Gjest ped.leder Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 jeg har et par spm om hvordan andre bhg'er gjør det ifht svineinfluensa.. i mine barns bhg brukes anti bac på alle barna før måltider. jeg har tatt opp dette i min bhg men de andre er skeptiske, derfor brukes bare håndvask før både frukt og vanlige måltider. Mne når vi er ute er det jo ikke så lett og få vasket med såpe og vann... hva gjør dere andre da? Vil gjerne høre om deres bhg'er evt deres barns bhg tiltak i fht dette.. Må også nevne at en gutt på naboavd der jeg jobber er smittet og nå hans mor.. Takk :-)
janne84 Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Barna med oss får ikke anti bac. Der har vi pratet mye om hvordan barna skal vaske hendene, og vi voksne er der å hjelpe dem. Vi vasker oss ofte på hendene. Barna har lært at når de hoster eller nyser skal de gjøre det "inn i albuen" eller i et papir.. Noen gjør, andre ikke.. Når de hoster\nyser\pirker seg i nesen så må de gå å vaske seg igjen... Vi desinfiserer alle leker en gang i uken og går over dørhåndtak i bhg. Jeg føler vi gjør våres, er ikke så mye mer en kan gjøre..
Jens Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Tror det er fint lite man kan gjøre for å forhindre smitte av svineinfl i en barnehage.
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 -det skjønne rjeg også, Jens- MEN saken er at jeg liker å gjøre det man KAN gjøre som er best i feks en slik situasjon, derfor jeg lurer. Vask av leker er innført. Jeg e rikke redd svineinfluesane, tenker mer på det at fraværet kan bli stort og det vil på den måten ramme alle. Man skal jo holde seg hjemme i 10 dgr!
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 uff, en haug med skrivefeil, går litt fort her ;-)
Gjest *Mim* Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Smitten sprer seg uansett, men jeg forventer at barnehagen gjør det de kan - fokuserer på håndhygiene. Rart at det ikke er retningslinjer for barnehager? Hadde jeg vært ped.leder hadde jeg kontaktet kommunelegen for å vite hvordan jeg skulle forholde meg.
Prinsesse på erten Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Angående AntiBac: Var innom apoteket for å kjøpe slike servietter i går. Det var selvfølgelig utsolgt. Men damen fortalte at siden influensaen er en virussykdom så er det tvilsomt om slike servietter gjør noe særlig nytte. Virus er mer hardføre enn bakterier. Derfor anbefalte hun håndvask med såpe slik at man skyller viruset av hendene. Sprit dreper vel også, så vidt jeg forstår.
Gjest ts Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Smitten sprer seg uansett, men jeg forventer at barnehagen gjør det de kan - fokuserer på håndhygiene. Rart at det ikke er retningslinjer for barnehager? Hadde jeg vært ped.leder hadde jeg kontaktet kommunelegen for å vite hvordan jeg skulle forholde meg. vi har fått våre retningslinjer som gjelder bhg jeg jobber i, men i fht mine barn sin bhg synes jeg de er dårlige. Derfor lurer jeg på hvordan det er i andre bhg.... Det er ulikt hvordan bhg takler dette, nemlig.
Gjest Purple Haze Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 Smitten sprer seg uansett, men jeg forventer at barnehagen gjør det de kan - fokuserer på håndhygiene. Rart at det ikke er retningslinjer for barnehager? Hadde jeg vært ped.leder hadde jeg kontaktet kommunelegen for å vite hvordan jeg skulle forholde meg. I kommunen hvor jeg jobber, har vi fått retningslinjer fra kommunehelsetjenesten på hvordan vi skal drive forebygging, hva foreldrene bør gjøre hvis barna deres har symptomer, hva som skjer ved utbrudd osv. En får ikke gjort så mye annet enn å bruke sunn fornuft, ha god hygiene og godt daglig renhold.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 Dersom du er ped.leder syns jeg helt ærlig du bør planlegge bedre enn hva folk synser på et nettsted. Ring pandemitelefonene 815 55 015 eller kontakt smittervernkontoret i don kommune.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 -det skjønne rjeg også, Jens- MEN saken er at jeg liker å gjøre det man KAN gjøre som er best i feks en slik situasjon, derfor jeg lurer. Vask av leker er innført. Jeg e rikke redd svineinfluesane, tenker mer på det at fraværet kan bli stort og det vil på den måten ramme alle. Man skal jo holde seg hjemme i 10 dgr! Dette håper jeg da dere gjorde før svineinfluensaens tid også. Det er 8 dager man skal holde seg hjemme. At svineinfluensaen vil ramme både barn, ungdom og voksne må vi bare takle. Det blir mye sykefravær, men også mange som er borte av barna. Faktisk er det ikke barnehager som blir værst rammet ved slike ting, men heller steder der syke pleies og frafallet blir stort blant de ansatte samtidig som antall innleggelser økes. Har du sjekket ut www.pandemi.no? Og kommunen din har garantert satt opp en liste over hva de mener dere bør gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå