firewater Skrevet 26. august 2009 #81 Del Skrevet 26. august 2009 Det er jo det som er det finurlige, Gud nedlater seg ikke til å bevise for sine egne skapninger sin eksistens, den burde være åpenbar. Vi er lagd av støv og blir til støv. Dette er ikke helt riktig. For noen tusen år siden viste Gud seg i hytt og pine. Brennende busker som snakket, engler som besøkte folk, jomfrufødsel og en sønn som kunne trylle - det var først etter menneskeheten fikk teknologien til å undersøke og bekrefte eller avkrefte Gud at han plutselig forsvant. Blinde kunne se, de døde ble vekket, Jesus ble usynlig, vann ble til vin, menn som var impotente ble helbredet, han matet 4000 mennesker med nesten ingen mat, Jesus gikk på vannet, Jesus sto opp fra de døde - Gud og sønnen hans viste seg frem som allmektig og guddommelig gang på gang på gang, de nedlatet seg til bevis for sine egne skapninger og var ganske opptatt av at vi fikk det med oss og skrev det ned. Men nå, i moderne dager hvor vi kan undersøke slikt, så har vi ikke sett noe mer til ham. Plutselig er han blitt for god for oss. Eller kanskje vi har blitt for god for ham? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 26. august 2009 #82 Del Skrevet 26. august 2009 Dette er ikke helt riktig. For noen tusen år siden viste Gud seg i hytt og pine. Brennende busker som snakket, engler som besøkte folk, jomfrufødsel og en sønn som kunne trylle - det var først etter menneskeheten fikk teknologien til å undersøke og bekrefte eller avkrefte Gud at han plutselig forsvant. Blinde kunne se, de døde ble vekket, Jesus ble usynlig, vann ble til vin, menn som var impotente ble helbredet, han matet 4000 mennesker med nesten ingen mat, Jesus gikk på vannet, Jesus sto opp fra de døde - Gud og sønnen hans viste seg frem som allmektig og guddommelig gang på gang på gang, de nedlatet seg til bevis for sine egne skapninger og var ganske opptatt av at vi fikk det med oss og skrev det ned. Men nå, i moderne dager hvor vi kan undersøke slikt, så har vi ikke sett noe mer til ham. Plutselig er han blitt for god for oss. Eller kanskje vi har blitt for god for ham? I hytt og pine? 1500 år mellom den brennende busken og Jesus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 26. august 2009 #83 Del Skrevet 26. august 2009 Uff, der tok du virkelig knekken på argumentet mitt. Jeg gir meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 26. august 2009 #84 Del Skrevet 26. august 2009 Uff, der tok du virkelig knekken på argumentet mitt. Jeg gir meg. Mener du virkelig i et tenkt scenario hvor alt var skapt av en skaper at menneskeskapt teknologi ville gi svar på den opprinnelige skapers eksistens? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VinglePetter Skrevet 26. august 2009 #85 Del Skrevet 26. august 2009 Mener du virkelig i et tenkt scenario hvor alt var skapt av en skaper at menneskeskapt teknologi ville gi svar på den opprinnelige skapers eksistens? I’ve never understood how God could expect His creatures to pick the one true religion by faith—it strikes me as a sloppy way to run a universe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 27. august 2009 #86 Del Skrevet 27. august 2009 Mener du virkelig i et tenkt scenario hvor alt var skapt av en skaper at menneskeskapt teknologi ville gi svar på den opprinnelige skapers eksistens? Jeg tror ikke at skaperen hadde vært direkte misvisende for å skjule sin egen identitet. Jorden ser ut som den er flere millioner år gammel, fossiler peker mot evolusjon og ingenting peker mot Gud. Jeg ser for meg at hvis Gud var ekte så hadde man funnet ham overalt, og sannheten er at vi ikke finner ham noen steder. Situasjonen du beskriver er som følger: Gud viste seg for menneskeheten før i tiden, da de ikke visste noe eller forstod hva som foregikk rundt seg. Deretter fødte han en sønn som fjernet all grunn til å tvile på ham ved å gjøre ting kun en gud kunne få til, som han ofret til seg selv. Og nå, 2000 år senere, forventer denne guden at vi moderne, vitenskapelige, bevis-orienterte mennesker skal legge fra oss den naturlige skepsisen vår til omverden som har ført til at vi har kommet oss til månen og kurert sykdommer til fordel for historier skrevet av folk som har hørt om folk som traff Jesus. I det tenkte scenarioet så tror jeg Gud har gjort kanskje den mest slurvete jobben man kan tenke seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentle Skrevet 27. august 2009 #87 Del Skrevet 27. august 2009 I hytt og pine? 1500 år mellom den brennende busken og Jesus... Er dette sant, da? Ingen mirakler mellom brennende busk og jesus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 27. august 2009 #88 Del Skrevet 27. august 2009 Er dette sant, da? Ingen mirakler mellom brennende busk og jesus? Er jo det da, men ingen som synliggjør Hans tilstedeværelse i så stor grad som når hhv Moses og Jesus levde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå