Gå til innhold

Innvandring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg logget meg ut for å skrive dette innlegget, håper det går greit :)

Jeg har lest gjennom en del av innleggene om innvandring her på forumet. Sitter nå her med et spørsmålstegn i hodet. Jeg lurer på om jeg også er en av dem som har "tatt" over Norge.

Hvordan ser dere på en som meg?

Jeg er født og oppvokst i Norge, foreldrene mine rømte fra krigen i Iran for 23 år siden, da det ble innført islamsk republikk. Foreldrene mine var veldig unge da de flyttet hit. De fikk hjelp av staten det første året de bodde her. Så begynte de å studere, og da fikk de stipend og lån som alle andre. Min mor er utdanner lærer, og min far er utdannet sivilingeniør. Selv er jeg student, og jobber deltid i en butikk ved siden av studiene.

Vi har aldri levd på å få penger av staten som mange påstår at vi gjør. Alt vi eier har foreldrene mine kjøpt med sine egene penger.

Foreldrene mine pleier å delta på foreldremøter, av og til baker tom. min mor kake/r som hun/de tar med seg. Vi deltar ofte på dugnader vi blir invitert til. Vi feirer 17. mai med det norske flagget. Vi spiser av og til kjøttkaker eller annet typisk norsk til middag, men som oftest spiser vi iransk mat.

Jeg føler meg norsk, kan ikke leve uten Norge, elsker Norge like høyt som en ekte nordmann. Blir selv irritert på mange innvandrere som gjør så mye galt, for det ødelegger for oss som faktisk lever etter reglene også.

Er jeg en av dem som har ødelagt Norge? Etter å lest en del innlegg her, føler jeg meg veldig uvelkommen. Jeg vet ikke helt hvor jeg bør være, siden Norge er det eneste landet jeg har bodd i, og føler meg hjemme i. Er litt trist, siden jeg ikke vet hvem jeg er lengre, eller hvor jeg kommer fra. Eller hvor jeg bør bo.

Er faktisk mange av oss som lever etter reglene, og ikke gjør så mye ut av oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du har helt rett til å reagere. Det er alt for mange som bare ser en side av saken når det kommer til innvandrere. De ser ikke de som faktisk er integrerte og lever det samme livet som alle andre gjør her i Norge.

Det er mange innvandrere som bidrar veldig mye i samfunnet vårt og som fortjener å høre at de gjør en god jobb. Alt er ikke bare svart/hvitt, oss/dem.

Skrevet

Nei, i mine øyne er du nordmann.

Jeg skjønner at det kan føles sårt når det hele tiden kommer opp debatter om temaet.

Men jeg synes innvandringspraksisen til norge idag er et problem .

Og som du sier , dine foreldre flyktet fra den islamske republikken da den ble innført.

Jeg vil tro de ikke er interessert i at det kommer så mange identitetsløse asylsøkere hit .

Vi har ingen kontroll på hvem disse menneskene er , for alt du vet kan det være noen av de samme folka som var skyld i at dine foreldre måtte flykte .

jeg synes du dkal holde hodet høyt å være trygg på din egen identitet, selv om mange av de asylsøkerene som kommer er fra samme område som dine foreldre har dere jo ikke mye felles kulturbakgrunn.

Hvorfor skal du identifisere deg med dem ?

Skrevet

Kan ikke annet enn å signere livesen! :)

Følger man reglene og ikke har kommet hit for å lure seg til et luksusliv samtidig som man drar med seg all kultur og alle regler fra sitt hjemland er de mer enn hjertlig velkommen for min del!

Egentlig er det veldig mange som er her av rett grunn og som ikke er til mer skade enn den gjennomsnittelige (fødte) nordmann, så trist alle ofte blir dratt over en kam.

Mine foreldre har en liten nabofamilie fra Iran og de er utrolig hyggelige!

Mamma jobber sammen med moren i huset og det har hendt mer enn en gang at hun kommer over med masse spennende iransk mat :jepp:

Men som livesen sier; For meg er du nordmann :)

Skrevet
Nei, i mine øyne er du nordmann.

Jeg skjønner at det kan føles sårt når det hele tiden kommer opp debatter om temaet.

Men jeg synes innvandringspraksisen til norge idag er et problem .

Og som du sier , dine foreldre flyktet fra den islamske republikken da den ble innført.

Jeg vil tro de ikke er interessert i at det kommer så mange identitetsløse asylsøkere hit .

Vi har ingen kontroll på hvem disse menneskene er , for alt du vet kan det være noen av de samme folka som var skyld i at dine foreldre måtte flykte .

jeg synes du dkal holde hodet høyt å være trygg på din egen identitet, selv om mange av de asylsøkerene som kommer er fra samme område som dine foreldre har dere jo ikke mye felles kulturbakgrunn.

Hvorfor skal du identifisere deg med dem ?

Signerer.

Har man en reel grunn til å være her(som du og din familie har, da foreldrene dine flyktet fra Iran etter revolusjonen), og har hederlige og ærlige hensikter på alle måter, er man selvsagt hjertelig velkommen.

Skrevet
Er jeg en av dem som har ødelagt Norge?

Nei, du er ikke en av dem som har ødelagt Norge. Du er helt uskyldig. De som har ødelagt Norge er våre egne innvandringsliberale oikofober. Det er de som har startet ragnarokk.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som kritiserer innvandrere, ikke kristiserer alle, men noen.

Iranere er vel generelt en av de gruppene som er best integrerte, og lever som nordmenn flest.

Jeg tror de som kritiserer, mener de gruppene som ikke er integrerte, og som etter mange generasjoner i Norge fremdeles ikke er interesserte i å leve som nordmenn.

Skrevet
og som etter mange generasjoner i Norge fremdeles ikke er interesserte i å leve som nordmenn.

Hvorfor skulle de egentlig det? De bevarer med rette sin egenart som folk. Nordmenn har mye å lære av dem.

Skrevet

Neida TS, du har såvisst ikke gjort noe galt. Og det er sant som du sier, de fleste innvandrere er lovlydige, det er bare de ikke selger noen aviser. Alt for mange baserer sin virkelighetsoppfatning på overskrifter i tabloidavisene.

Skrevet

TS har selvfølgelig ikke "gjort noe galt", men hun blir jo ikke norsk av den grunn.

Jeg synes iranere på flukt bør få opphold, det er en menneskerett å få asyl når man trenger det. Dette asylen bør imidlertid innvilges i et trygt naboland, dvs. at iranere bør få asyl i midt-østen og ikke i Norge.

Skrevet
Dette asylen bør imidlertid innvilges i et trygt naboland, dvs. at iranere bør få asyl i midt-østen og ikke i Norge.

For en shia er det såvidt jeg vet nokså dårlig utvalg av trygge naboland.

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet
Jeg føler meg norsk, kan ikke leve uten Norge, elsker Norge like høyt som en ekte nordmann. Blir selv irritert på mange innvandrere som gjør så mye galt, for det ødelegger for oss som faktisk lever etter reglene også.

Synes det er rart at du må presisere at du er ekte nordmann.

Skrevet
TS har selvfølgelig ikke "gjort noe galt", men hun blir jo ikke norsk av den grunn.

Jeg synes iranere på flukt bør få opphold, det er en menneskerett å få asyl når man trenger det. Dette asylen bør imidlertid innvilges i et trygt naboland, dvs. at iranere bør få asyl i midt-østen og ikke i Norge.

Er man født og oppvokst i Norge (og i tilegg ser på seg selv som norsk) så er man norsk, uansett hvor foreldrene er fra.

Skrevet

For min del er du hjertelig velkommen og jeg er sikker på at både du og foreldrene dine har mye positivt å bidra med i det norske samfunn. :klem:

De jeg derimot IKKE ønsker velkommen hit, er den type muslimer som formet det samfunnet som dere måtte flykte fra, og som kommer til Norge med planer om å innføre samme faenskapet her.

Skrevet
Synes det er rart at du må presisere at du er ekte nordmann.

Jeg skrev at jeg elsker Norge like høyt som en ekte nordmann. Det betyr at Norge betyr like mye for meg som det gjør for deg. Jeg vil hverken skade Norge, eller gjøre noe dumt.

Som jeg skrev er jeg født og oppvokst her, vennenne mine er norske. Jeg har besøkt Iran en gang i hele mitt liv. Jeg kan hverken lese eller skrive farsi. Så der nede trenger jeg masse hjelp. Hvis jeg skulle ut måtte noen være med meg, jeg klarte ikke å gjøre så mye alene.

Jeg føler meg norsk, men det betyr ikke at jeg ikke føler meg som en iraner heller. Jeg elsker mine foreldres bakgrunn, og vil heller ikke være uten den.

Poenget mitt var og er at det finnes mange som lever etter reglene, finnes mange som er glad i Norge, og er glade for at de får lov til å få bo her. Mange utdanner seg, mange jobber og skatter likt som alle andre.

Skrevet

Takker for svar fra dere alle :)

Jeg er enig i at det har blitt for mange innvandrere i Norge, jeg blir faktisk irritert selv også. Særlig når det er flere innvandrere i en videregående klasse enn nordmenn. Norge skal få lov til å være Norge, og det bør være flertall av nordmenn enn feks. iranere i Norge.

Jeg har altid lurt på hvordan folk rundt meg ser på meg, av og til føler jeg meg veldig uvelkommen. Jeg har jo fått noen kommentarer som har gjort meg mer usikker. Men jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt, men vil jo gjerne få lov til å være en del av dette landet uten å bli sett på som en krimminell. Jeg har hatt en trygg oppvekst her, og det er jeg er takknemlig for.

Jeg føler meg litt som en iraner også, men hvis noen spør meg hvor jeg føler meg mest hjemme, så svarer jeg uten tvil Norge.

Skrevet

Du er naturligvis like norsk som alle oss andre.

Problemet har vært en del ultrakonservative nordmenn gjennom de siste 150 årene.

Om vi skal vurdere det utifra "nyere tid begynnte det hele begynte egentlig med samene som ble undertrykt. Dermed fikk vi Kautokeino opprøret i 1852.

Senere gikk det slag i slag mht hvilke mennesker som ikke ble akseptert, og det var gjerne basert på folk so hadde reist langt for å komme hit, og spesielt til Oslo regionen. Fra begynnelsen av 1900 tallet og langt ut til 1950-1960 var det nordlendingene som ble kritisert i Oslo området. Deretter var det folk fra midt Norge eller det indre østlandet som kom og bygde boligene på 50-tallet til "oslo folk" som ble kritisert. Etterhvert var det ikke mulig å kritisere så mange i Norge, og kritikken ble rettet sørover. "Degos" fra Spania, Italia og Hellas var lenge yndet som offer for kritikken av andre. Deretter ble det Pakistanere, Iranere, Irakere, før også en del Afrikanere begynte å komme hit. De siste 30 årene har kritikken basert seg på folk utenfor Europa.

Men dette er ekstremister som i all hovedsak er livredd for alt annet enn det særnorske. Egentlig liker de både spagetti, Pizza Taco og andre matretter som har frisket opp diettene. Kinaresturanter og Indiske restauranter har blitt populære, og de norske kjøttkakene har blitt veldig kjedelig.

De mest kritiske vil ha alle fordeler, og så lenge de ser på andre mennesker som en ulempe viser det at de egentlig bare er griske og litt misunnelige. De vil gjerne ha deler av kulturen (om de kan velge selv). De vil gjerne ha den eksotiske maten og de vil gjerne dra på ferie til de landene de er kritiske til. De vil gjerne se TV program om andre fjerne nasjoner og synes moter fra disse landene kan være spennende. Men de vil ikke se menneskene som gir oss denne kulturen i Norge.

De tar gjerne del i idretter som Karate og Ta Kwon Do og andre aktiviteter de har hørt om fra fjerne strøk. Men de er skeptiske til menneskene bak disse idrettene/kulturene.

Dette viser på en måte tankegangen til mange av kritikerene. De er rett og slett redd for det ukjente. Så lenge de får kulturinntrykk, etc på TV er det greit. Så lenge de kan gå inn på en Kinesisk restaurant i Oslo sentrum eller spise en Kebab på vei hjem er det greit. Så lenge de kan trene på fremmede idretter som Kickboksing eller Karate på et norsk treningsstudio er det også helt greit.

De vil gjerne ha parfymen (som ble oppfunnet i Iran og kunne lese/skrive (som ble oppfunnet i Irak/Persia ? men de vil ikke ha menneskene som oppfant dette i sitt eget land.

Ola og Kari Nordmann må lette litt på nisselua og bli litt mer internasjonale. På dette området har vi mye å lære fra resten av Verden.

Skrevet
Om vi skal vurdere det utifra "nyere tid begynnte det hele begynte egentlig med samene som ble undertrykt.

Det begynte ikke med samene, men med jødehatet. Og det lever i beste velgående fremdeles, særlig på internett.

Skrevet
Du er naturligvis like norsk som alle oss andre.

Problemet har vært en del ultrakonservative nordmenn gjennom de siste 150 årene.

Om vi skal vurdere det utifra "nyere tid begynnte det hele begynte egentlig med samene som ble undertrykt. Dermed fikk vi Kautokeino opprøret i 1852.

Senere gikk det slag i slag mht hvilke mennesker som ikke ble akseptert, og det var gjerne basert på folk so hadde reist langt for å komme hit, og spesielt til Oslo regionen. Fra begynnelsen av 1900 tallet og langt ut til 1950-1960 var det nordlendingene som ble kritisert i Oslo området. Deretter var det folk fra midt Norge eller det indre østlandet som kom og bygde boligene på 50-tallet til "oslo folk" som ble kritisert. Etterhvert var det ikke mulig å kritisere så mange i Norge, og kritikken ble rettet sørover. "Degos" fra Spania, Italia og Hellas var lenge yndet som offer for kritikken av andre. Deretter ble det Pakistanere, Iranere, Irakere, før også en del Afrikanere begynte å komme hit. De siste 30 årene har kritikken basert seg på folk utenfor Europa.

Men dette er ekstremister som i all hovedsak er livredd for alt annet enn det særnorske. Egentlig liker de både spagetti, Pizza Taco og andre matretter som har frisket opp diettene. Kinaresturanter og Indiske restauranter har blitt populære, og de norske kjøttkakene har blitt veldig kjedelig.

De mest kritiske vil ha alle fordeler, og så lenge de ser på andre mennesker som en ulempe viser det at de egentlig bare er griske og litt misunnelige. De vil gjerne ha deler av kulturen (om de kan velge selv). De vil gjerne ha den eksotiske maten og de vil gjerne dra på ferie til de landene de er kritiske til. De vil gjerne se TV program om andre fjerne nasjoner og synes moter fra disse landene kan være spennende. Men de vil ikke se menneskene som gir oss denne kulturen i Norge.

De tar gjerne del i idretter som Karate og Ta Kwon Do og andre aktiviteter de har hørt om fra fjerne strøk. Men de er skeptiske til menneskene bak disse idrettene/kulturene.

Dette viser på en måte tankegangen til mange av kritikerene. De er rett og slett redd for det ukjente. Så lenge de får kulturinntrykk, etc på TV er det greit. Så lenge de kan gå inn på en Kinesisk restaurant i Oslo sentrum eller spise en Kebab på vei hjem er det greit. Så lenge de kan trene på fremmede idretter som Kickboksing eller Karate på et norsk treningsstudio er det også helt greit.

De vil gjerne ha parfymen (som ble oppfunnet i Iran og kunne lese/skrive (som ble oppfunnet i Irak/Persia ? men de vil ikke ha menneskene som oppfant dette i sitt eget land.

Ola og Kari Nordmann må lette litt på nisselua og bli litt mer internasjonale. På dette området har vi mye å lære fra resten av Verden.

Israelske innvandrere til "Palestina" er altså skikkelig fælt og fy-fy, mens enn innvandring tsunami til Norge og Vest-Europa er moderne og "chick"? For en dott du er.

Skrevet
Er jeg en av dem som har ødelagt Norge? Etter å lest en del innlegg her, føler jeg meg veldig uvelkommen. Jeg vet ikke helt hvor jeg bør være, siden Norge er det eneste landet jeg har bodd i, og føler meg hjemme i. Er litt trist, siden jeg ikke vet hvem jeg er lengre, eller hvor jeg kommer fra. Eller hvor jeg bør bo.

Er faktisk mange av oss som lever etter reglene, og ikke gjør så mye ut av oss.

Høres ikke sånn ut på det du skriver. Dumt om reelt sett integrerte og fine mennesker føler seg uvelkomne i Norge, men skyldes vel - dessverre - at det ikke er så lett å ikke la være å ta alle over en kam, når en relativt ofte leser, hører om og erfarer svært negative episoder fra "nye landsmenn".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...