Gjest Blondi Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Heisann! Jeg er ei jente på 19 år, følte meg litt "blond" i dag, for jeg har faktisk ingen meninger ang politikk.. Eller jeg er jo ei samfunnsangasjert jente. Noen som kan gi meg noen korte sammendrag om hva partiene står for?? Merker at jeg trekker litt mot frp, men da er jeg vel "dum"? eller? Det JEG syntes er bra med frp: Diskusjon om aktiv dødshjelp, lukkede asylmottak, at eldre skal ha rett på sykehjemsplasser og at di vil ha flere bofelleskap for eldre. men jeg føler jeg ikke har peiling liksom.. Ellers håper jeg at prisene på røyk og snus vil synke.. noen som kan hjelpe meg? Huff, ble litt rotet innlegg dette... mvh "blondi"
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Frp er nok et sjikkelig bra parti for deg lissom. Hvis du spør dem, så kommer de sikkert til å programfeste gratis silikonpupper også...og det blir jo fint da...lissom. Gå og legg deg nå.
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Heisann! Jeg er ei jente på 19 år, følte meg litt "blond" i dag, for jeg har faktisk ingen meninger ang politikk.. Eller jeg er jo ei samfunnsangasjert jente. Noen som kan gi meg noen korte sammendrag om hva partiene står for?? Merker at jeg trekker litt mot frp, men da er jeg vel "dum"? eller? Det JEG syntes er bra med frp: Diskusjon om aktiv dødshjelp, lukkede asylmottak, at eldre skal ha rett på sykehjemsplasser og at di vil ha flere bofelleskap for eldre. men jeg føler jeg ikke har peiling liksom.. Ellers håper jeg at prisene på røyk og snus vil synke.. noen som kan hjelpe meg? Huff, ble litt rotet innlegg dette... mvh "blondi" HVA ER DET JEG HØRER! Du kaller deg samfunnsengasjert fordi du stikker innom nettavisene i ny og ned? 1. Aktiv dødhjelp? Du syns det er greit at eldre og syke, som kanskje føler seg som en byrde for famile, venner og slekt skal få "hjelp" til å komme seg ut av "skammen"? At folk som syns de er for lite verdt til å leve skal få hjelp til å dø? ja, de er jo bare en byrde for samfunnet uansett, eller hva? 2. Lukkede asylmottak? Ja, det er vel det greieste for deg det sikkert, men neppe for asylsøkerne. Vedder på at du syns det er tungt å sitte inne i et rom noen timer uten kontakt med omverdenen uten internett, msn, venner og resten. Da kan du vel tenke deg hvor tøft det må være å sitte innsperret 24/7 på et trangt asylmottak mens søknaden blir behandlet i måndesvis, for så å bli sendt tilbake igjen. Jaja, men du slipper jo å se dem så da går det vel fint. 3. Ja, la oss sette opp flere dårlige private eldresentere som drives av gjerrige eiere som er mer opptatt av å tømme lommene til folk enn å drive ett godt hjem for de eldre. Jeg er selv snuser, men kunne faktisk tenkt meg at prisene steg, da dette ville gi meg større motivasjon til å slutte. Men du som er så "samfunnsengasjert" vet jo å prioritere. FRP er jo det beste partiet for alle deres tiltak høres så enkle og greie ut. Hadde du virkelig vært samfunnsengasjert hadde du sett problemen en FRP-styrt stat vil få. Og siden du er så "blond" så er vel også musikk og kultur viktig for deg? Synd å velge FRP da, da de vil kutte støtte til alt av kultur. Du er ikke samfunnsengasjert, du er bare nok en egoist som kjøper de lettvinte løsningene til egoistpartiet FRP. Det at du også helt ukritisk spør folk om hva de forskjellige partiene står for uten å faktisk sjekke ut dette selv sier vel sitt. Kos deg, Håper du ligger i koma på valgdagen, selv om hjernen din allerede ser ut til å gjøre det.
livesen Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Ja jeg synes det er bra at du prøver å vite mer . Aktiv dødshjelp : Frp ønsker dette kontra den praksisen som er idag der man kan avslutte livgivende behandling. Det vil si bl.annet å slutte å tilføre mat å vann , slik at man sulter ihjel isteden. Jeg tror man skal ha litt tiltro til medisinsk personell her . Det er ikke snakk om at man bare kan ta livet av seg om man ikke får sykehjemsplass . Det er snakk om terminale pasienter der døden er eneste utgang, spørsmålet er bare hvor mye smerte en må gjennomleve først . Lukka asylmottak : Sier seg selv syns jeg , man er da ikke tatt opp i et samfunn før søknaden er avgjort . Slik praksisen er nå har vi jo lagt vekk kravet om pass og identifikasjonsplikt når en reiser over landegrenser . Man kan jo komme rett inn , tilbringe en natt på asylmottak og vips er man inne . Eldreomsorg : Vi ønsker å lovfeste retten til omsorg . og vi ønsker at finansieringen skal følge brukeren . Altså , dersom tante olga trenger syke /eldrehjemsplass kan hun velge hvor hun vil bo eller hvem som skal hjelpe henne . Deretter sier hun fra til staten og de betaler . Dette forutsetter selvølgelig kontrollrutiner og godkjenning . Dersom hun ikke trives sier hun opp plassen sin å flytter til en annen plass. Den friheten har hun hatt hele sitt liv, hvorfor skal hun miste den når hun blir gammel ?
Gjest Gjest_blondie_* Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Ja jeg synes det er bra at du prøver å vite mer . Aktiv dødshjelp : Frp ønsker dette kontra den praksisen som er idag der man kan avslutte livgivende behandling. Det vil si bl.annet å slutte å tilføre mat å vann , slik at man sulter ihjel isteden. Jeg tror man skal ha litt tiltro til medisinsk personell her . Det er ikke snakk om at man bare kan ta livet av seg om man ikke får sykehjemsplass . Det er snakk om terminale pasienter der døden er eneste utgang, spørsmålet er bare hvor mye smerte en må gjennomleve først . Lukka asylmottak : Sier seg selv syns jeg , man er da ikke tatt opp i et samfunn før søknaden er avgjort . Slik praksisen er nå har vi jo lagt vekk kravet om pass og identifikasjonsplikt når en reiser over landegrenser . Man kan jo komme rett inn , tilbringe en natt på asylmottak og vips er man inne . Eldreomsorg : Vi ønsker å lovfeste retten til omsorg . og vi ønsker at finansieringen skal følge brukeren . Altså , dersom tante olga trenger syke /eldrehjemsplass kan hun velge hvor hun vil bo eller hvem som skal hjelpe henne . Deretter sier hun fra til staten og de betaler . Dette forutsetter selvølgelig kontrollrutiner og godkjenning . Dersom hun ikke trives sier hun opp plassen sin å flytter til en annen plass. Den friheten har hun hatt hele sitt liv, hvorfor skal hun miste den når hun blir gammel ? Hei! takk for at du tar meg litt alvorlig, forstår jo at det kan være vannskelig.. he..he.. Men aktiv dødshjelp foregår jo i aller høyeste grad! eller passiv eutanasi som det så pent heter er vel mer riktig.. Jeg har selv sett på eldre mennesker som sier di vil dø, og derfor nekter å ta til seg noe å spise og drikke. Jeg jobber på et bofelleskap for eldre, og hadde et tilfelle hvor ei dame knep igjen munnen sin i 4 uker!!!! vi klarte å lirke inn en bommulspinne med vann på en gang i blant.. og di pårørende ville at vi skulle respektere denne damens valg. er det humant da? denne personen var klar i hodet, men den fysiske helsen var dårlig. Kunne det ikke vært en enklere vei? hovedsakelig for pasienten, men også pårørende og vi som jobber i helsevesenet...
livesen Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 [Kunne det ikke vært en enklere vei? hovedsakelig for pasienten, men også pårørende og vi som jobber i helsevesenet...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Kanskje du burde ta et par av valgtestene som finnes rundt på nettet, som Aftenposten sin, som er ganske omfattende? De dekker en del ulike saker og kan gi deg en pekepinn på om dette virkelig er partiet for deg (noe jeg håper det ikke er...
Mermaid Blues Skrevet 16. august 2009 #8 Skrevet 16. august 2009 Jeg synes det er så trist at du som 19 år ønsker å rette fokus mot at prisene på tobakksvarer skal gå ned...hadde det ikke vært bedre å ta kampen og kvitte seg med avhengigheta nå før det ødelegger deg senere i livet? Og for ikke å snakke om alle pengene du hiver ut vinduet. Jeg skulle hvertfall ønske jeg var så smart da jeg var 19 år - det blir hvertfall ikke noe lettere å slutte seinere, det kan jeg love deg! Ellers støtter jeg forslaget om å ta en valgtest - Aftenposten sin er veldig ålreit Håper at den greier å gi et litt mer nyansert bilde av hva som er viktig for deg (og en ikke bitteliten del av meg håper at det ikke blir FRP ) Godt valg
livesen Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 Jeg håper det blir frp. Men uansett hva det blir så håper jeg du går å stemmer !!!
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Disse tipsene er ikke tips jeg gir til alle i hele verden, men til førstegangsvelgere som ikke har en klar partitilhørighet: 1. Følg med i partidebatter på tv, les de små partibrosjyrene som summerer kort opp partiprogrammene (gjelder alle) 2. Prøv å se litt utenfor din egen snute og tenk på hva som er best for samfunnet generelt, ikke fokuser på ditt personlige behov (hint: røyk- og alkoholpriser skal ikke ha noe å si for hvilket parti du velger, jeg er selv student og har ikke noe i mot billig øl, men klarer å tenke utenfor mine fire vegger) 3. Ikke la saker du ikke forstår deg ordentlig på ha noe å si for hvilket parti du velger. Regner med du ikke er reflektert nok til å egentlig ha en ordentlig mening om asylmottak, det har faktisk de færreste.
Gjest blondi Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Hei! Tusen takk for alle fornuftige innlegg! Jeg begynner å bli litt "smartere" hehe. Har lest en god del brosjyrer ol. og tror ikke det blir no bra hvis frp kommer til makta. Da forsvinner vel alle oljepengene? Eller hvor har siv jensen tenkt å ta penger fra? Skal gjøre litt mer resurce, og håper jeg klarer å bestemme meg før 14 september Mvh Blondi
livesen Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 Hei! Tusen takk for alle fornuftige innlegg! Jeg begynner å bli litt "smartere" hehe. Har lest en god del brosjyrer ol. og tror ikke det blir no bra hvis frp kommer til makta. Da forsvinner vel alle oljepengene? Eller hvor har siv jensen tenkt å ta penger fra? Skal gjøre litt mer resurce, og håper jeg klarer å bestemme meg før 14 september Mvh Blondi tror det er bedre å bruke noen av pengene her, nå forsvinner de jo til aksjekjøp i utlandet. Hvordan tror du detgår med verdens økonomi når norge er tom for olje og skal ha ut alle pengene sine igjen ?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 Denne er grei om du vipper mellom partier:) Og jeg er litt spent - har du tatt noen valgtester??
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #14 Skrevet 19. august 2009 Denne er grei om du vipper mellom partier:) Og jeg er litt spent - har du tatt noen valgtester?? Eh, denne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle3096601.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå