Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg lager et diagram i photoshop med tekst i, så blir teksten så grumsete ved print. Når jeg putter diagrammet inn i word, og så printer. Er det dårlig printer, eller er noen fonter i photoshop bedre enn andre? Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Photoshop arbeider med punktgrafikk, mens tekstbehandlere jobber med tekst-strenger som blir sendt til printeren, for så å bli beregnet om til individuelle punkter i printerens beste oppløsning.

I photoshop jobber man ofte i lav oppløsning, enten av uvitenhet, eller pga man lager ting for nettet. Da vil utskriften bli temmelig "ullen" og hakkete. Photoshop har forresten også en funksjon som heter "antialiasing", dvs den bruker gråtoner på kantene av bokstavene som gjør at rundinger ser mer runde ut osv. Dette gjør det enda mere "ullent" på utskriften. Denne "ullentheten" kan du selv velge grad av, nemlig ved å velge "None", "Crisp", "Strong", "Smooth" i tekstpanelet, hvor "None" er ingen "ullenthet", mens "Smooth" er mest.

Hvis du skal lage ting i photoshop for utskrift, og det inneholder mye tekst og strektegninger, så sett oppløsningen til det samme som printeren din er på. Lykke til.

Skrevet
Hvis du skal lage ting i photoshop for utskrift, og det inneholder mye tekst og strektegninger, så sett oppløsningen til det samme som printeren din er på. Lykke til.

Da får du unødvendig store filer....

Oppløsningen til skriveren oppgis i dpi, altså hvor tett den klarer å gjengi punkter (dotter). For å få til alle mulige farger fire «primærfarger» (eller gråtoner ut fra kun fargen svart), må man lure øyet, og lage det som heter et raster. Et rasterpunkt består av et bestemt antall dotter. Jo fler dotter i et rasterpunkt, jo fler mulige farger.

Rasterfrekvensen oppgis i lpi (linjer per cm), og det er dette tallet du skal ta utgangspunkt i. Såvidt jeg husker, er det normalt å bruke en opløsning som er 2 x rasterfrekvensen. Sannsynligvis vet du ikke rasterfrekvensen, men da kan du tenke følgende: Printeren har sannsynligvis minimum et forhold mellom lpi og dpi på 10. (Altså et raster på 10x10 punkter.) Det betyr at du kan ta oppløsningen på printeren og dele på 5 (10/2) uten å få noen merkbar forskjell.

Skrevet

Tror du missforstod det jeg skrev. Det jeg snakker om er strektegninger og ren tekst i photoshop. Oppløsningen på bilder derimot er noe annet.

Skrevet
Tror du missforstod det jeg skrev. Det jeg snakker om er strektegninger og ren tekst i photoshop. Oppløsningen på bilder derimot er noe annet.

Jaha? Forklar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...