Gjest Zirine Skrevet 6. august 2003 #1 Skrevet 6. august 2003 Jeg registrerer at det stadig popper opp nye billigmatbutikker ala Rimi og Rema (nå har det sågar kommet en kjede som skal være ENDA billigere enn disse), og jeg spør meg selv om det virkelig er marked for alle disse lavpriskjedene. Jeg tror (og det er bare synsing) at det er en tid for alt. En ting for syrebeiset møbler, en tid for plast, en tid for trampoliner - og en tid for lavpriskjeder. Forstå meg rett. Det vil alltid være behov for slike billigkjeder, men etterspørselen vil gå ned, og vi vil i større grad etterspørre spesialbutikker hvor vi får opplevelser i form av dufter, visuelle virkemiddel - og ikke minst service og kvalitet. Jeg tror at vi i større grad vil etterspørre kompetanse - en person som står i fiskedisken og som ikke bare vet hvilken fisk han/hun holder mellom hendene, men også gi råd om tilbereding og tilbud om å skaffe råvarer du måtte trenge. Vi vil i større grad etterspørre ferskvarer og et godt utvalg - og jeg tror at vi vil være villig til å betale en høyere pris for dette kontra å gå på Rimi. Lavere pris er stadig et argument som holdes høyt når vi diskuterer matvarebutikker - samtidig som vi ser et økende matsalg på bensinstasjoner. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=61998 Hvordan kan det ha seg? Kanskje tar jeg feil, men jeg tror virkelig ikke det er marked for fler lavpriskjeder. Her satses det feil. For vi forbrukere prioriterer ikke lengre dyre feriereiser - nå prioriterer vi god mat. Synspunkter?
Gjest Lea Skrevet 6. august 2003 #2 Skrevet 6. august 2003 Jeg synes at det er positivt om noen klarer å presse prisene nedover jeg. Om en ny billig-kjede kommer, så vil de andre billig-kjedene følge etter og dette presser prisene nedover. Personlig handler jeg ofte i slike butikker til daglig. Ingen møter meg på Ultra, Meny eller på Jacobs på en mandag. Jeg handler der det er billig. I helgene, eller om det er noe spesielt, så går jeg i større butikker med ferskvaredisk og godt utvalg. Da handler jeg som regel alt jeg trenger der (også brød, melk o.l.). Jeg trenger begge deler jeg. Og billigbutikken skal være så billig som mulig. Den andre butikken skal ha godt utvalg og ferskvaredisk, uten at prisene er så veldig viktige.
Fru Fomle Skrevet 7. august 2003 #3 Skrevet 7. august 2003 Enig med Lea! Jeg elsker å gå i spesialbutikker med godt utvalg, men til daglig vil jeg gjerne handle billigst mulig de varene jeg trenger. Og flere lavpris-butikker presser prisene nedover, så lenge det ikke går utover kvaliteten er det bra.
Kaktus Skrevet 7. august 2003 #5 Skrevet 7. august 2003 Jeg trenger begge deler jeg. Og billigbutikken skal være så billig som mulig. Den andre butikken skal ha godt utvalg og ferskvaredisk, uten at prisene er så veldig viktige.
Redhead Skrevet 7. august 2003 #6 Skrevet 7. august 2003 Enig med Lea jeg også. Nå handler jeg ikke så mye på Rema og Rimi, mest på ObS! (nærbutikken). Ellers blir det Ultra når jeg skal ha noe ekstra, evt. SmartCLub (for det ligger nærmest). Om det kommer flere billigkjeder hit så avhenger det av beliggenhet om jeg kommer til å handle der eller ikke. Kjører ikke på andre siden av byen for å handle melk på Lidl f. eks. En billigbutikk jeg ikke handler på er Bunnpris. Elendig utvalg og ikke spes. billig heller.
Gjest Zirine Skrevet 7. august 2003 #7 Skrevet 7. august 2003 Jeg har aldri sagt at vi ikke trenger billigkjedene - bare sånn at den misforståelsen er ryddet av veien. Det jeg ikke tror er at det er marked for fler enn de vi allerede har - det bugner av Rimi og Rema overalt. Her hvor jeg bor (en bitteliten by) har vi 5 Rema, og ingen av dem går spesielt godt. Det vi ikke har her er spesialbutikker hvor man kan få service og hvor man kan få skikkelige råvarer og det savner jeg. Etter at vi flyttet hit har vi bl.a redusert fiskeinntak betraktelig - det er ikke fordi vi vil, men fordi tilgjengeligheten er dårlig. Meny har en ferskvaredisk, men bak der står det kun ungdommer som knapt ser forskjell på en torsk og en sei. Meny der vi bodde før var betraktelig bedre, der hadde de kunnskaper og servicen var meget god. Den butikken gikk også strålende. Alle var skjønt enige om at Meny var dyrere, men likevel kom folk for å handle der. Kanskje ikke basisvarene, men dog ... Jeg vil ha mer og bedre service - og jeg vil ha en butikk som stimulerer sansene mine - både lukt, syn, smak - og faktisk også hørsel. For dette er jeg villig til å betale mer.
Fakse Skrevet 7. august 2003 #8 Skrevet 7. august 2003 Det vi virkelig trenger er noen som selger fine, ferske og friske grønsaker og frukter over hele landet!
*Lavendel* Skrevet 7. august 2003 #9 Skrevet 7. august 2003 Det vi virkelig trenger er noen som selger fine' date=' ferske og friske grønsaker og frukter over hele landet![/quote'] Enig. Det jeg trenger er en butikk med godt utvalg generellt og når det gjelder ferskvarer, både frukt og grønt og andre varer. Billigkjeder har ikke dette og siden jeg bor på et sted med bare billigkjeder trenger jeg ikke flere slike....
Gjest Mayamor Skrevet 7. august 2003 #10 Skrevet 7. august 2003 Det er jo et annet problem med dette med billigkjeder: Til slutt kan vi miste de butikkene med godt utvalg fordi vi handler inn alle basisvarer hos Rema/Rimi etc... Slik at dyre butikker går konkurs... Det ville blitt en trist matverden i Norge det... :-? Mayamor
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2003 #11 Skrevet 8. august 2003 Jeg tror ikke vi trenger flere lavpriskjeder. Greit nok at det kanskje ville presset prisene enda lenger ned, men herregud - hva med kvaliteten på maten? Kvalitetsmessig ligger lavpriskjedene på høyde med vestblokklandene, det er en skam! Gode butikker med gode råvarer, det er f.eks. Jacobs på Holtet i Oslo. Litt dyrere, men verd pengene sine. Jeg innrømmer at min daglige handel ikke foregår der, siden jeg er alene med tre digre unger som spiser som middels flodhester, men maten på Prix er til å gråte over!! Nei, ikke flere lavpriskjeder - heller mer kvalitet for pengene
Junebug Skrevet 8. august 2003 #12 Skrevet 8. august 2003 Det vi virkelig trenger er noen som selger fine, ferske og friske grønsaker og frukter over hele landet! Helt enig med Ragnhild! I løpet av det året jeg bodde i Finnmark, så jeg aldri en fristende kvast brokkoli - de var som regel i ulike nyanser av gult. Nå bor jeg i Oslo og har stort utvalg av grønnsaker i innvandrerbutikkene. Det meste av basisvarene kjøpes inn på Kiwi, fisk kjøper jeg i fiskebutikken. Matvarebutikken med best utvalg i mitt område er en litt sliten Meny og jeg savner en litt mer eksklusiv forretning. Hadde vi fått en bedre Meny eller feks Ultra her, tror jeg likevel ikke jeg kom til å slite ned gulvene der - men det er fint å ha noen alternativer når man skal kjøpe noe godt til helgen. Jeg tror lavpriskjedene har livsgrunnlag godt nok her i Norge. Det er sikkert plass til flere av dem. Vi må huske på at Grandiosa er den mest kjøpte middagen i Norge. Det er kanskje håp for nordmenn, men Ola Dunk vil i lang tid framover foretrekke billig og lettvindt mat.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 8. august 2003 #13 Skrevet 8. august 2003 Fatter ikke helt poenget med en bønsj lavrpiskjeder hvor du faktisk ikke får kvalitet i det hele tatt. Jeg vil ha bedre utvalg på kjøttvarer, bedre kvalitet på grønt.
Gjest Adina Madeleine Skrevet 8. august 2003 #14 Skrevet 8. august 2003 Nei, nå holder det med lavpriskjeder. Jeg handler nesten aldri hos disse fordi jeg ikke får tak i det jeg trenger der. Nå må det jo sies at vårt kosthold ikke akkurat er gjennomsnittlig norsk. Jeg er vegetarianer og hr. Madeleine nesten. Vi spiser aldri kjøttvarer, pølser og slikt. Jeg handler faktisk en del på "innvandrer"-butikker. Der har de spennende råvarer, kryddere, grønnsaker og slikt. Andre ting handler jeg mye på Centra. Der har de det jeg trenger, inkl. "vegetarvarene" slik at jeg slipper og dra rundt til flere butikker for å få tak i alt. Er jeg ikke på den kanten, blir det til at jeg går på Meny, men heller ikke her har de alt. Denne misnøyen med billigkjedene er noe som holder på å bre seg, har jeg inntrykk av. Det er sant at folk vil ha større utvalg, bedre produkter og service. Adina M.
ringblomst Skrevet 8. august 2003 #15 Skrevet 8. august 2003 Denne misnøyen med billigkjedene er noe som holder på å bre seg, har jeg inntrykk av. Det er sant at folk vil ha større utvalg, bedre produkter og service. Er enig, men jeg tror ikke nordmenn er villige til å betale hva det koster å holde liv i spesial-butikkene. Så jeg tror nok at lavprisbutikkene vil klare seg greit også i fremtiden. Heldigvis har vi mange butikker å velge mellom i Oslo, og det mangfoldet er jeg glad for.
Gjest Zirine Skrevet 8. august 2003 #16 Skrevet 8. august 2003 Vet du ringblomst - jeg tror det er en trend som er i ferd med å snu.
ringblomst Skrevet 8. august 2003 #17 Skrevet 8. august 2003 Zirine, hadde vært flott hvis du har rett . Hadde gjerne sett enda flere fiskehandlere, frukt og grønt-butikker mfl. I morgen skal det forresten være "bondemarked" i Oslo, så kanskje du har rett? Men så er det den svenskehandelen som indikerer at nordmenn er glad i alt som er billig. En liten assosiasjon; nordmenn svarer i spørreundersøkelser at de gjerne vil handle økologisk og ser gjerne at utvalget var større og bedre reklamert for, men markedet er ikke så stort som etterspørselen i teorien skulle tilsi. Blir litt mye snakk og litt lite handling, noe jeg også tror gjelder markedet for spesial-butikker.
Gjest Zirine Skrevet 8. august 2003 #18 Skrevet 8. august 2003 Vi handler jevnlig i Sverige. En ting er at det er billig, men det er faktisk ikke det beste. Det beste er at utvalget er så STORT. Vi får kjøpt kjøtt fra uttalige land, irsk, svensk, sørafrika (som sies å være verdens beste kjøtt) - vi har rett og slett tilgang på varer vi ikke får i Norge.
Bettie Skrevet 9. august 2003 #19 Skrevet 9. august 2003 Jeg tror heller ikke enda en lavpriskjede vil være et generelt godt for forbrukere. Disse butikkene vil først og fremst bli lagt til sentrale strøk med et stort kundegrunnlag. Her kan kanskje prisene gå ned noe grunnet mer konkurranse. Men der kundegrunnlaget er mindre, blir det lite interresant å etablere mange konkurrerende lavprisbutikker, så der vil antagelig prisene gå opp - for at kjeden skal klare et overskudd totalt sett. De kan menlig regne med å måtte presse priser såpass ned at overskuddene i beste fall bli små til en av kjedene ikke "klarer" mer og må gi seg. Ellers er jeg sånn at jeg vil ha begge deler. Lav pris og god tilgang på gode råvarer. Ikke alttid mulig å kombinere de to, så da er det viktig med et mangfold av butikker.
Gjest Zalomine Skrevet 10. august 2003 #20 Skrevet 10. august 2003 "etterspørselen etter billigkjeder" trur jeg avhenger mer av situasjonen til den enkelte, enn av tidsepoken vi lever i. Altså, ja, for 20 år siden handelt mine foreldre på billigbutikker, nå ser de mer etter utvalg og kvalitet. Det er IKKE direkte pga at det har gått 20 år og tiden for billigbutikker er over, men fordi de for 20 år siden hadde to små barn og en trang økonomi, nå har de stører innekter enn noen gang, og begge "barna" har flyttet ut, de har økonomisk frihet til å prioritere kvalitet. Nå er det derimot jeg som handler på billigbutikker. Ja, jeg har prøvd denne "oy!", men den falt jeg ikke for, dessuten må jeg avsted med buss for å komme dit, så det blir for mye styr, men jeg går frivillig 15 minutter hver vei for å komme til Rema, enda jeg passerer en annen butikk på veien (kiwi er jo ikke engang en kvalitetsbutikk, men litt dyrere enn rema. Lokalbutikken jeg passerer er dyr, og har dårlig kvalitet.....) Det har å gjrøe med min livssituasjon, vi har ikke barn enda, men økonomien er såpass stram at vi sparer der vi kan. Disse kvalitetsbutikkene, dit tør jeg ikke gå inn engang, rett og slett grunnet.. ja prisen. Om 20 år velger sikker jeg kvalitet heller enn pris, men det betyr ikke at tiden for billigbutikker er over. Da er de neste generasjon som oppsøker disse... Å velge kvalitet har emd økonomisk frihet å gjøre. Ja, det norske folk blir generelt sett rikere, og derfor kan flere velge den muligheten, men det vil alltid være en del, ganske mange, som sparer der de kan, og da er generelle matvarer en fin plass å spare. Ikke fordi vi har så lyst kanskje, men det er bedre å bli mett på billige varer enn å spise midag bare annenhver dag, fordi den skal være så fin.... Jaja, det er bare mine tanker om saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå