Gjest Lopus Skrevet 14. august 2009 #1 Del Skrevet 14. august 2009 Hvordan forklarer dere som tror på gud og kreasjonisme at verden er så lite perfekt? Hvis gud/den som skapte alt er så unik, så perfekt, hvorfor lagde han så mange feil? Er han sadist, eller ond, vil han at vi som lever skal lide? Hvorfor lage en verden med så mange naturkatstrofer, jordskjelv, flom, sykdom osv. Kunne han ikke laget en bedre verden uten alle disse feilene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 15. august 2009 #2 Del Skrevet 15. august 2009 Hvordan forklarer dere som tror på gud og kreasjonisme at verden er så lite perfekt? Hvis gud/den som skapte alt er så unik, så perfekt, hvorfor lagde han så mange feil? Er han sadist, eller ond, vil han at vi som lever skal lide? Hvorfor lage en verden med så mange naturkatstrofer, jordskjelv, flom, sykdom osv. Kunne han ikke laget en bedre verden uten alle disse feilene? Hvem har sagt at jordskjelv, naturkatastrofer, flom, og sykdom er feil? Tror du universet og alt i det er til for deg og for å gjøre din personlige tilværelse komfortabel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lopus Skrevet 15. august 2009 #3 Del Skrevet 15. august 2009 Hvem har sagt at jordskjelv, naturkatastrofer, flom, og sykdom er feil? Tror du universet og alt i det er til for deg og for å gjøre din personlige tilværelse komfortabel? Det er jo det jeg mener, er Gud ond eller sadist da siden han vil at alle skal utsettes for dette? Hadde verden vært skapt av gud han laget den bedre, hvis han er så god som alle mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #4 Del Skrevet 15. august 2009 Det har blitt drept 60 % mer mennesker i krig og andre ting som mennesker gjør mot hverandre. Også lurer du på hvorfor Gud straffer oss med naturkatastrofer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 16. august 2009 #5 Del Skrevet 16. august 2009 Det er jo det jeg mener, er Gud ond eller sadist da siden han vil at alle skal utsettes for dette? Hadde verden vært skapt av gud han laget den bedre, hvis han er så god som alle mener. Mener jeg at Gud er god? Jeg synes så tydelig jeg understreket at forholdet god/ond er en menneskeskapt størrelse i den hensikt å opprette grunnregler for fungerende samspill mellom individer. Finnes det en universell lov som sier at jeg ikke skal slakte og ete deg? Om jeg skulle være slik disponert så ville det jo være du som oppfatter det som ondskap. Jeg ville se det som en god og fornuftig kandling som setter mat på bordet til min familie. Hvorfor synes du ellers vi bør kreve mer av Gud? Er ikke grunnlaget for vår egen eksistens en gave stor nok? Krever du å leve komfortabelt og innholdsrikt i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 16. august 2009 #6 Del Skrevet 16. august 2009 Det har blitt drept 60 % mer mennesker i krig og andre ting som mennesker gjør mot hverandre. Også lurer du på hvorfor Gud straffer oss med naturkatastrofer. Sært hvordan han straffer de samme stedene om igjen og om igjen, er det ikke? San Francisco må virkelig irritere Gud når han sender jordskjelv dit om igjen og om igjen, for ikke å snakke om midt-vesten i USA (Bibel-beltet, ironisk nok) som blir slått av tornadoer, Afrika (HIV, vettu) og Norge på 1300-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #7 Del Skrevet 16. august 2009 Sært hvordan han straffer de samme stedene om igjen og om igjen, er det ikke? San Francisco må virkelig irritere Gud når han sender jordskjelv dit om igjen og om igjen, for ikke å snakke om midt-vesten i USA (Bibel-beltet, ironisk nok) som blir slått av tornadoer, Afrika (HIV, vettu) og Norge på 1300-tallet. Da sa Herren Gud til slangen: «Fordi du gjorde dette, skal du være forbannet framfor alt fe og alle ville dyr. På buken skal du krype, og mold skal du ete alle dine dager. 15 Jeg vil sette fiendskap mellom deg og kvinnen, mellom ditt avkom og hennes ætt. Den skal knuse ditt hode, men du skal hogge den i hælen.» 16 Til kvinnen sa han: «Stor vil jeg gjøre din møye så ofte du er med barn; med smerte skal du føde. Din lyst skal stå til din mann, og han skal råde over deg.» 17 Og til Adam sa han: «Fordi du hørte på din hustru og åt av treet som jeg forbød deg å ete av, skal jorden for din skyld være forbannet. Med møye skal du nære deg av den alle dine levedager. 18 Torn og tistel skal den bære, og du skal ete av markens vekster. 19 Med svette i ansiktet skal du ete ditt brød, inntil du vender tilbake til jorden; for av den er du tatt. Av jord er du, og til jord skal du bli.» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentle Skrevet 16. august 2009 #8 Del Skrevet 16. august 2009 Du mener Satan er svaret, Gjest? At Satan er ansvarlig for ulykkene blandt menneskene? Satan er ond, urettferdig, står bak alle ulykkene, jordskjelvene, sult, sykdom, nød, ja alt vi ikke liker? Er han da mektigere enn Gud, siden Gud ikke kan stoppe Satan? Eller vil han ikke? Tør ikke? Har han gode grunner for å la være? Spørsmålet handler om "det ondes problem", altså at det onde ikke skulle finnes hvis Gud er allmektig og hvis han er god. Så hvis gud finnes, kan det være at han ikke er allmektig? Eller kan det være at han ikke er god? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 16. august 2009 #9 Del Skrevet 16. august 2009 Vi kunne unngått 90% av alle jordskjelvproblemer ved å flytte vekk fra områder som er spesielt utsatt. Det samme gjelder tornadoer, flommer, tsunamier, osv - det har ingenting med Gud å gjøre. Det er vær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 16. august 2009 #10 Del Skrevet 16. august 2009 Hvorfor gi skylden på noe du ikke tror på `? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 16. august 2009 #11 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg skylder selvsagt ikke på Gud, jeg påpeker bare hvor tåpelig det er å gjøre det. La oss si at det var, rent teoretisk sett, Gud som straffet folk ved å sende jordskjelv. Til de samme stedene. Om igjen og om igjen. La oss si at alle flyttet vekk fra de områdene (som vi slemme ateistforskere vet sitter på områder særdeles utsatt for bevegelser i de tektoniske platene), da ville man sett at mange færre ble skadet eller døde i jordskjelv. Vil det si at Gud plutselig ikke er like sur lenger og ikke vil straffe oss? Er det ikke mer sannsynlig at han har ingenting med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. august 2009 #12 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Bite The Hand That Feeds! Endret 16. august 2009 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #13 Del Skrevet 16. august 2009 Gud er nøytral. Menneskene er en del av Gudskilden. Før de blir født planlegger de sitt neste liv, hvem de skal ha som foreldre, hva de skal lære i det livet osv. Når de blir født glemmer de hvor de kommer fra. De glemmer at de kommer fra Gudskilden. Det er menneskene som gjør alle de grusomme tingene på jorden. Men det er en erfaring og læring de gjør så lenge de er på jorden. Når de dør drar de tilbake til Gudskilden og evaluerer sitt liv. Der kan de se på alt det gale de har gjordt men også det gode. Ut fra å gjøre det bedre i neste liv blir planen lagt. Menneskene har alltid fri vilje, men noen hindringer i veien blir lagt, fordi de skal stoppe opp og lære av det og forhåpentligvis bli et bedre menneske. Noen velger f.eks. å bli handicappet for å lære. Det skjer deg aldri noe på jorden du ikke har godkjent på et høyere plan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. august 2009 #14 Del Skrevet 16. august 2009 Wonderful! Alle som er utsatt for jævelskap, har valgt det selv! Idiot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 16. august 2009 #15 Del Skrevet 16. august 2009 Til å bli kvalm av. Hvilken fantastisk måte å fraskrive seg all ansvar for andre mennesker på. "Altruisme? De har da valgt å bli solgt inn i prostitusjon selv!". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 17. august 2009 #16 Del Skrevet 17. august 2009 Til å bli kvalm av. Hvilken fantastisk måte å fraskrive seg all ansvar for andre mennesker på. "Altruisme? De har da valgt å bli solgt inn i prostitusjon selv!". jeg leste for noen år siden om en eller annen "guru" som mente at Moder Theresa, med sine hjelpeprogrammer for barn i slumområder, faktisk saboterte hele mekanismen med karma, og "ødela" for slumbarna, som nå gikk glipp av sin "lærdom".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 17. august 2009 #17 Del Skrevet 17. august 2009 Det går jo stikk i strid med alt Jesus sa om å hjelpe andre, for ikke å snakke om at det er direkte kjipt gjort. Hvilken positiv eller negativ interaksjon kan man ha med andre mennesker hvis man oppriktig tror at alt vondt som skjer dem er forutsbestemt og ikke kan endres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2009 #18 Del Skrevet 17. august 2009 At folk har satt opp sin egen livsplan med alle hindringer i veien glemmer de jo når de blir født. De betyr jo ikke at man ikke skal hjelpe andre når det er behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melchizedek Skrevet 17. august 2009 #19 Del Skrevet 17. august 2009 Hvordan våger du og si at jeg "Gud" ikke er perfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 18. august 2009 #20 Del Skrevet 18. august 2009 At folk har satt opp sin egen livsplan med alle hindringer i veien glemmer de jo når de blir født. De betyr jo ikke at man ikke skal hjelpe andre når det er behov for det. Men hvis det er slik, hvordan har det seg da at du går rundt med denne merkelige forestillingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå