Gjest TS Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Jeg og samboer leier et hus på en gård. Der har vi bodd i to år. Det er bare vi som bor i huset, men to dager i uken på dagtid bruker huseier kjøkken og bad og en stue( denne stua bruker ikke vi ellers) til et dagtilbud for eldre. Da er vi uansett ikke hjemme så resten av tiden har vi det helt for oss selv. Nå i sommer har vi ikke bodd der, fordi vi har vært på hjemplassen vår for ferien. Men vi har selvfølgelig betalt husleie og alt er i orden. For to dager siden ringer huseier og sier at det skal flytte inn en person i 1 etasje. En student. Hun skal da ha et rom nede pluss dele kjøkken og bad med oss. Altså, plutselig skal vi forholde oss til ei jente som flytter inn som vi må samkjøre kjøkken og bad med. Vi for vår del er ganske ferdig med å dele kjøkken og bad med noen, vi ønsker og ha det for oss selv, vi vil ha et privatliv. Jeg ble tatt helt på senga da hun fortalte meg dette, og visste ikke hva jeg skulle svare. Hun sa bare at hun håpet det var greit for oss, og at denne jenta virker veldig hyggelig. Jeg var veldig nølende i telefonen og sa at jeg måtte prate med samboer om dette. Han likte det svært dårlig, og har lyst å si at vi ikke finner oss i det. Men det er jo på en måte ikke vi som bestemmer, vi leier jo bare. Men har huseier rett til dette? Vi har jo kontrakt, men det står ingenting om det der, tror jeg. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst å plutselig få en samboer til. Er vi urimelige som ikke vil finne oss i det? Eller er huseier urimelig som dytter noen inn i et hus som vi leier?
Gjest Ingeniøren Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Hva som står i kontrakten er helt avgjørende her. Kjøkken og bad må ikke nevnes spesifikt, men det må jo stå NOE om hva dere leier. Litt grovt vil jeg dog si at om kjøkken/bad er felles så står det noe i kontrakten som gjør dette klart.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Leier dere huset med de begrensninger som du skisserer? Uansett, huseier kan ikke presse dere plutselig til å dele med en annen hele tiden. Jeg hadde nektet og ansett det som brudd på kontrakten. Dvs. om huseier hadde stått på sitt hadde jeg funnet meg et annet sted og flyttet på dagen uten oppsigelsestid (brudd på kontrakt fra huseier) og i ettertid krevd huseier for kostnadene i forbindelse med flytting. Dere leide leilighet, ikke del av et kollektiv slik jeg forstår deg.
Gjest TS Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Leier dere huset med de begrensninger som du skisserer? Uansett, huseier kan ikke presse dere plutselig til å dele med en annen hele tiden. Jeg hadde nektet og ansett det som brudd på kontrakten. Dvs. om huseier hadde stått på sitt hadde jeg funnet meg et annet sted og flyttet på dagen uten oppsigelsestid (brudd på kontrakt fra huseier) og i ettertid krevd huseier for kostnadene i forbindelse med flytting. Dere leide leilighet, ikke del av et kollektiv slik jeg forstår deg. Jeg har ikke kontrakten for hånden, da jeg er hjemme hos foreldrene mine nå. Så jeg husker ikke helt hva som står spesifikt. Men vi leier en leilighet ja, ikke en del av et kollektiv. Det har aldri vært noe prat om at vi kan risikere å dele med noen ihvertfall. Da hadde vi aldri leid der, vi var klare for å ha noe for oss selv. En annen liten ting, er at varmtvannstanken i huset er ekstremt liten, jeg og samboer kan ikke dusje rett etter hverandre, vi må vente flere timer. Så sån jeg ser det er det ikke kapasitet til å ha flere mennesker der enn oss to.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Jeg har ikke kontrakten for hånden, da jeg er hjemme hos foreldrene mine nå. Så jeg husker ikke helt hva som står spesifikt. Men vi leier en leilighet ja, ikke en del av et kollektiv. Det har aldri vært noe prat om at vi kan risikere å dele med noen ihvertfall. Da hadde vi aldri leid der, vi var klare for å ha noe for oss selv. En annen liten ting, er at varmtvannstanken i huset er ekstremt liten, jeg og samboer kan ikke dusje rett etter hverandre, vi må vente flere timer. Så sån jeg ser det er det ikke kapasitet til å ha flere mennesker der enn oss to. Dette er helt urimelig av utleier hvis det ikke står noe i kontrakten om at et av rommene kan leies ut til en annen dersom det dukker opp en anledning. Da skal dere selvfølgelig ikke finne dere i det. Dere har jo i så fall inngått en avtale om å bo alene i huset, og det vil ikke være akseptabelt at det flytter inn en ny student. Dere vil da kunne si opp kontrakten og flytte, antar jeg. Tror det er noen her inne som har bedre kjennskap til husleieloven enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Dette er da ikke noe å lage noe bråk for? Bare hygglig å dele med andre vel? Se på det som et positivt tilskudd til hverdagen med en ny venn som dere får omgås hver dag, og som dere får kose dere med Dessuten er det utleiers bolig, ikke deres! Dere leier nok bare rom hos han, spesielt når det alt er gjort slik at bad/kjøkken/stue er i bruk av andre enn dere selv to dager i uken også. Hvorfor skulle dere ellers gå med på det? For meg høres det i alle fall ut som at dere leier rom, og har til nå vært så heldig at dere har fått hatt fellesarealet i fred mesteparten av tiden (bortsett fra de to dagene i uken). Dere har nok blitt så vant til å ha det i fred at dere innbiller dere at dere har rett på hele boligen, det er jo selvfølgelig feil.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Dette er da ikke noe å lage noe bråk for? Bare hygglig å dele med andre vel? Se på det som et positivt tilskudd til hverdagen med en ny venn som dere får omgås hver dag, og som dere får kose dere med Dessuten er det utleiers bolig, ikke deres! Dere leier nok bare rom hos han, spesielt når det alt er gjort slik at bad/kjøkken/stue er i bruk av andre enn dere selv to dager i uken også. Hvorfor skulle dere ellers gå med på det? For meg høres det i alle fall ut som at dere leier rom, og har til nå vært så heldig at dere har fått hatt fellesarealet i fred mesteparten av tiden (bortsett fra de to dagene i uken). Dere har nok blitt så vant til å ha det i fred at dere innbiller dere at dere har rett på hele boligen, det er jo selvfølgelig feil. Det høres ut som gjest over bare er ute etter å provosere så jeg ville ikke brydd meg så mye om vedkommende hvis jeg var dere. Så lenge huseier ikke har gitt beskjed om at det er et kolektiv og at det er mulig flere flytter inn er det helt urimelig og sansynligvis ulovlig å bare putte enda en person inn i huset. Det høres ut som en huseier uten de helt store kunskapene om hva som er tilatt som bare prøver å tjene litt ekstra. Gi beskjed om at dere ikke vil dele med noen og at dere mener han ikke har lov til å plutselig bestemme seg for å leie ut til en til, så får det bli opp til han å gå gjennom kontrakten for å se om han har lov til det eller ikke.
Gjest Gjest_pus_* Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Kan ikke skjønne at dette er lovlig. Huseier dytter inn en person til og dere må fortsatt betale det samme. Hmm. Noen som vil ha mer i inntekt. Jeg skjønner dere godt. Man leier noe som bare er ens eget og så må man plutselig forholde seg til en annen person. Jeg hadde nektet og funnet meg noe annet og flyttet så kjapt som mulig.
Gjest TS Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 Takk for fornuftige svar. Vi skal prate med de idag. Selvfølgelig kikke på kontrakta først. Vi vil nok ikke finne oss i det. Godt å høre at de fleste her tror vi har retten på vår side
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 Det kommer helt ann på hvordan de har ordlagt seg i kontrakten deres. Eksempler: Står det at dere disponerer kjøkken, stue, soverom +++ (det antallet rom dere har), kan de fint tvinge dere til å dele. Står det noe om at dere disponerer overnevnte etter muntlig avtale med huseier ved inngåelse av kontakt, kan de ikke gjøre det, hvis de ikke da nevnte at det var mulig at underetasjen skulle leies ut. Her har der uansett lite å slå i bordet med da huseier kan påstå at dette ble nevnt. Står det spesifisert at dere har de og de rommene, men at huseier kan disponere kjøkken og stue to avtalte dager i uken, kan de ikke tvinge dere til å dele med fler...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå