Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omsider har jeg klart å psyke meg opp såpass at jeg skulle begynne å trene igjen. Valgte apparattrening på helsestudio for det vet jeg at jeg orker fortsette med en stund uten å kjede meg i hjel. (Nei, jeg synes ikke det er morsomt å trene...) Og allerede etter første treningsøkt så opplever jeg at jeg får problemer med et kne - det verker i noe som kjennes ut som et muskelfeste "over" kneskålen og det har vært litt hovent. Mistenker en eller annen form for betennelse for smerten minner mye om seneskjedebetennelse.

Har nå hvilt en uke og behandlet kneet med smertestillende og betennelsesdempende gel siden mandag og kneet blir bedre, så jeg regner med at neste uke kan jeg begynne å trene igjen -men jeg vil helst skåne kneet for ikke å utløse en ny runde.

Vet forsåvidt hva slags beinøvelser jeg må unngå, så den saken er grei, men hva gjør jeg med oppvarming og kondisjon? Tror det må ha vært bruk av ellipsemaskin som utløste smerten (og det mente jeg da var skånsomt for knær) så det utgår foreløpig. Jogging kan jeg bare glemme, men muligens kan jeg gå raskt på tredemølle? Sykling er også håpløst, regner jeg med. Svømming er naturligvis mulig, men litt upraktisk å kombinere med apparattreningen som jeg tar sikte på.

Må tilføye at jeg har elendige knær. Det ene har vært problematisk i 20 år etter en skade, og det andre (som er det som nå verker) har følgelig måttet ta mye av belastningen i f.eks trapper så det er trolig "utslitt" før tida.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Omsider har jeg klart å psyke meg opp såpass at jeg skulle begynne å trene igjen. Valgte apparattrening på helsestudio for det vet jeg at jeg orker fortsette med en stund uten å kjede meg i hjel. (Nei, jeg synes ikke det er morsomt å trene...) Og allerede etter første treningsøkt så opplever jeg at jeg får problemer med et kne - det verker i noe som kjennes ut som et muskelfeste "over" kneskålen og det har vært litt hovent. Mistenker en eller annen form for betennelse for smerten minner mye om seneskjedebetennelse.

Har nå hvilt en uke og behandlet kneet med smertestillende og betennelsesdempende gel siden mandag og kneet blir bedre, så jeg regner med at neste uke kan jeg begynne å trene igjen -men jeg vil helst skåne kneet for ikke å utløse en ny runde.

Vet forsåvidt hva slags beinøvelser jeg må unngå, så den saken er grei, men hva gjør jeg med oppvarming og kondisjon? Tror det må ha vært bruk av ellipsemaskin som utløste smerten (og det mente jeg da var skånsomt for knær) så det utgår foreløpig. Jogging kan jeg bare glemme, men muligens kan jeg gå raskt på tredemølle? Sykling er også håpløst, regner jeg med. Svømming er naturligvis mulig, men litt upraktisk å kombinere med apparattreningen som jeg tar sikte på.

Må tilføye at jeg har elendige knær. Det ene har vært problematisk i 20 år etter en skade, og det andre (som er det som nå verker) har følgelig måttet ta mye av belastningen i f.eks trapper så det er trolig "utslitt" før tida.

Sykling vil kunne gi langt mindre belastning enn elipsemaskin. Du skal bare passe på å ha forholdsvis lav belastning og heller øke pedalfrekvensen til 80-90.

Jeg har hatt min andel av senebetennelse og muskelirritasjoner, og min erfaring er at de går ikke over på en uke. Jeg måtte ha ganske mange behandlinger hos fysioterapeut før det gikk over. Har du vært hos fysioterapeut?

Skrevet
Sykling vil kunne gi langt mindre belastning enn elipsemaskin. Du skal bare passe på å ha forholdsvis lav belastning og heller øke pedalfrekvensen til 80-90.

Jeg har hatt min andel av senebetennelse og muskelirritasjoner, og min erfaring er at de går ikke over på en uke. Jeg måtte ha ganske mange behandlinger hos fysioterapeut før det gikk over. Har du vært hos fysioterapeut?

Nei, har aldri opplevd at fysioterapeuter har klart å hjelpe meg med noe som helst, så dem prøver jeg å styre unna. Tror ikke dette her går over på en uke heller nei, men er nå i allfall blitt så mye bedre at jeg tør ta sjansen på å trene resten av meg i allfall.

Men mener du virkelig det med sykling? Det jeg sliter med er jo å rette ut benet og jeg må jo bøye det ganske mye når jeg sykler. (Altså - det går ikke i lås, men er når jeg skal strekke det ut og samtidig belaste at smerten kommer. ) Tenkte jo mindre bøy på kneet, jo bedre ville det være.

Gjest Tigress
Skrevet

Sykling på låge gir bør gå greit, det.

Skrevet

2 mot 1 = jeg gir meg. Får ta sjansen på det i neste uke og se hva som skjer.

Takk for råd :).

Skrevet (endret)

Har du hørt med en fysioterapaut? Jeg vet at fysioterapautene på senteret jeg trener sine pasienter bruker både elipsemaskin og sykkeltrening som oppvarming..

Endret av Lotte27
Skrevet (endret)
Har du hørt med en fysioterapaut? Jeg vet at fysioterapautene på senteret jeg trener sine pasienter bruker både elipsemaskin og sykkeltrening som oppvarming..

Men bruker de begge deler på pasienter med kneproblemer?

Og naturligvis har jeg ikke hørt med noen fysioterapeut. Jeg har jo bare hatt smertene i en ukes tid, så kroppen må jo få en sjans til å ordne opp før jeg begynner å løpe dørene ned hos helsevesenet. Dessuten ville vel det logiske være å oppsøke lege først dersom jeg først skulle ty til den løsningen.

Endret av Cata
Gjest Tigress
Skrevet

Det beste du kan gjere er å prøve! Om du ikkje klarar å bøye beinet så er det klart at du ikkje skal sykle - er det vondt skal du gje faen. Men det er no slik at mest dei fleste som blir syklistar i vaksen alder blir det av di dei har kneproblem!

Skrevet
Mistenker en eller annen form for betennelse for smerten minner mye om seneskjedebetennelse.

Kan være slimposebetennelse. Jeg har hatt det ved et par anledninger og for meg er jogging uaktuelt, men sykling går veldig fint! Husk å stille inn sykkelen skikkelig :)

Skrevet
Det beste du kan gjere er å prøve! Om du ikkje klarar å bøye beinet så er det klart at du ikkje skal sykle - er det vondt skal du gje faen.

Å bøye det går noenlunde greit, det er å strekke det ut igjen som gjør vondt ;) . Faktisk måtte jeg slite med å bevege benet fra en pedal til en annen da jeg kjørte bil i begynnelsen av uka for det å løfte på benet med bøy i kneet var ikke spesielt behagelig. Men som sagt har jeg mindre smerter nå og forhåpentlig blir det enda litt bedre før neste uke tar til.

Skrevet
Men bruker de begge deler på pasienter med kneproblemer?

Og naturligvis har jeg ikke hørt med noen fysioterapeut. Jeg har jo bare hatt smertene i en ukes tid, så kroppen må jo få en sjans til å ordne opp før jeg begynner å løpe dørene ned hos helsevesenet. Dessuten ville vel det logiske være å oppsøke lege først dersom jeg først skulle ty til den løsningen.

Derfor jeg nevner det, sett at de har bånd rundt knærene og "halter" og har syklet rolig på ergometersykkel samt brukt elipsemaskinene. Men ikke noe hastig tempo, rolig og balansert..

Skrevet
Derfor jeg nevner det, sett at de har bånd rundt knærene og "halter" og har syklet rolig på ergometersykkel samt brukt elipsemaskinene. Men ikke noe hastig tempo, rolig og balansert..

Ja, mulig en støttebandasje kunne være en ide akkurat til den øvelsen. Synes riktignok det er skikkelig ubehagelig,men det ville trolig gjøre det lettere å rette ut benet.

Skrevet
Ja, mulig en støttebandasje kunne være en ide akkurat til den øvelsen. Synes riktignok det er skikkelig ubehagelig,men det ville trolig gjøre det lettere å rette ut benet.

Prøv det! Om det ikke gir seg så kom deg til en fysio, bedre å finne ut av hva det kan være før det blir verre!! Men ville anbefalt litt pause fra hardtrening ihvertfall=)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I en periode med vondt kne var det bare romaskin som fungerte for meg.

Planta foten med vondt kne i gulvet ved siden av maskina, og den andre foten på romaskina. Ble lite bøying og minimalt med belastning.

Etterhvert greide jeg å ta lette sykkeløkter med lite belastning, før jeg kunne gå og løpe på mølla igjen.

I mitt tilfelle var det en bettennelse i en eller flere muskler over kneskålen etter overbelastning. Tok ca 9 mnd før det var sånn noenlunde ok igjen.

Ble heller ikke bedre av fysioterapi denne gangen, men har hatt hjelp av dette til andre ting.

Skrevet
I mitt tilfelle var det en bettennelse i en eller flere muskler over kneskålen etter overbelastning. Tok ca 9 mnd før det var sånn noenlunde ok igjen.

Iiiiik, det høres akkurat ut som mitt kne. 9 måneder ????

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg hivde bare innopå med smertestillende da det ble vondt - og fortsatte å trene hardt. 4 dagers fjell tur osv.

Det var IKKE lurt. Da jeg innså at jeg måtte ta det med ro så kneet fikk sjanse til å bli bedre, var det kommet så langt at jeg haltet skikkelig og hadde problemer med å gå.

Har lært meg å lytte til kroppen med en gang nå :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

*I en periode med vondt kne var det bare romaskin som fungerte for meg.

Planta foten med vondt kne i gulvet ved siden av maskina, og den andre foten på romaskina. Ble lite bøying og minimalt med belastning.

Etterhvert greide jeg å ta lette sykkeløkter med lite belastning, før jeg kunne gå og løpe på mølla igjen.

Ble heller ikke bedre av fysioterapi denne gangen, men har hatt hjelp av dette til andre ting.*

*Jeg hivde bare innopå med smertestillende da det ble vondt - og fortsatte å trene hardt. 4 dagers fjell tur osv.

Det var IKKE lurt. Da jeg innså at jeg måtte ta det med ro så kneet fikk sjanse til å bli bedre, var det kommet så langt at jeg haltet skikkelig og hadde problemer med å gå.

Har lært meg å lytte til kroppen med en gang nå *

- Er meg som har begge innleggene, fikk ikke til den sitat-greia. Må sikkert være registrert bruker da :)

Skrevet

Jeg hadde et delvis avrevet sidebånd, og opplevde hurtig sykling som irriterende for kneet. Tung og rolig sykling derimot funkter bra. Knebøy og sittende med heving av foten opp og ned med vekt på var gull. Og så gikk jeg. Masse! Minimum en halvtime dagen. Men jeg skulle trene opp musklaturen, og kneet var ikke betent. Så jeg vet ikke hva jeg bør anbefale deg. Annet enn at jeg har en teori at hva angår knær, så må man aldri finne på å sette seg ned og ikke gjøre noe, for da svinner musklaturen, og å ha musklatur i knærne er JÆVLI viktig, så man ikke driver og belaster ledd og sener istedenfor.

Sykle forsiktig og tren forsiktig styrke? Da holder du hvertfall blodsirkulasjonen i gang.

Skrevet
Annet enn at jeg har en teori at hva angår knær, så må man aldri finne på å sette seg ned og ikke gjøre noe, for da svinner musklaturen, og å ha musklatur i knærne er JÆVLI viktig, så man ikke driver og belaster ledd og sener istedenfor.

Sykle forsiktig og tren forsiktig styrke? Da holder du hvertfall blodsirkulasjonen i gang.

Den signerer jeg av egen erfaring. Da jeg skadet "det andre" kneet så satte jeg meg ned (ikke for å skåne kneet, men fordi jeg begynte på et nytt studie og ble sittende pal ved skrivebordet det første året) og det har jeg fått betale for.

Ser ut som det blir forsiktig sykling med lav belastning som blir løsningen her ja. Takk for svar alle sammen - skal prøve å komme med tilbakemelding om hvordan det gikk (hvis jeg husker det).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...