Gå til innhold

Ektepakt før bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest heidrun
Skrevet

Har dere avtalt særeie på spesielle ting eller går hele økonomien deres i et felles sammensurium?

Jeg tenker at man kanskje bør sikre familiehytta i tilfelle skilsmisse og kanskje tenke på det som man kommer til å arve i framtida.

Lurt eller dumt?

Skrevet

Jeg tror det er lurt med særeie hvis man har verdier som man ønsker å sikre seg at blir i familien, f.eks familiehytta som du nevner. Fremtidig arv vil uansett være den enkeltes eiendom, følger av arveloven.

Vi skal ikke ha ektepakt, men det er fordi vi ikke eier noe særlig fra før av, og ønsker at det vi bygger opp sammen skal være vårt felleseie.

Gjest heidrun
Skrevet
Jeg tror det er lurt med særeie hvis man har verdier som man ønsker å sikre seg at blir i familien, f.eks familiehytta som du nevner. Fremtidig arv vil uansett være den enkeltes eiendom, følger av arveloven.

Vi skal ikke ha ektepakt, men det er fordi vi ikke eier noe særlig fra før av, og ønsker at det vi bygger opp sammen skal være vårt felleseie.

Hva skjer dersom jeg arver en større pengesum og jeg investerer dette inn i feks en felles bolig? Vil verdien i boligen bli delt likt om jeg har betalt feks 80% av denne ved hjelp av arv?

Skrevet

Vi skal ikke ha særeie/ektepakt da ingen av oss eier noe som helst!! ;) Ennå...

Skrevet
Hva skjer dersom jeg arver en større pengesum og jeg investerer dette inn i feks en felles bolig? Vil verdien i boligen bli delt likt om jeg har betalt feks 80% av denne ved hjelp av arv?

Selvfølgelig.

Om dere får det inn i ektepakten så er det noe annet.

Hvorfor vil du gjøre det da?

Gjest heidrun
Skrevet
Selvfølgelig.

Om dere får det inn i ektepakten så er det noe annet.

Hvorfor vil du gjøre det da?

Ikke det at jeg tror at vi blir skilt, men det er jo sikkert surt om eksmannen stikker av med halve familieformuen ved en skilsmisse. Spesielt hvis det er store summer det er snakk om.

Skrevet
Ikke det at jeg tror at vi blir skilt, men det er jo sikkert surt om eksmannen stikker av med halve familieformuen ved en skilsmisse. Spesielt hvis det er store summer det er snakk om.

Beklager.

Mente...hvorfor vil du sette det i boligen?

Bedre og ha det på bok når stå er sånn,da er det beviselig at det er arv vet du.

Jeg vet ikke,men forestiller meg at det er litt mer kinki når pengene er i felles bolig.

Skrevet

Det er mulig å opprette ektepakt etter at man er gift også. Skulle et slikt scenario dukke opp, oppretter dere ektepakt der det spesifiseres at boligen skal skjevdeles ved en evt skilsmisse.

Gjest heidrun
Skrevet
Det er mulig å opprette ektepakt etter at man er gift også. Skulle et slikt scenario dukke opp, oppretter dere ektepakt der det spesifiseres at boligen skal skjevdeles ved en evt skilsmisse.

Ok. Da er det ingen hast med noen ektepakt ennå. Takk for hjelpen :)

Skrevet

Utgangspunktet er at du beholder også penger du har arvet underveis i ekteskapet, uavhengig av ektepakt, og uavhengig av om du har skutt de inn i felles bolig. I sistnevnte tilfelle har du rett (men ikke plikt) til å ta ut verdien av din innbetaling før resterende deles. Problemet i slike tilfeller er dog ofte å bevise at det faktisk var arvemidlene som ble brukt, ettersom verdiene skal kunne klart tilbakeføres til arv eller gave.

Skrevet
Har dere avtalt særeie på spesielle ting eller går hele økonomien deres i et felles sammensurium?

Jeg tenker at man kanskje bør sikre familiehytta i tilfelle skilsmisse og kanskje tenke på det som man kommer til å arve i framtida.

Lurt eller dumt?

du trenger ikke noe av dette . Alt du tar med deg inn i ekteslkapet,tar du med deg ut igjen, Det du arver under ekteskapet og det blir skillsmisse,så blir det skjevdeling. Om du arver penger og du setter de inn felles bolig,så kommer de utenom oppgjøret ved skillsmisse.

Skrevet
Ok. Da er det ingen hast med noen ektepakt ennå. Takk for hjelpen :)

Hehe!

Ikke for og ødelegge morra,men fiks ting mens dere er enig og ugift :)

Ikke sikkert h'n er like medgjørlig om ting da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...