble sagt at de hadde det. 5. Om èn av personalet blir syk, stenges barnehagen til denne blir bedre (De er ganske få ansatte, og ingen vikarer). Positivt: 1. Det virker som om at vårt barn trives med både de ansatte og med de andre barna. 2. Jeg synes at de ansatte virker hyggelige og tar seg godt av barnet mitt. 3. Jeg kommer godt overens med de ansatte. Mannen er veldig bestemt på at han vil at vi skal bytte barnehage. Men jeg lurer på om det blir stressende for vårt barn som er ganske lite ennå? Og om det da evt er bedre å ta h*n ut av barnehagen med en gang, eller å la h*n gå der i de to oppsigelsesmnd. Er det noen som har erfaringer med dette selv, eller har meninger om dette? Og bør vi tåle mer før vi går til det skritt å bytte barnehage?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Jeg ville prøvd å bytte barnehage pga. punktet om at barnehagen stenger ved personalets sykdom. Hvordan skal nå det gå til??? Se for deg at først får den ene influensa, og der går det 7 dager, og så får den neste det osv..... For ikke å snakke om at personalet i barnehager er utsatt for belastningslidelser. Kan fort bli mye stengt i denne barnehagen, gitt.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 To punkt reagerer jeg på; at det ikke er førskolelærer og at styrer har snakket negativt til deg om andre foreldre. Det første er kansje ikke alfa omega, da barnehagen skal følge lovverket og dermed ha kvalifisert personell. Kansje de ikke har det på din avdeling til enhver tid, men jeg kan ikke se for meg at de har fått dispensasjon til bare å benytte ufaglært personell. At dere må gå opp en bratt bakke ser jeg ikke som et godt argument for å påføre barnet stress ved å bytte barnehage. At det er mindre barn enn dere først antok, må da også være positivt. Det betyr mindre stress, mindre støy og en roligere hverdag (etter min erfaring). Når barnet trives og har det bra ville jeg ikke byttet.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 pkt 5 på negativ- lista hadde ikke jeg kunnet levd med. Betyr jo total usikkerhet mht hvorvidt du kan gå på jobb- hele tiden.
Nigo-san Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Punkt 1, 2 og 4 kunne jeg levd greit med, og at man ikke får helt optimale forhold i barnehagen tror jeg er ganske vanlig (som ellers i livet ). Punkt 3 hadde jeg stusset over, men ikke noe mer inntil videre. Men hadde ikke satt pris på om det skjedde flere ganger. Det det henger på for meg også er punkt 5. Jeg (og mannen) er avhengig av å faktisk møte på jobb når vi skal, og man får nok fravær med barn som er syke, om man ikke skal måtte ta fri for de ansattes sykdomsdager også. Faktisk skjønner jeg ikke helt at det er lov? Jeg vet at noen andelsbarnehager har en vaktordning som innebærer at foreldre må steppe inn, og det virker vanskelig nok, men selv da stenger jo ikke barnehagen for alle? Når så er sagt, skjønner jeg at det ikke er barebare å bytte når barnet er så lite og det trives godt. Siden jeg først og fremst har problemer med punkt 5, ville jeg kanskje sett det an til jul- gjennom influensasesongen. Hvis barnehagen da har vært stengt et utall ganger hadde det ikke vært mulig å ha det sånn, og oppsigelse hadde blitt levert.
Imax Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Høres ut som om en større barnehage er løsningen, etter hvert i hvert fall. Vårt barn byttet barnehage da hun var 1 1/2 pga at vi fikk en som var nærmere. Jeg hadde diskusjoner med mange forskjellige foreldre om hvordan det ville være (jeg var også høygravid, så hun byttet barnehage og ble storesøster i løpet av en uke...). Fikk mange velmenende råd om at vi ikke burde bytte pga for stor omveltning. Tilpasning i ny barnehage gikk superfort! Selv om den tidligere barnehagen var full av nære, varme mennesker (liten) mens den nye var stor og uoversiktlig. Alle bange forutanelser forsvant som dugg for solen. Hun kom greit inn i rutinene (mye likt i barnehager) og fant nye voksne som hun knyttet seg til og fant nye venner. Nå skal det sies at mitt barn er sosialt trygg og utadvendt, og har aldri hatt noe mer enn normal hyling når vi går osv. Jeg hadde byttet barnehage hvis dere har et alternativ, unger er supertilpasningsdyktige og i løpet av en uke eller to så er ungen inne i den nye barnehagen, garantert.
angelou Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Vi har akkurat byttet barnehage nå, fra en vi var veldig misfornøyd med til en som helt tydelig viser seg er MYE bedre. K har hatt fem uker ferie uansett, så det hadde nok blitt en tilvenningsprosess å komme tilbake til den gamle barnehagen også. Og nå får han det MYE bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå